شناسهٔ خبر: 46597744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مناظره مجازی کرباسچی و تاج‌زاده شکاف‌های اصلاح‌طلبان را علنی کرد

شلیک شبانگاهی اصلاح‌طلبان به اصلاحات

شکاف میان تندروها و میانه‌روهای جبهه اصلاحات سال‌هاست که در این جبهه وجود دارد و باعث شده تا اصلاح‌طلبان در رسیدن به اهداف مشترک، دچار چالش و هزینه‌هایی شوند. حال این روزها و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری «کلاب‌هاوس» باعث شد تا این شکاف بار دیگر خود را نشان بدهد و پدران معنوی رادیکالیسم و عملگرایی در این فضا، مواضعی را علیه یکدیگر اتخاذ کنند. بامداد روز شنبه (20فروردین) چالش مهمی ‌میان غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی و مصطفی تاجزاده و حمیدرضا جلایی‌پور به‌عنوان دو فعال مهم رادیکال به وجود آمد که باعث شد بسیاری از اختلافات اصلاحات بار دیگر در معرض دید قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

 کلاب‌هاوس را بسیاری پدیده مهم انتخابات1400 می‌دانند. این نرم‌افزار ارتباط جمعی که امکان تبادل آرای اعضا با یکدیگر از طریق صوت را فراهم می‌کند، محل مناسبی برای مسوولان دولتی و چهره‌های نام‌آشنای سیاسی شده تا بتوانند عقاید خود را ابراز و از عملکرد خود دفاع کنند. بامداد  روز گذشته شنبه، مناظره‌ای داغ میان تنی چند از کنشگران اصلاح‌طلب برگزار شد؛ مناظره‌ای که در یک طرف آن رادیکال‌هایی نظیر مصطفی تاجزاده و حمیدرضا جلایی‌پور و در طرف دیگر، عملگرایانی نظیر غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران حضور داشتند. در این مناظره هر طرف، اظهاراتی را علیه طرف دیگر مطرح کردند و معتقد بودند طرف مقابل، باعث ایجاد وضع موجود در جبهه اصلاحات شده است.
 
دعوای تندروها و کندروها 
کرباسچی به عنوان نماینده مشی عملگرایی در جبهه اصلاحات، در این مناظره انتقادات تندی را متوجه تاجزاده کرد. او با انتقاد از توئیت های تند تاجزاده علیه نظام، اعتقاد داشت که عمده بدنه جریان اصلاحات با این نوع اظهارات مخالفند و مواضع رادیکال او را بر نمی تابند. کرباسچی در این زمینه گفت: اگر بر فرض محال بگوییم که حرف‌های شما درست است، اگر شما عضو جمعیتی به نام اصلاح‌طلبان هستید بایستی در این جمعیت، کار جمعی بکنید یا کار فردی؟ تمام فرمایشاتی که انجام می دهید اگر هم درست و در مسیر خیرخواهی کشور باشد اما شما عضو یک جمعیتی هستید. از آقای خاتمی بگیرید تا کوچکترین سمت و باید براساس مصلحت این جمع حرف بزنید. اما آیا شد چیزی بگویید که در این جمع تصویب شود؟ حرفای شما عواقب جمع را 
می‌گیرد. 
کرباسچی در ادامه خطاب به تاجزاده گفت: مشکل ما در کشور گفتمان نیست که یک گفتمانی را مطرح کنیم و در داخل و خارج برایمان کف بزنند. ما باید مشکلات کشور را رفع کنیم.  امروز کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است . در شرایطی که هر روز صبح بلند می شویم یک توطئه ای برای این کشور طراحی کرده اند از تحریم امریکا و داعش و توطئه عربستان و امارات گرفته تا تبلیغات تلویزیون من و تو، اینترنشنال، بی بی سی،  صدای آمریکا، سلطنت‌طلبان، و نهضت نه به جمهوری؛  ما در نحوه بیان آن چیزی که بر فرض حق هم باشد آیا نباید ملاحظه بکنیم و یک حرفی هر روز توئیت کنیم که شب آن  روز همان حرف را همه رسانه ها علیه مردم استفاده کنند و ابزاری بشود برای ابزارهای حقوق بشری و فشار به جمهوری اسلامی.  ما نباید مصلحت سنجی بکنیم که این مطالب را کی بزنیم که ضرر آن بیشتر از منفعت آن باشد.
وی تاکید کرد: اگر ما هم نباشیم در همان جناح اصولگرا و حتی نیروهایی که ما فکر می‌کنیم از هسته سخت قدرت هستند این نهضت اصلاح‌طلب از بین نمی‌رود و شکوفاتر می‌شود برای اینکه این نظام اگر بخواهد بماند باید به سمت اصلاحات
رو بیاورد.
در ادامه تاج زاده در واکنش به سخنان کرباسچی که او را متهم به تک روی کرده بود، گفت: در انتخابات 98 اکثریت اصلاح طلبان گفتند ما لیست نمی دهیم گفتم کسی را نداریم که بخواهیم لیست بدهیم. اما کارگزاران رفت لیست انتخاباتی داد. بنابراین وقتی که به من می گوید شما دارید تکروی می کنید من تکروی می کنم یا شما ؟
دبیرکل حزب کارگزاران نیزکرباسچی را متهم به تناقض گویی کرد و گفت: این سخنان مغالطه است. سال ۹۸ اصلاح‌طلبان در شورای عالی تصمیم گرفتند در انتخابات لیست ندهند اما خودشان تصویب کردند کسانی که می‌خواهند لیست بدهند به نام خود احزاب لیست انتخاباتی ارائه کنند بنابراین ما با مصوبه شورای عالی لیست دادیم و هفت، هشت تا حزب بودند که افرادشان را برای انتخابات معرفی کردند. اتفاقا در همان جمع شورای عالی کسانی دائم زنگ می‌زدند و حتی از دفتر آقای خاتمی در مورد این که فلانی هم درلیست باشد . بنابراین تکروی نبوده است.  تک روی که من می‌گویم،  راجع به یک اطلاعیه و نامه نیست درباره کل حرکتی است که شما به عنوان یک رویه برخلاف آنچه که اصلاح‌طلبان در ذهنشان است انجام می دهید.
کرباسچی گفت: امروز که در شرایط بدتر از دوران جنگ هستیم وظیفه مان چیست؟ اینکه مطلبی بگوییم که موجب تبلیغات ضدانقلاب شود. برداشت من این است که اصلاح طلبان از آقای خاتمی تا آقای بهزاد نبوی با این کار شما موافق نیستند و شما باید اعلام کند که این تکروی آقای تاج زاده است و این مواضع نباید به پای کل اصلاح‌طلبان نوشته شود که عملا باعث شود یک تضاد و درگیری حل شدنی به این مجموعه اصلاح‌طلبان و نظام پیش بیاید. بنده فکر می‌کنم این کار درستی نیست.در طرف مقابل نیز تاجزاده با همراهی و مساعدت حمیدرضا جلایی‌پور انتقاداتی را متوجه رویکرد مسامحه‌جویانه و قدرت‌مدارانه کرباسچی در مواجهه با حاکمیت کردند. رادیکال‌های حاضر در این گفت‌وگو، در اظهارات خود کرباسچی و تیم او را به کندروی متهم کردند و مشخصا تاجزاده تصریح کرد که علت ناامیدی مردم از اصلاحات نه تندروی، بلکه کندروی و تفریط بوده است. تاجزاده دراین‌باره تصریح کرد: بروید از مردم بپرسید آیا دلیل ناامیدی آن‌ها از جریان اصلاحات به‌علت کندروی آن بوده یا تندروی. جلایی‌پور نیز که گاه‌به‌گاه برای کمک به تاجزاده روی خط می‌آمد، منتقد کرباسچی شد و او را در مقایسه با تاجزاده، به عدم وجاهت و محبوبیت سیاسی در میان بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان متهم کرد. در بخش دیگری، کرباسچی موردسوال طرف رادیکال این گفت‌وگو قرار گرفت؛ با این مضمون که چرا شما با وجود انتقاد از رادیکالیسم، نسبت‌به مواضع تند هم‌حزبی خود یعنی فائزه هاشمی‌که علنا مردم را به تحریم انتخابات تشویق می‌کند، اظهارنظری نمی‌کنید؟ این سوال البته ازسوی دبیرکل حزب کارگزاران بی‌جواب ماند. 
ناگفته نماند که فائزه هاشمی، ‌عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اسفند سپری‌شده در گفت‌وگو با «خبرآنلاین»، با اعلام تحریم انتخابات تصریح کرد: از آنجا که اعتقادم به ثبت‌نام زنان در انتخابات است، اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت‌نام و نه ادامه ماجرا، چون با شرایط فعلی بنای ورود به انتخابات حتی برای رای دادن را هم ندارم.
در بخش پایانی جنجال میان تندروها و کندروهای اصلاح‌طلب، مصطفی فقیهی، فعال اصلاح‌طلب که عنوان حقوقی خود را مشاور مرحوم هاشمی ‌اعلام می‌کند، با ابراز تاسف از درگیری کلامی‌ شکل‌گرفته میان تاجزاده و جلایی‌پور از یک‌سو با کرباسچی از سوی دیگر، صراحتا اعلام کرد که این مناظره تیر خلاص به پیکره اصلاحات بود و اصلاح‌طلبان با این بگومگوها کار خود را برای انتخابات بسیار دشوار می‌کنند.
 
بحران کارکردی علاوه‌بر شکاف معرفتی
بگومگوی اخیر نشان می‌دهد که اصلاحات در شرایط فعلی، در وضعیت بلاتکلیفی و سردرگمی ‌به‌سر می‌برد و نمی‌داند که از انتخابات و عرصه سیاسی ایران چه می‌خواهد و به‌دنبال چیست. در یک طرف رادیکالیسم قرار دارد که هدف سیاسی خود را حمله به نظام و اصول آن می‌داند و تصور می‌کند چنانچه هرچه صریح‌تر پنجه بیندازد، مسیر برای مطلوبش هموارتر می‌شود و در طرف دیگر، عملگرایان متهم به کندروی قرار دارند که راه بالندگی اصلاحات را در تعامل و مصاحبت با حاکمیت می‌دانند. علاوه‌براین، شکاف معرفتی که سال‌هاست میان اصلاح‌طلبان رخنه کرده، باید به ناکامی ‌ایشان در حوزه کارکردی نیز اشاره کرد که شکاف مزبور را شدیدتر و عمیق‌تر می‌سازد. اصلاح‌طلبان چه بخش رادیکال و چه بخش عملگرای آن‌ها، هشت‌سال است که در دولت اعتدال و همزمان در مجلس دهم حضور فعال و موثر داشتند اما از حل معضلات معیشتی مردم عاجز ماندند. این عجز در حل و فصل مسائل اقتصادی جامعه، گویای آن است که اصلاحات برخلاف ادعاهای خود، هیچ برنامه عملی برای رفع شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی موجود که خود در ایجاد آن‌ها ذی‌دخل بوده، ندارد؛ مساله‌ای که باعث می‌شود مردم به گفتمان اصلاحات اعتماد نکرده و این‌بار فریب سیاست «تَکرار می‌کنم» را نخورند.

بگومگوی اخیر نشان می‌دهد که اصلاحات در شرایط فعلی، در وضعیت بلاتکلیفی و سردرگمی ‌به‌سر می‌برد و نمی‌داند که از انتخابات و عرصه سیاسی ایران چه می‌خواهد و به‌دنبال چیست. در یک طرف رادیکالیسم قرار دارد که هدف سیاسی خود را حمله به نظام و اصول آن می‌داند و تصور می‌کند چنانچه هرچه صریح‌تر پنجه بیندازد

کرباسچی در ادامه خطاب 
به تاجزاده گفت: مشکل ما در کشور گفتمان نیست که یک گفتمانی را مطرح کنیم و در داخل و خارج برایمان کف بزنند. ما باید مشکلات کشور را رفع کنیم.  امروز کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است . در شرایطی که هر روز صبح بلند 
می شویم یک توطئه ای برای این کشور طراحی کرده اند 

نظر شما