شناسهٔ خبر: 46615082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بنیاد مسکن قزوین:

۸۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی قزوین سند دارند

سیده زهرا حسینی فلاح

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین گفت: در حوزه سند واحدهای روستایی بالغ بر ۵۸ هزار جلد سند صادر شده است و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۷۰۰۰ جلد سند صادر شده است؛ بر این اساس اگر واحدهای موقوفه را کنار بگذاریم ۸۵ درصد روستاها سند مسکونی دریافت کردند.

صاحب‌خبر -

اصغر گونجی در نشست خبری با اهالی رسانه که امروز دوشنبه ۲۳ فروردین در محل این اداره برگزار شد اظهار کرد: طرح هادی روستایی در ۱۱۶۴ روستا تهیه و بازنگری شده است و ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی هستند ۶۹۴ طرح هادی روستایی تهیه و مطالعات آن انجام شده و ۱۴۷ طرح نیز در دست تهیه و بازنگری است.

وی ادامه داد: در حوزه اجرای طرح هادی روستایی طرح ۸۰ روستا با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده و طرح‌ هادی بقیه روستاها نیمه‌کاره است که منتظر تخصیص اعتبار هستیم؛ در سال ۱۴۰۰ نیز طرح هادی در ۱۰۹ روستا اجرایی خواهد شد که ۱۶ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب استانی به آن تخصیص پیدا خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین عنوان کرد: در حوزه سند واحدهای روستایی بالغ بر ۵۸ هزار جلد سند صادر شده است و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۷۰۰۰ جلد سند صادر شده است؛ بر این اساس اگر واحدهای موقوفه را کناربگذاریم ۸۵ درصد روستاها سند مسکونی دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه قیر رایگان نیز ۲۳۵ روستا از امور روستایی و معاونت عمرانی استانداری دریافت کردند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع آسفالت در سطح روستاها انجام شده است.

گونجی بیان کرد: طبق سرشماری سال ۹۵ بالغ بر ۹۴ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود داشت که تا به امروز به ۹۸ هزار واحد رسیده است از این تعداد ۵۳ درصد آنان معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ واحد بهسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به سیل و زلزله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین در ورزقان، کرمانشاه و دلفان به‌عنوان استان معین انتخاب شدند که در مجموع ۱۷۱۳ واحد احداث و ۱۵ هزار و ۳۵۰ واحد تعمیر شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین افزود: احداث مسکن محرومین در سال ۹۹ با همکاری استانداری و سازمان برنامه و بودجه آغاز شد که بر اساس تفاهم‌نامه مقرر شد ۲۰۰۰ احداث شود که پیشرفت ۵۰ درصدی دارد.

وی اشاره کرد: در بخش مسکن اقشار محرومین ۴۰۲ واحد مسکونی تحویل مردم شده و ۱۵۷ واحد نیز در دست اقدام است که این واحدها در شهرهای اقبالیه، تاکستان، آبیک و قزوین احداث می‌شود.

گونجی اظهار کرد: در طرح اقدام ملی مسکن احداث واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده که در شهرک مهرگان ۱۳۰۰ واحد مسکونی در دست احداث است.

وی عنوان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن که دو ماه از آغاز آن می‌گذرد اجرای فونداسیون ۲۴ واحد در تاکستان آغاز شده و در شهر اقبالیه نیز فونداسیون ۳۲ واحد در دست اقدام است و در شهرک مهرگان نیز خاک‌برداری برای احداث ۱۳۰۰ واحد انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین با اعلام اینکه در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۲۲ هزار مستأجر در استان وجود دارد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات و در روستاها ۵۰ میلیون تسهیلات پنج درصد ارائه می‌کند؛ همچنین در مسکن محرومین علاوه بر تهسیلات ۵۰ میلیون تومانی ۳۰ میلیون تومان نیز بلاعوض پرداخت می‌شود.

توزیع قیر رایگان در ۲۳۵ روستای قزوین

علی خانجانیان، معاون عمران روستایی اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین در این جلسه عنوان کرد: از سال ۹۴ قیر رایگان به بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و وزارت کشور تخصیص داده می‌شود که سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۰ درصد است. نحوه تخصیص قیر به روستاها بر اساس سرانه جمعیتی روستا و شهرستان مورد نظر است و طی پنج سال گذشته ۶۲ میلیارد تومان اعتبار برای قیر در ۲۳۵ روستای استان قزوین توزیع شده که با مشارکت دهیاری‌ها و نهادهای محلی در روستا استفاده شده است.

وی افزود: در بودجه ۹۹ قیر قید نشده بود که با پیگیری نمایندگان در مهر ۹۹ مصوب و سهمیه استان به میزان ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد و در حال پیگیری هستیم که روستاهای بیشتری از سهمیه قیر برخوردار شوند؛ در سال ۱۴۰۰ دو برابر سهمیه ۹۹ در بودجه در نظر گرفته شده است که مسلماً سهم استان قزوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون عمران روستایی اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین تصریح کرد: اعتبارات عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین ۱۴ میلیارد تومان است که تا به امروز ۶ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است همچنین اعتبارات ملی ۱۶ میلیارد تومان است که ۱۲ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است؛ اعتبارات قیر رایگان نیز ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که ۱۰۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

وی اشاره کرد: هر متر قیر با ضخامت هفت سانتی‌متر ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه در بر دارد و هر کیلومتر راه روستایی نیز ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار بهسازی نیاز دارد.

اعطای تسهیلات بلاعوض به‌خاطر تورم

مجید کشاورز، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین نیز بیان کرد: در حال‌حاضر ۹۹ هزار واحد مسکونی روستایی دارای سکنه دائم هستند که از این تعداد ۵۲ هزار و ۵۰۰ واحد مقاوم‌سازی شدند.

وی اشاره کرد: برای واحدهای روستایی و واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۱۲ ساله و سود پنج درصد اعطا می‌گردد اما در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان برنامه و بودجه به هر واحد مسکونی روستایی ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت شد و در حال حاضر واحدهای روستایی که این تسهیلات را دریافت کردند ۵۰ درصد پیشرفت کار دارند.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین عنوان کرد: تسهیلات بلاعوض به ۲۰۰۰ واحد روستایی تخصیص داده شده است که اقشار کم درآمد در اولویت قرار دارند؛ همچنین ۱۵ قطعه زمین به خانواده‌های چند معلولیتی اعطا شده است. طبق تفاهم‌نامه با کمیته امداد و بهزیستی از محل حساب ۱۰۰ امام(ره) برای خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر علاوه بر وام ۵۰ میلیون تومانی، ۸۰ میلیون تومان بلاعوض نیز تخصیص داده می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه بازسازی واحدهای روستایی ۳۶۵ واحد شهری و روستایی از سیل و بارندگی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ آسیب دیدند و ۱۰۰ واحد نیز نیاز به تعمیر داشتند؛ در حال حاضر اعتبارات لازم تخصیص داده شده و واحدها در حال ساخت هستند همچنین علاوه بر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ۲۵ میلیون تومان نیست بلاعوض به آنان تخصیص پیدا کرد.

احداث بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکن مهر توسط بنیاد مسکن قزوین

مجتبی علی نسایی، معاون امور مسکن شهری اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین بیان کرد: ۵۲۲۹ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن احداث و تحویل داده شد که در این بخش رتبه نخست کشور را از آن خود کردیم؛ در سال ۱۴۱۵ جمعیت شهری قزوین و ۸۶ درصد خواهد رسید بنابراین باید در احداث مسکن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ۴۸۱۰ واحد در طرح اقدام ملی مسکن برای استان قزوین سهمیه در نظر گرفته شده است که ۱۳۰۰ واحد در مهرگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته خواهد شد.

معاون امور مسکن شهری اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین تصریح کرد: در تلاش هستیم در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان مانند آبیک، تاکستان، اقبالیه، محمود آباد، بوئین‌زهرا، بیدستان و ناحیه مهرگان واحدهای مسکن ملی را احداث و تحویل دهیم؛ در این طرح تامین زمین بر عهده دولت است و ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن نیز اختصاص داده می‌شود و باقی مانده هزینه را باید متقاضی پرداخت کند.

علی نسایی در پایان گفت: در طرح ملی مسکن که در ناحیه مهربان احداث خواهیم کرد حداکثر طبقات سه طبقه و واحدها نیز ۶ واحد در نظر گرفته شده است به همین جهت آسانسور که هزینه بالایی در بردارد حذف شده است تا هزینه تمام شده واحد مسکونی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

نظر شما