شناسهٔ خبر: 46637431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش اتحادیه اروپا به «حادثه» نطنز: هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است/کاخ سفید: در حادثه نطنز نقش نداشتیم/ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-اتحادیه‌اروپا امروز در بیانیه ای به بهانه نقض حقوق بشر اعلام کرد که 8 فرد و 3 نهاد ایرانی را تحریم کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،اتحادیه‌اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای از تحریم 8 فرد و 3 سازمان ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر خبر داد.
اتحادیه اروپا اعلام کرد: « این تحریم‌ها شامل ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌های افراد تحریم شده می‌باشد. همچنین این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت صادرات تجهیزاتی می‌شود که ممکن است از آن برای سرکوب اعتراضات داخلی و نظارت بر ارتباطات استفاده ‌شود. شهروندان و شرکت‌های اروپایی نیز از تامین سرمایه برای افراد و نهادهایی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند، منع شده‌اند».
بر اساس گزارش رویترز، سردار «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج از جمله افراد تحریم شده ایرانی توسط اتحادیه اروپا است.
این اقدامات برای نخستین بار در سال 2011 وضع شده و هر ساله بر اساس ادعای اروپایی‌ها تمدید می‌شود. در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های جدید، 89 فرد و 4 نهاد ایرانی در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.
این تحریم‌ها در حالی علیه تهران اعمال می‌شود که ایران و سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین در حال مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک هستند.
اتحادیه اروپا در نخستین واکنش رسمی به «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرد هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است.
پیتر سانتو، سخنگوی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن محکوم کردن این حادثه، خواستار روشن شدن فوری شرایط آسیب دیدن تاسیسات اتمی نطنز شد.

ظریف: هدف قراردادن تعمدی تاسیسات هسته‌ای جنایت جنگی است
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تروریسم هسته‌ای و خرابکاری در مرکز غنی‌سازی نطنز نوشت، هدف قراردادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان، جنایت جنگی است.
ظریف در رشته توئیتی در این باره افزود: خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشتم که هدف قراردادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان — با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو — یک تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.
او ادامه داد: اسرائیل در خصوص اقدام برای جلوگیری از احیای برجام بعد از انتخابات ایالات متحده تهدید کرده بود و هم اکنون به رخ می کشد.
وی افزود: اگر ایالات متحده خواهان جلوگیری از پیامدهای این قمار احمقانه است، باید از استفاده از تروریسم اقتصادی که از سوی ترامپ اجرا شد یا تروریسم هسته‌ای اخیر به عنوان اهرم مذاکراتی دست بکشد و تمامی تحریم‌های اعمال شده، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته از زمان اجرای برجام را لغو کند.
ظریف تصریح کرد: پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم های ایالات متحده، ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ خواهد داد؛ اقداماتی که هم اکنون به دلیل خرابکاری هسته ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی به خود خواهد گرفت

کاخ سفید: در حادثه نطنز نقش نداشتیم
«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه دوشنبه مدعی شد آمریکا نقشی در «حادثه نطنز» نداشته است.
ساکی در این نشست خبری گفت: «گزارش‌ها درباره حادثه رخ‌داده در مرکز غنی‌سازی نطنز را دیده‌ایم.به هیچ شکلی در حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز نقش نداشته‌ایم.»
سخنگوی کاخ سفید در نشست شامگاه سه‌شنبه گفت که دولت آمریکا روی مذاکرات وین متمرکز است. او گفت: «گمانه‌زنی‌ای درباره اثرات این رویداد (حادثه نطنز) و علت آن نداریم. روی گفت‌وگوهایی که انتظار داریم این چهارشنبه در وین انجام شود متمرکز هستیم.»
سخنگوی کاخ سفید گفت: «انتظار داریم که این گفت‌وگوها طولانی و دشوار باشند.نشانه‌ای از تغییر در مشارکت‌کنندگان این نشست وجود ندارد.»
جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام از روز سه شنبه 17 فروردین ماه در وین از سر گرفته شد. دومین جلسه در قالب این نشست روز جمعه 20 فروردین برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست جمعه بود.
در نشست جمعه نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای 1+4 را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.
«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی بعد از نشست روز جمعه ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.»
عراقچی مجددا تاکید کرد: «لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.»

ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد و تحریم‌های متقابل را در دست بررسی دارد.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدام روز جاری اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قویا محکوم کرده و آن‌ را بی‌‌اعتبار می‌داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدون شک اقداماتی از این دست از سوی مدعیان و موعظه گران دروغین حقوق بشر که با انگیزه‌های سیاسی، نه تنها در برابر نقض حقوق مردم ایران تحت تحریم‌های ضدبشری و غیرقانونی آمریکا سکوت کرده و تنها به اظهار تاسف بسنده کردند، بلکه با آن همراهی کردند، مردود بوده و موجب بی‌آبرویی هرچه بیشتر سوءاستفاده کنندگان از مفاهیم‌ والایی چون حقوق بشر است.
خطیب زاده در ادامه تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها، به ویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های متقابل را در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا در دست بررسی دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.
‌شورای اتحادیه اروپا  با انتشار بیانیه ای به بهانه نقض حقوق بشر 8 فرد و 3 نهاد ایرانی را تحریم کرد.

اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو پس از حادثه نطنز
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مراسمی با حضور مقامات نظامی و اطلاعاتی این رژیم تاکید کرد که مقابله با ایران هسته‌ای وظیفه بزرگ این رژیم است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک شنبه شب به وقت تهران تاکید کرد که مقابله با ایران هسته‌ای بزرگترین کار این رژیم است.
براساس گزارش یدیعوت آحارونوت، نتانیاهو در یک مراسم با حضور مقامات ارتش و مقامات اطلاعاتی این رژیم به مناسبت هفتادوسومین سالگرد تاسیس رژیم جعلی اسرائیل سخنرانی کرده است.
وی افزود: نبرد علیه ایران و نیروهای نیابتی این کشور و غیرهسته‌ای شدن آن یک کار بزرگ است؛ اما شرایط امروز به این معنی نیست که فردا نیست همین شرایط خواهد بود.
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی گفت که ارتش این رژیم به تقویت خود برای مقابله با هر تهدید علیه دولت یهودی ادامه خواهد داد.
وی مدعی شد: در آینده نزدیک ما با تهدیدات و چالشهای گوناگونی مواجه هستیم، در جنگ با ویروس کرونا که مشخص نیست چه چیزی پیش خواهد آمد و همچنین علیه ایران که در حال سنگربندی است و یک تهدید برای اسرائیل و جهان است.

آمریکا اعلام کرد دخالتی در قضیه تأسیسات هسته‌ای نطنز ندارد
یک مقام عالیرتبه دولت بایدن گفت که ایالات متحده در بروز اختلال در سیستم برق تأسیسات هسته ای نطنز دست نداشته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، یک مقام عالیرتبه دولت بایدن گفت که ایالات متحده در بروز اختلال در سیستم برق تأسیسات هسته ای نطنز دست نداشته است.
این مقام گفت:« ما خبر بروز حادثه در تأسیسات هسته ای نطنز را دیدیم. آمریکا در این قضیه دست ندارد و ما نمی توانیم توضیح دیگری به گزارش مربوطه اضافه کنیم».
نیویورک تایمز گفته است که دو منبع اطلاعاتی گفته‌اند که خسارت رخ داده در نیروگاه نطنز بعلت وقوع یک انفجار بوده که باعث اختلال در کار سیستم برق‌رسانی مستقل تأسیسات شده که تامین برق سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم را برعهده داشته است. به نوشته نیویورک تایمز دو منبع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل تایید کرده‌اند که در این حادثه اسرائیل نقش داشته است.
پس از آن، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در جلسه‌ای در مجلس اسرائیل‌ را عامل حادثه نطنز معرفی کرد.
صالحی روز 12 آوریل اعلام کرد که این خرابکاری باعث کاهش فرایند غنی سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز نشده که قصد دارند ظرفیت آن را تا 50 درصد افزایش بدهند.

روزنامه اسپانیایی: حادثه نطنز، سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام است
روزنامه «ال کارو(El Correo) چاپ اسپانیا ضمن توصیف حادثه نطنز به عنوان سنگ‌اندازی در مسیر تلاش‌ها برای احیای برجام نوشت: اسرائیل طرفدار فشار حداکثری دولت ترامپ است که با حسادت به امضای همتای سلف خود باراک اوباما از توافق هسته ای با ایران خارج شد.
 این نشریه اسپانیایی نوشت: همزمان با سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به تل‌آویو و به فاصله 24 ساعت از اقدام جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای نسل جدید، رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه، موساد را عامل حمله سایبری به نیروگاه نطنز معرفی کردند.
این رسانه اسپانیایی با اشاره به مذاکرات هفته گذشته وین نوشت: بی تردید این حمله سایبری، موجب پیچیده تر شدن استراتژی مذاکره دولت ایران خواهد شد.     
در ادامه این گزارش آمده است: اسرائیل به طور معمول، عملیات‌های خود در ایران را تایید و یا تکذیب نمی‌کند اما این بار از همان لحظات نخست انتشار خبر، مطبوعات اسرائیل به اتفاق گزارش کردند که آنچه در نطنز اتفاق افتاده نه یک مشکل الکتریکی ساده، که یک حمله سایبری بوده است. از شبکه کان که این عملیات را با حملات یک دهه پیش استاکس نت مقایسه کرد تا روزنامه‌های جروزالم پست یا تایمز اسرائیل که مستقیما به دخالت موساد اشاره داشتند.
به نوشته این نشریه، اسرائیل یکی از کشورهایی است که قاطعانه با مذاکره مخالف است و متعهد به حفظ سیاست فشار حداکثری و تحریم های دوران ترامپ علیه ایران است. دونالد ترامپ در سال 2015میلادی به دلیل حس حسادت به همتای سلف خود، باراک اوباما و امضای او پای توافق هسته ای با ایران، به امید دستیابی به توافقی سودمندتر از برجام خارج شد.
بامداد یکشنبه 21 فروردین ماه بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز دچار حادثه شد که علل آن در دست بررسی است.  
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است، گفت: سیستم برق َاضطراری سایت همین امروز راه اندازی شده و بقیه امور هم پیش خواهد رفت.

نظر شما