شناسهٔ خبر: 46601591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دلجویی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از خانواده دو محیط‌بان شهید/ قول مساعد رییس فراکسیون محیط زیست برای پیگیری ویژه پرونده

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با خانواده ۲ محیط‌بان شهید منطقه شکار ممنوع «فیله‌خاصه» دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عصر دوشنبه، شانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، نیرو‌های محیط زیست مستقر در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان متوجه حضور دو شکارچی در منطقه شده و برای برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند، اما شکارچیان با یک خودروی نیسان وانت، فرار می‌کنند و تعقیب و گریز آغاز می‌شود؛ عملیاتی که پایانی خونبار و دردناک دارد.

محیط بانان «مهدی مجلل» و «میکاییل هاشمی» که با خودروی سازمانی به تعقیب شکارچیان مشغول می‌شوند، از مرکز تقاضای نیروی کمکی و انسداد جاده را می‌کنند و در پی این تقاضا، نیرو‌های کمکی به منطقه اعزام و جاده آسفالته را مسدود می‌کنند، اما شکارچیان چند کیلومتر جلوتر وارد یک راه خاکی می‌شوند و کمی بعد در این محور فرعی و خلوت اقدام به شلیک به خودروی محیط‌بانان می‌کنند.

 در ادامه گزارش «دیده بان حیات وحش ایران» از این رویداد تاکید شده که درگیری شکارچیان با محیط‌بانان با اسلحه کلاشنیکف صورت گرفته که سلاحی جنگی است؛ شلیک‌هایی پیاپی به سمت خودروی محیط‌بانان که منجر به مجروح شدن هر دو سرنشین می‌شود تا مقدمات شکل‌گیری یک فاجعه تمام عیار فراهم آید: پیاده کردن محیط‌بانان مجروح توسط شکارچیان و شلیک تیر خلاص به سر آنها!

این البته پایان ماجرا نیست و نیرو‌های کمکی که در مسیر چشم انتظار شکارچیان و محیط بانان در تعقیب ایشان بودند، پس از مدتی انتظار با تلفن همراه دو محیط بان یاد شده تماس می‌گیرند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه عملیات جست و جو آغاز می‌شود؛ عملیاتی که با تاریک شدن هوا دشوار می‌شود تا در نهایت سحرگاه سه‌شنبه به نتیجه می‌رسد.

بر اساس این گزارش، هنگامی که ساعاتی پس از نیمه شب، یکی از اکیپ‌های جست و جو موفق به شناسایی خودروی سازمانی در راه فرعی می‌شود، با پیکر بی‌جان دو محیط بان مواجه می‌شود و سپس با حضور فردی در محل فاجعه مواجه می‌شوند که به وی مشکوک شده و دستگیرش می‌کنند. فردی که تحویل پلیس آگاهی می‌شود تا راز جنایت برملا شود.

فرد مظنون در بازجویی‌ها ادعا می‌کند که در قتل محیط‌بانان نقشی نداشته، اما از طرف قاتلین برای پاک کردن آثار جرم به محل حادثه فرستاده شده است.

در پی کسب اطلاعات تازه از این فرد، ماموران پلیس برای دستگیری شکارچیان قاتل عازم روستای محل سکونتشان می‌شوند، غافل از آنکه دو فرد شرور خیال تسلیم شدن به پلیس را هم ندارند و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به ماموران فروگذار نمی‌کنند!

دو شکارچی مذکور در مواجهه با نیرو‌های پلیس، درگیر می‌شوند که در نتیجه این درگیری، دست یکی از ماموران را نیز می‌شکنند و سپس تلاش می‌کنند با ریختن بنزین روی ایشان، نیرو‌های اعزامی را به آتش بکشند که در نهایت موفق به این کار نشده و بازداشت می‌شوند و در بازرسی از خانه آنها، سه اسلحه شکاری و مقادیری گوشت شکار متعلق به آهو کشف و ضبط می‌شود.

با ماموریت قالیباف رئیس مجلس مبنی بر رسیدگی به خانواده محیط‌بانان، ظهر امروز رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و نماینده مردم تهران در سفری سر زده برای دیدار و دلداری از خانواده این دو شهید عازم زنجان شد و ضمن ابراز همدردی با خانواده این محیط‌بان شهید اظهار کرد: ضایعه از دست دادن دو محیط بان و شهادت آنها باعث شد که سال بدی را آغاز کنیم و قطعا جامعه محیط زیستی این غم بزرگ را فراموش نخواهد کرد.فرجام ماجرا نیز انتقال متهمان به مرکز پلیس آگاهی و چند ساعت بعد، اعتراف آن‌ها به درگیری مسلحانه و قتل محیط‌بانان است.

سمیه رفیعی با اشاره به اینکه امسال سال خوبی برای جامعه محیط زیستی نیست و قطعا پیگیر خون این دو شهید خواهیم بود، افزود: متاسفانه این دو محیط‌بان با بیرحمی تمام به شهادت رسیده‌اند که قابل گذشت نیست.

وی با بیان اینکه شکار یک موجود زنده سخت است، چه برسد به اینکه دو انسان را اینطور فجیع به شهادت برسانی، گفت: اما وقتی کسی مرتب این کار را انجام می‌دهد به قصی‌القلبی عادت می‌کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ارتباط با پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با شهادت این دو محیط‌بان گفت: با دفتر رئیس قوه قضائیه صحبت شده و قرار شده است که پرونده ضرب‌العجلی پیگیر شود و امیدواریم که با پیگیری لازم شرمنده این شهدا و خانواده آنها نشویم.

رفیعی با اشاره به اینکه هدف از این حضور صرفا تسلی خاطر بازماندگان بوده است، افزود: سازمان محیط زیست 150 شهید محیط‌بان دارد، اما تاکنون صدای آنها به جایی نرسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دیدار جداگانه دیگر با مادر شهید مجلل نیز گفت: شهید مجلل از محیط‌بانانی بود که اهل نگارش هم بود و از محیط بانان فرهنگی بودند.

رفیعی ضمن قول مساعد به مادر شهید مجلل برای پیگیری خون این شهید افزود: قطعا پیگیری لازم در ارتباط با این شهدا انجام خواهد شد.

در این دیدارها پدر شهید میکائیل هاشمی نیز گفت: بنده نخستین نفری بودم که سر پیکر شهدا رسیدم و با چشمانم خودم دیدم که چطور با بیرحمی آنها را به شهادت رسانده بودند.

وی با اشاره به اینکه از خودرو تا جایی که تیر خلاص را به آنها زده بودند، حداقل 200 متر فاصله بود، اضافه کرد: اوج نامردی است که اینطور با همنوع رفتار شود.

این پدر که خود در شغل محیط‌بانی به مقام بازنشستگی نائل آمده است، گفت: متاسفانه همواره حقوق محیط‌بانان نادیده گرفته شده و امیدواریم که پیگیری این موضوع انجام شود.پدر شهید میکائیل هاشمی با اشاره به اینکه پوکه‌ تیرهای زده شده در محل حادثه موجود بود و من آنها را مشاهده کردم، افزود: داغ پسرم زنده است و قطعا پیگیر خون وی خواهم بود.

مادر شهید مجلل نیز ضمن گرامیداشت یاد این دو شهید گفت: شهید مجلل در کودکی پدر خود را از دست داده بود و من از همان سنین طفولیت وی را با دستان خالی بزرگ کرده بودم.

وی با اشاره به اینکه سه روز قبل هم یک تیر دیگری شلیک شده بود که دقیقا از کنار سر شهید مجلل رد شده بود، افزود: این حادثه در واقع نشانه‌ای برای شهادت فرزندم بوده است.

وی تصریح کرد: از مسؤولان می‌خواهم که پیگیر حقوق فرزند شهیدم که یک بسیجی فعال بود و از مقام معظم رهبری لوح دریافت کرده بود باشند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/ق/س

نظر شما