شناسهٔ خبر: 46575042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر آمریکا در بغداد: همزمانی گفت‌وگو با عراق و مذاکرات هسته‌ای ایران تصادفی بود

سفیر آمریکا در بغداد همزمانی گفت‌وگوی راهبردی با عراق و مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران در وین را تصادفی دانست و گفت که اینها هیج ارتباطی به هم ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد،  همزمانی گفت‌وگوی راهبردی بغداد - واشنگتن و مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین را کاملا تصادفی توصیف کرد.

به نوشته پایگاه خبری «العالم الجدید» وی طی یک کنفرانس خبری تلفنی در پاسخ به سوالی درباره رابطه میان آغاز دور جدید گفت‌وگوی راهبردی بغداد - واشنگتن و گفت‌وگوی غیرمستقیم با ایران که در وین برگزار شد، گفت که میان این دو گفت‌وگو هیچ ارتباطی وجود ندارد و  همزمانی این گفت‌وگوها کاملا اتفاقی و مربوط به برنامه‌های وزارت خارجه بود.

وی در خصوص مشارکت کشورش در بازسازی مناطق آزاده شده از دست داعش در عراق گفت: واشنگتن ۳۴۰ میلیون دلار برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده طی دوران اشغال داعش اختصاص داده، ضمن اینکه سال گذشته نیم میلیون دلار برای حمایت نظامی از عراق در قالب کمک به این کشور داده است. 

سفیر آمریکا در عراق تصریح کرد که انتظار می‌رود دولت عراق از طریق بودجه خود، به نیازهای این کشور بدون رجوع به کمک نیروهای آمریکایی پاسخ دهد.

وی تصریح کرد که حمایت از نیروهای آمریکایی در عراق در سایه تداوم هدف قرار گرفتن کاروان‌های حامل کمک به عراق، بر عهده دولت این کشور است.         

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، دیروز (جمعه ۲۰ فروردین) پایان یافت. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست دیروز بود. 

در نشست دیروز، نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای ۱+۴ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند. 

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت». 

از سوی دیگر، دور سوم گفت‌و‌گوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، شامگاه روز چهارشنبه، با تمرکز بر موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی، و همکاری‌های پرورشی و فرهنگی آغاز شد.

بنا به اعلام وزارت خارجه عراق، حضور نیروهای آمریکایی در این کشور به دادن مشاوره‌ و آموزش محدود خواهد شد و نیروهای خارجی بر اساس یک جدول زمانی مشخص خارج از عراق مستقر خواهند شد.نیروهای خارجی باقی‌مانده در پایگاه‌هایی کاملا عراقی حضور خواهند داشت. زیرا بغداد و واشنگتن بر سر عدم حضور نیروهای رزمی (خارجی) در عراق توافق کردند.

انتهای پیام/م

نظر شما