شناسهٔ خبر: 46608493 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت از دانش‌بنیان‌ها موجب نجات اقتصاد کشور از خام فروشی می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برای تحقق شعار سال نیازمند مدیران جهادی، خلاق و نوآور در کشور هستیم، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد کشور را از خام فروشی نجات می‌دهد.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در درازمدت باعث می‌شود کشور از وابستگی به نفت و اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی نجات یافته و به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش حرکت کند، گفت: بحث اصلی شعار امسال موضوع مانع‌زدایی و رفع موانع تولید است که در این رابطه باید کارهای مختلفی انجام گیرد که می‌توان به افراد متخصص و مدیران جهادی متفکر، آزاد، خلاق و نوآور در حوزه فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد چرا که در بسیاری از موارد افراد به دلیل وابستگی به نهادهای مختلف به عنوان هیأت رئیسه در مراکز تولیدی انتخاب می‌شوند و به روند تولید آسیب و در سطح کلان باعث کاهش تولید می‌شوند.

وی افزود:‌ زدودن سیاست‌بازی در اقتصاد کارخانجات یکی از اقدامات مهمی است که باید توسط مدیران جهادی انجام شود چرا که دومین گام مهم در مانع‌زدایی مربوط به بانک‌ها می‌شود؛ زیرا آنها به جای ارائه تسهیلات به مراکز تولیدی، خودشان وارد بازار شده و به دلالی و کسب سودهای بالا می‌پردازند.

زاهدی اضافه کرد: سومین عامل رفع موانع در کشور، مبارزه با قاچاق کالا است زیرا سالانه به طور میانگین ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور صورت می‌گیرد که همین امر باعث افزایش بیکاری شده است. از طرفی باید به اصلاح نظام گمرکی و اصلاح نظام مالیاتی اشاره کنم چرا که واحدهای تولیدی نباید از سال اول شروع به کار ، مالیات پرداخت کنند چرا که آنها باید پس از دو تا سه سال فعالیت و قرار گرفتن در روند تولید اقدام به پرداخت مالیات کنند؛ این در حالی است که شفافیت اخذ مالیات از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. به طور مثال در یک صنعت از دو واحد تولیدی یکسان نباید مبالغ مختلفی مالیات گرفته شود چرا که هر دوی آنها بر اساس یک معیار به فعالیت می‌پردازند پس در نتیجه برای اخذ مالیات باید درآمد واحد تولیدی اعلام شود و مبلغ مالیات نیز به صورت شفاف مشخص شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ یکی از مهمترین گام‌های اصلی در تحقق شعار سال، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان است چرا که باید به این نهادهای دانشی تسهیلات مختلف متنوعی از صندوق نوآوری و شکوفایی داده شود تا آنها بتوانند در درازمدت در موضوع رهایی از نفت و اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی نجات یافته و به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش حرکت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما