شناسهٔ خبر: 46580357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

احتمال سه خطای بسیار بزرگ در مذاکرات برجامی دولت

درحالیکه مباحث مربوط به مذاکرات وین همچنان ادامه دارد برخی مواضع طرفین می‌تواند نشانه‌های نگران‌کننده‌ای برای لغو تحریمها محسوب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر درحالیکه مباحث مربوط به مذاکرات وین همچنان ادامه دارد برخی مواضع طرفین می‌تواند نشانه‌های نگران‌کننده‌ای برای لغو تحریمها محسوب شود.

مثلاً آقای ظریف نوشته است که تمام تحریمهای «دوره ترامپ» باید حذف شوند؛ این درحالی است که اولاً خود دولت اوباما تحریمهای زیادی را لغو نکرد و یا برخلاف لفاظیها، تحریمها را در واقع پابرجا نگه داشت.

ثانیاً در خود دوره اوباما هم تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع شد که تمدید قانون ISA از آن جمله است؛ لذا تمام این تحریمها باید لغو شود.

همچنین اقای ظریف در کلام و بیانی مبهم نوشته است که ایران «به سرعت» راستی‌آزمایی خواهد کرد؛ تاکید بر چنین لغاتی و عجله کردن در راستی آزمایی چه سودی برای مردم ایران می‌تواند داشته باشد؟

آیا بهتر نیست عجله‌ای که در برجام و اجرای آن شد دست‌کم‌ برای این برهه تکرار نشود؟

همچنین یک‌خبرنگار بی‌بی‌سی روایتی از گفتگویش با مقامات امریکایی اورده که این مقام گفته ایران نباید انتظار داشته باشد امریکا تحریمهای دوره ترامپ، حتی آن تحریمها که برچسب غیرهسته‌ای مثل حقوق بشر دارد را لغو کند چرا که این یک موضع حداکثری است و ایران باید کوتاه بیاید!

این هم یک دام بزرگ است که اگر مقامات دولتی ایران اسیر آن شوند عملاً به معنای تن دادن به بسیاری از تحریمها با برچسب جدید خواهد بود و دست امریکاییها برای احیای دیگر تحریمها آن هم با صرف یک تغییر برچسب را فراهم خواهد کرد./تسنیم

نظر شما