شناسهٔ خبر: 46586046 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

تنظیم بازار ماه رمضان آغاز شد

بازار و آزمون دوم سال ۱۴۰۰

صاحب‌خبر -

پیمان صفردوست: سال ۱۴۰۰ در نخستین ماه‌های خود دو بزنگاه بزرگ برای اصناف و بازار به همراه داشت که یکی از آنها نوروز بود و دیگری ماه مبارک رمضان است که در آستانه ورود به آن هستیم.

عمده‌ترین نگرانی دستگاه‌های مرتبط با بازار در این دو مقطع زمانی کنترل بازار بوده و سعی دارند قیمت‌ها را به‌شکل مطلوب تحت کنترل درآورند. از آنجا که آزمون اول در سال جدید با مسائل پیش آمده پیرامون بازار مرغ، نمره قابل قبولی را نصیب دست‌اندرکاران نکرد، حالا همه نگاه‌ها به تدابیر اندیشیده شده برای کنترل بازار در ماه رمضان معطوف است. اما برنامه نهادهای اجرایی برای کنترل قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان چیست و بازار کالاهای پرمصرف در این روزها چه حال و هوایی دارند؟ با گزارش صمت در این باره همراه باشید:

استقبال از ماه رمضان با ۳۰۰۰ تن گوشت قرمز

در جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار با تاکید بر حمایت ستاد از تصمیمات قرارگاه ساماندهی مرغ، میزان و نرخ کالاها در سهمیه ویژه ماه مبارک اعلام شد.

در این جلسه که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت به ریاست عباس قبادی برگزار شد، موضوعات مربوط به تامین و توزیع گوشت مرغ براساس مصوبات و تصمیمات قرارگاه تخصصی ساماندهی مرغ مطرح و ضمن حمایت ستاد تنظیم بازار از مصوبات قرارگاه، گزارش‌هایی درباره میزان و چگونگی توزیع گوشت مرغ در سطح استان تهران و نیز سایر استان‌ها ارائه شد.

بنا بر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این جلسه عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش‌هایی درباره وضعیت بازار اقلام پرمصرف در سبد خانوار ارائه کرد که براساس آن ۶۷ قلم از ۱۰۰ قلم کالای رصدشده با کاهش یا ثبات نرخ همراه بوده‌اند.

در بخش دیگر این جلسه نیز موضوع تامین کالاهای سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان مطرح و با استناد به آمار و گزارش ارائه شده در این زمینه، ۳۰ هزار تن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

همچنین ۳۰ هزار تن شکر با نرخ ۸۷۰۰ تومان برای بسته‌های یک کیلوگرمی، ۳ هزار تن گوشت قرمز منجمد با نرخ ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تن روغن با نرخ مصوب به‌عنوان سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است.

در این جلسه همچنین با اشاره به موجودی ۱۳۶ هزار تنی خرما در کشور، گزارشی درباره چگونگی توزیع این محصول در سراسر کشور ارائه شد.

مواد غذایی تغییر نرخ ندارد

قاسم‌علی حسنی، دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران نیز درباره تامین مواد غذایی مورد نیاز ماه مبارک رمضان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: بازار در سال جدید تازه شروع به کار کرده و تا امروز مورد خاصی از تغییر نرخ مصوب در بازار مواد غذایی نداشته‌ایم و فروش این اقلام با همان قیمت‌های گذشته ادامه دارد.حسنی درباره نرخ شکر در بازار نیز عنوان کرد: در حال‌ حاضر ۳ نرخ برای این کالا در کشور وجود دارد؛ نرخ ۶۶۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم که مختص واحدهای صنعتی است و به‌صورت قطره‌چکانی تزریق می‌شود، نرخ ۸۷۰۰ تومان در بسته‌بندی‌های ۹۰۰ گرمی که نرخ مصوب مصرف خانوار است و نرخ ۱۱۵۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم در بازار آزاد. وی در این باره توضیح داد: شکر ۸۷۰۰ تومانی در حال ‌حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها موجود است اما آنچه نزد بنکداری‌ها و عمده‌فروشی‌ها قرار دارد، نرخ آزاد این کالاست.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تاکید کرد: خوشبختانه در حال‌ حاضر گزارشی مبنی بر کمبود خاصی در زمینه کالاهای مختلف در حوزه مواد غذایی وجود ندارد اما همچنان نگرانی‌هایی درباره قدرت خرید مردم مطرح است.حسنی با ذکر این نکته که شرایط خاص بازار در سال گذشته فشار زیادی را به مصرف‌کنندگان وارد کرد، گفت: در سال گذشته افزایش نرخ کالا به شکل چندباره و بی‌انصافی برخی فروشندگان مشکلات مضاعفی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، به همین دلیل تلاش بر این است تا در سال ۱۴۰۰ دست‌کم تا ماه مبارک رمضان، نرخ کالاهای مصرفی در بازار دچار کمترین تغییرات و افزایش شود.وی در پایان گفت: ما نیز امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای باشد که مصرف‌کنندگان به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه طی ماه‌های آینده برای تامین مایحتاج روزانه و کالاهای اساسی و ضروری، دچار مشکلات بیشتری نشوند.

زولبیا و بامیه قیمت‌گذاری می‌شود

علی بهرمند، رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادی‌های کشور نیز درباره تغییر نرخ اقلامی مانند زولبیا و بامیه که جزو کالاهای پرمصرف ماه رمضان تلقی می‌شوند در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: هنوز نرخ نهایی برای این اقلام به تصویب نرسیده، اما تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان حتما در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد. بهرمند در این باره افزود: البته نرخ شیرینی پیش از این مصوب و ابلاغ شده و برای ماه مبارک رمضان تغییری در این زمینه نخواهیم داشت اما درباره زولبیا و بامیه که مصرف آنها بیشتر به ماه مبارک رمضان محدود می‌شود، قیمت‌گذاری‌ها یک بار در سال انجام می‌شود که امسال هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادی‌های کشور با اشاره به تغییر نرخ نهاده‌های تولید مانند شکر نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: معمولا تغییر قیمت‌ها در این حوزه باتوجه به افزایش نرخ نهاده‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در عین حال تلاش ما همواره این بوده که کمترین فشار مالی به مصرف‌کنندگان تحمیل شود.

بهرمند در پایان گفت: واحدهای بازرسی اتحادیه نیز در طول ماه مبارک رمضان بر رعایت قیمت‌های مصوب این کالاها نظارت دارند تا تضییع حقوق مصرف‌کنندگان در این زمینه صورت نگیرد.

تامین خرمای مضافتی ماه مبارک رمضان

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: خرمای مضافتی کیفی ماه مبارک رمضان با نرخ مناسب در حال تامین است.

محسن رشیدفرخی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان نداریم، اظهار کرد: مصرف خرما در ماه مبارک رمضان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کل مصرف سالانه کشور است.

رشیدفرخی با تاکید بر کافی بودن موجودی خرمای کشور، تصریح‌کرد: اکنون نرخ هر کیلوگرم خرما در شهرهای مبدا بین ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار تومان است که نسبت به یک تا ۲ سال گذشته افزایش چندانی نداشته، این درحالی است که نرخ تورم حدود ۴۰ درصد بوده و هزینه‌های تولید بین ۳ تا ۴ برابر رشد داشته است. رئیس انجمن ملی خرمای ایران اضافه‌ کرد: باتوجه به برگزاری جلساتی با ستاد تنظیم بازار قرار شد در بحث تامین خرما به این ستاد کمک کنیم. همین‌طور مباشرانی در ستاد حضور خواهند یافت تا این محصول باتوجه به قیمت‌های مبدا، با نرخ مناسب در اختیار شهروندان سراسر کشور قرار گیرد. رشید فرخی ادامه‌ داد: ستاد تنظیم بازار برای اینکه خرما با نرخ مناسب در ماه مبارک رمضان به‌دست شهروندان برسد، از اصناف خواست نرخ این محصول در فروشگاه‌های بالای شهر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مناسب شود.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های ستاد تنظیم بازار بر بازار خرما، افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ۱۳ درصد سود باید عرضه شود، این در حالی است که اکنون در این فروشگاه سودهای ۴۵ درصدی روی این محصول اعمال می‌شود که منصفانه نیست.

سخن پایانی...

از اظهارنظرها و شنیده‌ها چنین برمی‌آید که دولت و نهادهای اجرایی و نظارتی زیرمجموعه آن همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا شرایط بازار را در ماه رمضان متعادل نگاه دارند که این کار ممکن است با آزادسازی ذخایر استراتژیک کالاهای ضروری در کشور همراه باشد. البته این موضوع در بازه زمانی کوتاه یک‌ماهه تا پایان ماه رمضان می‌تواند به سود مصرف‌کنندگان باشد؛ به‌شرط آنکه طی این زمان برنامه‌های میان‌مدت و بلندمتی نیز برای تنظیم بازار پس از ماه رمضان اندیشیده شود، زیرا تنظیم دستوری بازار نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و به‌تدریج کنترل بازار از دست نهادهای نظارتی خارج خواهد شد. اگر برای آن روز برنامه‌ای وجود نداشته باشد، قیمت‌ها در بازار دوباره مسیر صعودی می‌گیرند که این موضوع بیش از همه به اقتصاد خانواده‌های با درآمد پایین آسیب وارد خواهد کرد؛ مشکلی که نمونه‌های آن را در ماه‌ها و سال‌های گذشته تجربه کرده‌ایم.

نظر شما