شناسهٔ خبر: 46625649 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

براری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آخرین جزئیات درباره برنامه ده ساله دوم سازمان فضایی ایران

رئیس سازمان فضایی ایران از آخرین جزئیات درباره برنامه ده ساله دوم سازمان فضایی خبر داد.

صاحب‌خبر -

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به برنامه ده ساله دوم سازمان فضایی گفت: سازمان فضایی در برنامه ده سال دوم خود دو هدف گذاری داشته که اولین هدف این است که بتواند اقتدار ملی عرصه فضا در منطقه را در حوزه‌های فناوری، صنعتی و یا اقتصادی ایجاد کند و از اقتدار علمی عبور کند و به اقتدار اقتصادی برسد.

او افزود: دومین هدف ما درعرصه فضا، تثبیت زیرساخت‌ها در مدار لئو است تا بتواند خدمات پایدار از این زیر ساخت‌ها را بگیرد که در این راستا دو ماهواره (پیام و ظفر یک) را پرتاپ کرده ایم که در فرود آن در مدار موفق نشده ایم، اما چندین ماهواره مانند پارس ۱، ظفر ۲ و ماهواره طلوع ۳ در حال آماده سازی هستند. تمام تلاش سازمان فضایی در هدف گذاری گام دوم این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ مدار لئو را تثبیت کند.

براری با اشاره به گام سوم و چهارم سازمان فضایی اظهار کرد: سازمان فضایی تصمیم دارد تا سال ۱۴۰۲ گام سوم و تا سال ۱۴۰۷ گام چهارم را تثبیت کند، اما در حال حاضر در تثبیت گام دوم هستیم تا بتوانیم این گام را به تثبیت برسانیم. مهم‌ترین برنامه‌ای که دولت برای این حوزه در نظر دارد تثبیت زیرساخت‌های فضایی در مدار لئو است.

او ادامه داد: دومین اولویت سازمان فضایی علاوه براینکه مدار لئو را تثبیت کرد این است که بستر را برای ارائه خدمات عرصه فضا فراهم کند تا زنجیره ارزش حوزه فضایی تثبیت شود و با این زنجیره یک صنعت، پایدار شود تا بازار شکل بگیرد، تقاضا‌ها افزایش یابد و این بستری باشد برای اینکه بخش خصوصی در این عرصه ورود کند.

رئیس سازمان فضایی گفت: در یک دهه گذشته رشد متوسط اقتصاد فضا بیش از ۵/۶ برابر متوسط اقتصادی جهانی بوده و پیش بینی شده است که این اقتصاد فضا در دو دهه آینده ادامه دار خواهد بود. سازمان فضایی تلاش دارد که کاربرد‌های صنعت فضایی را تشریح کند تا بخش خصوصی و افراد خلاق به این حوزه ورود کنند.

او با اشاره به استارت آپ‌های حوزه فضایی اظهار کرد: از سال ۲۰۱۴ استارت آپ‌های حوزه فضا در اروپا، آمریکا و چین شکل گرفته اند که هزینه‌های دستیابی به مدار فضایی کاهش پیدا کرده است.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما