شناسهٔ خبر: 46573137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

جعبه‌سیاه اشتغالزایی

پیدایش فرصت‌های گسترده برای تحقق پتانسیل‌ها و آرمان‌های مردم در انقلاب صنعتی چهارم شده است. با این حال، برای تبدیل این فرصت‌ها به واقعیت، به منابع جدید داده‌ها و رویکردهای نوینی برای درک مشاغل و مهارت‌های نوظهور و انجام اقدامات همگانی موثر و هماهنگ در سراسر جهان نیاز فوری داریم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش که توسط معاونت اقتصادی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی منتشر شده، به «جعبه‌سیاه» اشتغالزایی جدید نگاهی عمیق دارد و به دلیل توجه اشتغال به مشاغل نوظهور آینده، دلایل این تغییر و مهارت‌های لازم جدید این حرفه‌ها را بررسی می‌کند.

مطابق یافته‌های این گزارش، تقاضا برای هر دو عامل «دیجیتال» و «انسانی» محرک رشد در حرفه‌های آینده است. هفت خوشه حرفه‌ای اصلی به طور پیاپی و پشت سر هم ظاهر می‌شوند. از سویی، این خوشه‌ها نشان‌دهنده پذیرش فناوری‌های جدید هستند، یعنی افزایش تقاضای مشاغل اقتصاد سبز، نقش‌های مهم اقتصاد داده و هوش مصنوعی و همچنین نقش‌های جدید در مهندسی، رایانش ابری و توسعه محصولات. از سوی دیگر، حرفه‌های نوظهور نشان‌دهنده اهمیت متداوم تعامل انسانی در اقتصاد جدید نیز هستند و باعث افزایش تقاضای مشاغل اقتصاد مراقبت می‌شوند، یعنی بر بازاریابی، فروش و تولید محتوا و همچنین بر مردم و فرهنگ تاثیر مهمی دارند.

درواقع آینده کار نشان‌دهنده وجود تقاضا برای طیف گسترده‌ای از مهارت‌های منطبق با این فرصت‌های حرفه‌ای است که نه‌تنها شامل مهارت‌های فنی آینده‌ساز بلکه مهارت‌های تخصصی صنعتی و مهارت‌های اصلی تجارت هم هست. هفت خوشه حرفه‌ای در حال ظهور و ۹۶ شغل آینده در آنها هست که در کل از لحاظ میزان رشد فردی و مقیاس فرصت‌های شغلی ارائه شده متفاوت هستند. مقیاس فرصت‌های شغلی یکی از ابتکارات این گزارش است که یک خوشه حرفه‌ای برای هر ۱۰۰۰۰ فرصت شغلی ارائه شده در بازار جهانی کار آن را می‌سنجد. به عبارت دیگر، می‌توانیم میزان پیشرفت روزافزون هفت خوشه حرفه‌ای در حال ظهور را نسبت به بازار کار کلی اندازه‌گیری کنیم. تخمین می‌زنیم که در سال ۲۰۲۰، خوشه‌های حرفه‌ای برجسته نشانگر ۵۰۶ خوشه از هر ۱۰۰۰۰ فرصت شغلی هستند و تا سال ۲۰۲۲، این مقدار به ۶۱۱ خوشه از هر ۱۰۰۰۰ فرصت شغلی افزایش خواهد یافت.  این خوشه‌ها و مشاغل بیشترین رشد را در میان نقش‌های مراقبتی و کمترین رشد را در بین حرفه‌های سبز داشته اند.

با تکیه بر تحلیل‌های اخیر گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸ که پیش‌بینی می‌کند حداقل ۱۳۳ میلیون شغل جدید در دوره ۲۰۲۲-۲۰۱۸ خواهیم داشت، حرفه‌های نوظهور آینده، ۶/۱ میلیون فرصت را در سراسر جهان طی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۰ به خود اختصاص خواهند داد. طبق این فرضیات، اگر روند رشد فعلی حفظ شود، این حرفه‌های نوظهور ۱/۷ میلیون شغل جدید در سال ۲۰۲۰ ایجاد می‌کنند و تا سال ۲۰۲۲ این رقم شاهد افزایش چشمگیر ۵۱ درصدی تا ۲/۴ میلیون خواهد بود. در کل، طی سه سال آینده ۳۷ درصد فرصت‌های شغلی پیش‌بینی شده در حرفه‌های نوظهور به خوشه اقتصاد مراقبت، ۱۷درصد به خوشه فروش، بازاریابی و محتوا، ۱۶ درصد به خوشه داده‌ها و هوش مصنوعی، ۱۲ درصد به خوشه مهندسی و رایانش ابری، و ۹ درصد به خوشه مردم و فرهنگ تعلق خواهند داشت. پیش‌بینی‌های فعلی برای مشاغل سبز همچنان مقادیر کمی دارند و ۱۱۷۲۰۰ مورد افتتاح شغلی (۱/۹درصد) طی دوره زمانی ۲۰۲۲-۲۰۲۰ برای آن پیش‌بینی شده است.

بالاترین رشد مشاغل آینده حول هر هفت خوشه حرفه‌ای می‌چرخد. نقش‌هایی که بیشترین نرخ رشد را در مشاغل پرحجم دارند عبارتند از: متخصصان هوش مصنوعی، رونویسان پزشکی، متخصصان علم داده، متخصصان موفقیت مشتری و مهندسان فول است. در بین مشاغل کم‌حجم‌تر، بیشترین رشد مربوط به تکنسین‌های سیستم تولید بیوگاز از زباله، دستیاران رسانه‌های اجتماعی، تکنسین‌های خدمات توربین‌های بادی، بازاریاب‌های سبز و هکرهای رشد است.

حرفه‌های نوظهور و ریزش شغلی

اعداد و ارقام کلی که پویایی بازار کار را دنبال می‌کنند معمولا تغییرات رشد سالانه شغل را به صورت متوسط نشان می‌دهند. با این حال، چنین ارقامی نمایانگر واقعیت پویاتری هستند. این دستاوردهای عادی در اکثر مواقع ربطی به رشد مداوم بنگاه‌های موجود ندارند بلکه حاصل تغییر و کاهش بازده اقتصادی و تغییر شغل از بنگاه‌هایی با موفقیت کمتر به بنگاه‌های موفق‌تر، از
بخش‌های در حال کوچک شدن به بخش‌های در حال رشد اقتصادی، و از مشاغل نزولی تا مشاغل نوظهور هستند. برای مثال در ایالات متحده طی سه دهه، از ۲۰۰۵-۱۹۷۷، سهم سالانه مشاغل تازه ایجاد شده، در شرکت‌ها، بخش‌ها و مشاغل موجود و جدید، به طور متوسط ۱۸ درصد از کل مشاغل را تشکیل می‌دهد. طی همین مدت، به طور متوسط سالانه ۱۶درصد از کل مشاغل به دلیل تعطیلی شرکت‌ها و انقباض‌های بخشی و شغلی از بین رفته‌اند و این باعث شد نرخ رشد خالص سالانه ۲ درصد ، اما نرخ ریزش شغلی سالانه ۳۴ درصد شود. نرخ‌های مشابه ریزش شغلی سالانه در اقتصادهای بزرگ جهانی امری شایع است (با میانگین ۲۲ درصد در اقتصادهای توسعه‌یافته طی سال‌های ۲۰۰۴-۱۹۷۷).

از نظر تعداد دقیق فرصت‌های شغلی ایجاد شده طی یک سال در ۲۰۱۸، بازار کار ایالات متحده شاهد ایجاد ۳۹ میلیون فرصت شغلی جدید در بازار کار ۱۵۶ میلیون شاغل بوده است. فرصت‌های شغلی جدید به دلیل جابه‌جایی شغل افراد موجود در بازار کار ایجاد می‌شوند زیرا برخی از افراد بازنشسته یا از بازار کار خارج می‌شوند یا برای استخدام افراد کمتر یا بیشتر نسبت به افراد شاغل گذشته از نظر اقتصادی تقاضا وجود دارد. براساس برآورد گزارش سال ۲۰۱۸ مجمع جهانی اقتصاد درباره آینده مشاغل در سطح جهانی، تحول بازار کار که حاصل انقلاب چهارم صنعتی است شاید به ایجاد ۱۳۳ میلیون شغل جدید و جابه‌جایی همزمان ۷۵ میلیون شغل در سال ۲۰۱۸ منجر شود. جدا از این ریزش شغلی کلی، این گزارش نقش‌های جدید سال ۲۰۱۸ را ۱۶ درصد کل مشاغل تخمین زده است. این مقدار تا سال ۲۰۲۲ به ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت. این چشم‌انداز مثبت و خالص در مجموعه‌ای از خوشه‌های حرفه‌ای نوظهور متمرکز شده است.

بازنمایی مشاغل نوظهور

در سال ۲۰۱۳، محققان کارل بندیکت فری و مایکل آزبورن گفت‌وگوی تازه‌ای شکل دادند که راجع به ماهیت تغییرات ساختاری ایجاد شده در بازارهای کار با هدف جابه‌جایی کارهای انجام شده به دست انسان بود. طی نیم دهه بعد، تعداد زیادی از تحقیقات روش‌های انقلاب صنعتی چهارم جهت ایجاد تقاضا برای مجموعه مهارت‌های جدید، جابه‌جایی مشاغل موجود و ایجاد مشاغل کاملا نو و عواقب گسترده آن را در بازگشت مهارت در قالب دستمزد و موفقیت شاغلان کنونی بررسی می‌کند. این تغییر و تحول بر تمام بخش‌های نیروی کار اثر می‌گذارد و به همان اندازه که قادر به تاثیرگذاری بر مشاغل نیازمند تخصص بالاست، قدرت لازم را برای تاثیرگذاری بر تامین معیشت افراد شاغل کم‌مهارت نیز دارد.

در این گزارش، حرفه‌های نوظهور به عنوان حرفه‌هایی تعریف شده‌اند که طی بیش از پنج سال گذشته بیشترین رشد را داشته‌اند. برای دستیابی به این ارقام، همکاران نیومتریکس، با پالایش دو منبع داده، تعداد فرصت‌های شغلی را در انواع گروه‌های شغلی تخمین می‌زنند. لینکدین تعداد متخصصان استخدام شده در فرصت‌های جدید را ردیابی می‌کند. متخصصان علم داده در لینکدین ۲۰ نقش شغلی را که شاهد بیشترین رشد طی پنج سال گذشته در ۲۰ اقتصاد اصلی بوده‌اند، شناسایی کرده که نشان‌دهنده  ۴۵ درصد بازده اقتصادی جهان است. نقش‌هایی که فقط در یک اقتصاد خاص رشد داشتند از تجزیه و تحلیل حذف شدند. در نتیجه لیست کوتاهی از ۹۹ نقش در حال ظهور که سپس در خوشه‌های حرفه‌ای جمع شدند به دست آمد. این خوشه‌های حرفه‌ای به طرز نوینی با توجه به مجموعه مهارت‌های خاص مورد نیاز برای اجرای آن نقش‌ها از «پایین به بالا» تعریف می‌شوند. برای شناسایی این خوشه‌ها، لینکدین از معیار پروفایل مهارت‌ها استفاده می‌کند که ۳۰ مورد از بارزترین مهارت‌ها را در میان ۹۹ نقش نوظهور محاسبه می‌کند تا محبوب‌ترین و همچنین منحصربه‌فردترین مهارت‌های هر نقش را شناسایی کند. فرصت‌ها مطابق با این معیار متمایز در پروفایل مهارت‌ها خوشه‌بندی شدند. استفاده از این روش‌ها به شکل‌گیری هفت خوشه شغلی تجربی متمایز ختم شد، یعنی داده‌ها و هوش مصنوعی، مهندسی، پردازش ابری، مردم و فرهنگ، توسعه محصول، بازاریابی، فروش و محتوا. جهت ارائه توضیحی مختصر در این گزارش، تعدادی از این خوشه‌ها در خانواده حرفه‌های مهندسی، رایانش ابری، بازاریابی و فروش و محتوا مجددا جمع‌آوری شدند. این نتایج در پنج خوشه حرفه‌ای و منحصر به فرد، نمایانگر ۶۶ مورد از ۹۹ فرصت اصلی حاصل از داده‌های لینکدین است.

علاوه بر پنج خوشه حرفه‌ای بالا، تحلیل‌های اخیر روند بازار کار جهانی و محلی نمایانگر رشد شغلی قوی در دو خوشه حرفه‌ای است: مشاغل اقتصاد سبز و مشاغل اقتصاد مراقبت. مجموعه داده‌های تطبیقی بین‌المللی در حال حاضر برای این دو حرفه در حال رشد موجود نیست. شرکت Burning Glass Technologies تعداد آگهی‌های فرصت‌های شغلی جدید در تابلوهای دیجیتالی مشاغل را در سطح جهان ردیابی می‌کند و در این گزارش بر نقش‌هایی که در ایالات متحده واقع شده‌اند متمرکز است. بنابراین Burning Glass Technologies با استفاده از طبقه‌بندی دقیق مبتنی بر حرفه از سوی وزارت کار ایالات متحده و زیرمجموعه داده‌های آگهی‌های مشاغل مربوط به آن، موقعیت‌های درون ایالات متحده را جهت شناسایی ۱۵ نقش نوظهور در این دو دسته ضبط می‌کند. خوشه حرفه‌ای اقتصاد مراقبت مستقیم با اشاره به مجموعه‌ای از حرفه‌های موجود در رابطه با سلامت و مراقبت تعریف شده است. در مقابل آن، خوشه اقتصاد سبز هنوز تعریف خاصی در طبقه‌بندی موجود در بازار کار ایالات متحده ندارد. در پاسخ به این امر، متخصصان علم داده در شرکت  Burning Glass Technologies مشاغل سبز را از طریق ترکیبی از دو معیار شناسایی کردند: ۱) طبقه‌بندی موجود وظایف سبز از سوی وزارت کار ایالات متحده همراه با ۲) یک اسکور سبز یا نمره سبز قراردادی که در طبقه‌بندی مهارت‌های Burning Glass Technologies تعریف شده است.

در مجموع و با توجه به جدول ارائه شده، ۹۶ نقش حاصل نشان‌دهنده مجموعه داده منحصربه‌فردی از مشاغل آینده در هفت خوشه حرفه‌ای است که بیشترین رشد را طی پنج سال گذشته داشته‌اند. نکته قابل توجه این است که این هفت خوشه از لحاظ میزان رشد فردی و مقیاس کل فرصت‌های شغلی ارائه شده متفاوت هستند. برآوردهای این گزارش برتری رشد هفت خوشه حرفه‌ای در حال ظهور را نسبت به کل بازار کار می‌سنجد. به عنوان مثال، تا پایان سال ۲۰۲۰، خوشه حرفه‌ای داده‌ها و هوش مصنوعی نماینده ۷۸ از هر ۱۰۰۰۰ فرصت شغلی است. این مقدار تا سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ مورد از هر ۱۰۰۰۰ فرصت شغلی افزایش می‌یابد.

تعیین کمی شغل‌های آینده

طبق گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸، رقم ۱۳۳ میلیون شغل جدید در دوره ۲۰۲۲-۲۰۱۸ به عنوان رقم پایه و با استفاده از رقم کلی تعداد فرصت‌ها در هر ۱۰۰۰۰ فرصت جدید می‌توان دریافت حرفه‌های آتی نوظهور که مورد تحلیل این گزارش هستند طی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۰ به ایجاد ۶/۱ میلیون فرصت جدید در سطح جهان منجر خواهد شد. طبق این فرضیات، اگر روند رشد فعلی حفظ شود، این حرفه‌های نوظهور ۱/۷ میلیون شغل جدید در سال ۲۰۲۰ فراهم خواهند کرد و این رقم تا سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش چشمگیر ۵۱ درصدی تا ۲/۴ میلیون فرصت خواهد بود. بررسی مقیاس فرصت در برابر نرخ رشد سالانه هر خوشه حرفه‌ای نشان می‌دهد که خوشه حرفه‌ای اقتصاد مراقبت دارای بیشترین میزان تقاضاست و پس از آن فروش، بازاریابی و محتوا، و داده‌ها و هوش مصنوعی قرار دارد. خوشه‌های حرفه‌ای نمایانگر بیشترین نرخ رشد خوشه‌های حرفه‌ای داده‌ها و هوش مصنوعی، اقتصاد سبز، مهندسی و رایانش ابری هستند که نرخ رشد سالانه آنها به ترتیب ۴۱درصد، ۳۵درصد و ۳۴درصد است. این گزارش در مجموع تخمین می‌زند که طی سه سال آینده، ۳۷ درصد فرصت‌های شغلی جدید در حرفه‌های نوظهور در اقتصاد مراقبت، ۱۷ درصد در فروش، بازاریابی و محتوا، ۱۶ درصد در داده‌ها و هوش مصنوعی، ۱۲ درصد در مهندسی و رایانش ابری، و ۸ درصد در دسته مردم و فرهنگ قرار می‌گیرند. حرفه‌های اقتصاد سبز در حال حاضر تغییری نمی‌کنند، به این صورت که ۱۱۷۲۰۰ فرصت شغلی جدید پیش‌بینی شده فقط ۶/۱ درصد از فرصت‌های شغلی جدید را در دوره زمانی ۲۰۲۲-۲۰۲۰ شامل می‌شود.

شناسایی میزان افزایش تقاضای مجموعه مهارت‌ها

افزایش تقاضا برای مشاغلی که رشد سریعی دارند باعث ارزش بیشتر مجموعه‌ای از مهارت‌های متمایز و برجسته شده است که زیربنای این هفت خوشه حرفه‌ای و وعده‌های رشد و پیشرفت در اقتصاد جدید به شمار می‌آیند. داده‌های جدید جمع‌آوری شده از سوی LinkedIn و Burning Glass Technologies  نشان می‌دهد که این مهارت‌های درخواستی دربرگیرنده مجموعه صلاحیت‌های متنوعی هستند. طبق یک طبقه‌بندی که نخستین‌بار با همکاری LinkedIn و بانک جهانی انجام شده است، این گزارش این گونه مهارت‌ها را در چنین خوشه‌هایی دسته‌بندی می‌کند: مهارت‌های شغلی، مهارت‌های تخصصی صنعتی، مهارت‌های عمومی و نرم، مهارت‌های فنی پایه و مهارت‌های آینده‌ساز فنی.

مهارت‌های شغلی شامل مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت یا راه‌اندازی یک شرکت می‌شود. این خوشه دربرگیرنده مهارت‌هایی مانند بازاریابی، مدیریت پروژه، بودجه‌ریزی و توسعه تجاری است. مهارت‌های تخصصی صنعتی مربوط به حوزه حرفه‌هایی از قبیل مستندسازی در رایانش ابری، فیلم و ویرایش در بازاریابی، فروش و محتوا یا آنکولوژی پرتوی در خوشه حرف‌های اقتصاد مراقبت است. این خوشه مهارت‌های مرتبط با بهره‌برداری و طراحی فناوری‌های دیجیتال را حذف می‌کند. مهارت‌های عمومی (سایر مهارت‌ها مهارت‌های میان کارکردی نام دارند) به طور معمول قابلیت‌های غیرشناختی هستند که در تمام حرفه‌ها مورد نیازند. اینها شامل رهبری، ارتباطات، مذاکره، خلاقیت و حل مساله هستند. لینکدین بیشتر مهارت‌های عمومی را در خوشه مهارت‌های نرم ترسیم کرده است که شامل مهارت‌های نگرشی و رفتاری مانند رهبری می‌شود. خوشه‌های مهارت‌های عمومی و مهارت‌های نرم بین دو مجموعه داده غیرهماهنگ باقی می‌مانند. مهارت‌های فنی پایه شامل سواد رایانه‌ای هستند از جمله امکان استفاده از مجموعه نرم‌افزارهای تولیدی مایکروسافت و در کنار آن، کاربردهای خاص فناوری از جمله طراحی وب، بازاریابی آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات، تهیه پیش‌نویس، نرم‌افزارهای طراحی مهندسی، نرم‌افزارهای پزشکی و نرم‌افزارهای بالینی. در آخر مهارت‌های آینده‌ساز فنی مهارت‌هایی هستند که افراد را قادر می‌سازند که فناوری‌هایی را به کار برند و طراحی کنند که به طرز چشمگیری بر مدل‌های تجاری و بازار کار طی سال‌های آینده اثر می‌گذارند. اینها علوم داده، پردازش طبیعی زبان، اتوماسیون، روباتیک، رایانش ابری و امنیت سایبری را دربرمی‌گیرند.

طبقه‌بندی‌های مورد استفاده در هریک از شرکای مجمع نیومتریکس طبق یک استاندارد مشترک هماهنگ شده‌اند. هماهنگی فعلی همچنان مقدماتی است و تلاش بیشتری در سطح جهانی برای ایجاد زبانی مشترک در بازار کار در قالب نوعی طبقه‌بندی مهارت‌های متداول و مورد توافق و استانداردهای مشترکی برای ردیابی روند بازار کار در سراسر اقتصاد مورد نیاز است. اساس گروه‌بندی مهارت‌های ارائه‌شده در بالا طی همکاری فنی سه ساله بین بانک جهانی و لینکدین تدوین شده است. برای محاسبه پروفایل دقیق مهارت‌های هر حرفه برجسته آینده، متخصصان علم داده در لینکدین مشخص‌ترین مهارت را برای هر حرفه مشخص کرده‌اند. این کار از طریق اولویت‌بندی مهارت‌های مهم طبق وزن محاسباتی آنها و بر اساس فراوانی آنها در تمام حرفه‌ها صورت گرفته است. این روش ۳۰ مهارت بارز را برای هر حرفه و خوشه حرفه‌ای تولید می‌کند. معیار حاصل سهم هر یک از خوشه‌های مهارتی را به عنوان نسبت بارزترین مهارت برای هر حرفه و خوشه حرفه‌ای نشان می‌دهد. برای اهداف این گزارش، داده‌های اشتراکی از سوی
 Burning Glass Technologies به ترتیبی هماهنگ شده‌اند که برای اهداف تطبیقی با این رویکردها متناسب باشند. به این ترتیب داده‌های ورودی گروه‌های شغلی اقتصاد مراقبت و اقتصاد سبز باید نشانگر و مقدماتی در نظر گرفته شوند.

در حالی که برخی از خوشه‌های حرفه‌ای، مانند داده و هوش مصنوعی، مهندسی، و رایانش ابری، در درجه اول به تخصص قوی در فناوری‌های دیجیتال نیاز دارند، سایر حرفه‌هایی که رشد سریعی دارند بیشتر بر مهارت‌های تجاری یا مهارت‌های تخصصی صنعت تاکید می‌کنند. نقش‌های بازاریابی، فروش و محتوا تاکید بیشتری بر مهارت‌های شغلی دارند. فرصت‌های حرفه‌ای در خوشه اقتصاد مراقبت به سهم قابل توجهی از مهارت‌های صنعت تخصصی، مانند رونویسی پزشکی، سترون‌سازی و سنجش علائم حیاتی نیاز دارند. در خوشه حرفه‌ای اقتصاد سبز هم مهارت‌های تخصصی صنعتی، با تمرکز بر استانداردهای بهداشتی و ایمنی، توربین‌های بادی، نصب خورشیدی و طراحی برقی، برجسته هستند.

مهارت‌های آینده‌ساز فنی بیشتر در گروه‌های حرفه‌ای داده‌ها و هوش مصنوعی قرار دارند که ۴۵ درصد از ۳۰ مهارت برتر موردنیاز را تشکیل می‌دهند و در نقش‌های رایانش ابری با سهم ۴۱ درصد مورد نیاز هستند. مهارت‌های فنی پایه در تمام حرفه‌های نوظهور از اهمیت بالایی برخوردارند. این مهارت‌ها برای نقش‌های مورد تقاضا در مهندسی، رایانش ابری و توسعه محصولات بسیار اهمیت دارند، و به ترتیب ۵۶ و ۴۷ درصد از برترین مهارت‌های مورد تقاضا را تشکیل می‌دهند. تقاضا برای مهارت‌های فنی پایه در حرفه‌های مربوط به مردم و فرهنگ، اقتصاد مراقبت و اقتصاد سبز به ترتیب ۸ درصد،۳ درصد و ۱۸ درصد است و از کمترین اهمیت برخوردارند.

برچسب گسترده مهارت‌های پایه فنی تنوع عظیمی از مهارت‌های دیجیتال مورد تقاضا دربردارد. داده‌ها بیانگر آنند که خوشه حرفه‌ای اقتصاد مراقبت به مهارت فنی متمایز برای استفاده در نرم‌افزار صدور صورتحساب پزشکی و انفورماتیک بالینی نیاز دارد. متخصصان اقتصاد سبز، تقاضا بین متخصصان اقتصاد سبز بیشتر به مهارت فنی به سمت پیش‌نویسی و طراحی مهندسی و سیستم‌های مهندسی جغرافیایی متمایل است.

تمرکز بر حرفه‌های آینده

دیدگاه‌های ارائه شده از سوی منابع جدید داده‌ها شامل درکی واقعی از فرصت‌های پیش رو در اقتصاد جدید در مقیاس بزرگ هستند. فرصت‌ها در مقیاس بزرگ شامل بیش از ۵۰۰۰ آگهی جدید شغلی یا استخدامی در هر سال هستند. مهارت‌ها با توجه به نوع آنها واجد شرایط هر یک از مشاغل می‌شوند. برای مثال، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محصولات از جمله ۱۰ مهارت برتر تجاری مورد نیاز در اقتصاد مراقبت هستند که شامل حرفه‌هایی مانند دستیاران مراقبت شخصی و مربیان ورزشی می‌شود. حرفه‌های مربوط به داده‌ها و هوش مصنوعی به مهارت در هوش مصنوعی و فناوری ذخیره‌سازی داده‌ها نیاز دارند و دربرگیرنده نقش‌هایی در مقیاس کوچک مانند برنامه‌نویسان داده‌های بزرگ در کنار نقش‌هایی در مقیاس بزرگ مانند متخصصان علم داده نیز هستند. مهندسی و رایانش ابری به مهارت‌های پایه‌ای، از قبیل مهارت‌های شبکه‌های کامپیوتری، و مهارت‌های آینده‌ساز فنی، مانند تعامل رایانه‌ای انسانی، آن هم در نقش‌هایی مانند مهندسان فول استک و مهندسان  DevOps (مهندسان توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات) نیاز دارند. خوشه اقتصاد سبز به مهارت‌های تخصصی در صنعت مانند توربین‌های بادی و نصب خورشیدی، و مهارت‌های تجاری، مانند بازاریابی ایمیلی، در نقش‌هایی مانند نصب‌کننده‌های خورشیدی فتوولتائیک و فروشندگان سبز احتیاج دارد. خوشه توسعه محصول به مهارت‌های فنی پایه از قبیل آزمایش نرم‌افزار و توسعه وب، و همچنین مهارت‌های تجاری مانند عملیات ساخت، نیاز دارد. نقش‌هایی که در این خوشه گنجانده شده‌اند شامل نقش‌های فرصت‌های بزرگ‌مقیاس مانند مربیان چابک، صاحبان محصولات و تحلیلگران محصولات است. حرفه‌های فروش، بازاریابی و محتوا به مهارت‌های فنی پایه مانند رسانه‌های اجتماعی و مهارت‌های نرم مانند رهبری نیاز دارد. نقش‌هایی که به چنین مهارت‌هایی نیاز دارند، شامل فرصت‌های بزرگ‌مقیاس مانند متخصصان بازاریابی دیجیتال هستند.

ظهور خوشه‌های حرفه‌ای مربوط به آینده ۲۰۲۲-۲۰۲۰

تعداد فرصت‌ها (در هر ۱۰ هزار)

۲۰۲۲

۲۰۲۰

خوشه حرفه‌ای

اعداد و ارقام استخراج شده از داده‌های مربوط به ۲۰ اقتصاد (لینکدین)

۱۲۳

۷۸

داده‌ها و هوش مصنوعی

۹۱

۶۰

مهندسی و رایانش ابری

۵۸

۴۷

مردم و فرهنگ

۴۴

۳۲

توسعه محصولات

۱۲۵

۸۷

فروش، بازاریابی و محتوا

اعداد و ارقام استخراج شده از داده‌های مربوط به ایالات متحده (Burning Glass)

۲۶۰

۱۹۳

اقتصاد مراقبت

۱۴

۹

اقتصاد سبز

۷۱۵

۵۰۶

همه خوشه‌ها

 

 

نظر شما