شناسهٔ خبر: 46639600 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

استولتنبرگ: روسیه نیرو‌هایش را از مرز اوکراین خارج کند

رویترز نوشت: ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (سه شنبه) از روسیه خواست نیرو‌های خود را از مرز اوکراین خارج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری رویترز نوشت: کشور‌های ائتلاف ناتو می‌گویند مسکو نیرو‌های نظامی خود را در مرز اوکراین افزایش داده است.

استولتنبرگ گفت: «در هفته‌های اخیر، روسیه هزاران نیروی آماده رزمی را به مرز اوکراین گسیل کرده است که بزرگترین بسیج نیرو‌ها از زمان الحاق غیرقانونی کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ است.»

دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مشترک با دمیترو کوله‌با وزیر خارجه اوکراین گفت: روسیه باید به صف آرایی نظامی در مرز اوکراین، اقدامات تحریک آمیز پایان دهد و فورا اقدام به تنش زدایی کند.

در این کنفرانس خبری «کوله با» گفت: کی یف خواستار حل دیپلماتیک تنش است.

تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو به سوژه جدید تنش بین کی یف و مسکو تبدیل شده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی گفت: عضویت اوکراین در ناتو سبب تشدید تنش‌ها در منطقه جنوب شرق این کشور خواهد شد و پیامد‌های جبران ناپذیری را برای حکومت کی یف در پی خواهد داشت.

رئیس جمهوری اوکراین یک روز قبل از این اظهارات دیپلمات روس در سفر به استان دونتسک در منطقه دونباس اوکراین با ابراز تمایل عضویت کشورش در ناتو گفته بود که، عضویت اوکراین در ناتو منجر به برقراری آرامش در اوکراین خواهد شد.

ولادیمیر زلنسکی در تماس هایش با استولتنبرگ دبیر کل ناتو خواستار قرار دادن اوکراین در مسیر عضویت در این ائتلاف نظامی در آینده به منظور توقف درگیری‌های طولانی در دونباس منطقه واقع در شرق این کشور شده است.

استولتبنرگ پیشتر گفته بود؛ اوکراین می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ میلادی با رساندن استاندارد‌های ارتش خود به سطح سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، به عضویت ناتو درآید.

تنش در روابط آمریکا و غرب با روسیه به دنبال همه پرسی الحاق کریمه به روسیه بالا گرفت و از آن زمان به بعد به دستاویزی برای غرب برای تحریم روسیه و دامن زدن به اختلافات مسکو و کی یف تبدیل شده است.

نظر شما