شناسهٔ خبر: 46647258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای روس:

امریکا باید بدون توقف تمام تحریم‌ها را رفع کند

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در رأس هیاتی به تهران سفر کرده، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزرای امور خارجه دو کشور درباره همکاری‌های متنوع دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین که براساس تصمیمات رهبران دو کشور شکل گرفته، بحث و تبادل‌نظر کردند. ظریف در این دیدار تاکید کرد: دو کشور دارای روابط راهبردی با یکدیگر هستند و روسیه یک همسایه مهم برای جمهوری اسلامی است که دارای روابط متنوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران است. در حوزه روابط دوجانبه، وزیر امور خارجه کشورمان از روسیه برای تامین واکسن برای جمهوری اسلامی ایران تشکر و ابراز امیدواری کرد با توافق میان دو کشور تولید واکسن اسپوتنیک در ایران آغاز و امکان خرید میزان بیشتری واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ایران فراهم شود.

همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و هسته‌ای از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ایران و روسیه بود. ظریف همکاری‌های دو کشور در منطقه را در جهت جلوگیری و توقف خونریزی و در جهت مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دانست و تصریح کرد: همکاری‌های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت است و ما این همکاری‌ها را در قالب آستانه و سایر قالب‌ها ادامه خواهیم داد. امنیت، همکاری و گفت‌وگو در خلیج‌فارس از دیگر موضوعات مورد تبادل‌نظر دو وزیر امور خارجه بود و وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: کشورهای منطقه خلیج‌فارس باید بتوانند مسائل را در قالب گفت‌وگو و مستقل از برجام حل‌وفصل کنند. در این دید‌ار همچنین هماهنگی ایران و روسیه برای تقویت روند صلح و آرامش در افغانستان و خارج کردن این کشور از وضع کنونی مورد بحث و تبادل‌نظر دو وزیر امور خارجه قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان از موضع قوی روسیه درباره خرابکاری در نطنز ابراز خرسندی و تصریح کرد: امریکا باید بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم‌ها را رفع کند و ایران پس از راستی‌آزمایی، اقدامات خود را انجام خواهد داد. امریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نخواهد بود و تنها وضعیت را برای آنها دشوارتر خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار دیالوگ سیاسی بین دو کشور را منظم و پرمحتوا خواند. وزیر خارجه روسیه با تاکید بر افزایش همکاری‌ها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزود: در زمینه مقابله با کرونا و تامین «واکسن اسپوتنیکV» تلاش می‌کنیم واکسن در خاک ایران به‌صورت مشترک تولید شود. وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت‌وگوهای جاری در وین اظهار کرد: باید همه را دعوت کنیم که به اجرای سند برجام برگردند. سرگئی لاوروف اضافه کرد: روسیه ابتکاری برای امنیت جمعی با خلیج‌فارس ارائه کرده و به‌طور مداوم از این پیش‌فرض پیروی می‌کند که غلبه بر اختلافات انباشته شده در منطقه خلیج‌فارس فقط با گفت‌وگوی جامع و احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های همه طرف‌ها ممکن است. وی یادآور شد: طرح ابتکار صلح هرمز که توسط تهران پیشنهاد شده نیز برمبنای اصول مشابه بنا نهاده شده است.

امضای موافقتنامه تاسیس و فعالیت مراکز فرهنگی

در این دیدار موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت ایران و روسیه توسط وزرای امور خارجه دو کشور امضا شد. به گزارش مهر، موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه ازسوی وزرای امور خارجه دو کشور امضا شد. گفتنی است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به‌منظور دیدار با مقامات کشورمان و همچنین تمدید تفاهمنامه ده‌ساله ایران و روسیه به تهران سفر کرده است.

نظر شما