شناسهٔ خبر: 46522112 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

روزنامه الأخبار بررسی کرد؛

عدم حصول پیشرفت در فرایند تشکیل کابینه لبنان/ موضع ثابت «بعبدا»

رامین حسین آبادیان

روزنامه «الأخبار» اعلام کرد که هنوز پیشرفتی در روند تشکیل کابینه جدید لبنان حاصل نشده است؛ کما اینکه موضع ریاست جمهوری در کاخ بعبدا در این زمینه نیز همچنان ثابت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی «الأخبار» با انتشار مطلبی به بررسی آخرین وضعیت تشکیل کابینه جدید لبنان پرداخت. این روزنامه تأکید کرد که هنوز پیشرفت ملموسی در عرصه تشکیل کابینه جدید لبنان حاصل نشده است.

بر اساس این گزارش، روزنامه الاخبار در این زمینه نوشته است: طی روزها و ساعات گذشته نیز رایرنی های زیادی پیرامون تشکیل دولت جدید لبنان میان طرف‌های مختلف و تأثیرگذار انجام شده است با این حال، هیچیک از این رایزنی‌ها، موفقیت آمیز نبوده اند.

این روزنامه لبنانی در ادامه مطلب خود اعلام کرده است: بر اساس آنچه که تاکنون اتفاق افتاده است، می‌توان گفت که پرونده تشکیل دولت جدید لبنان محکوم به درجا زدن است. هیچ نشانه‌ای مبنی بر پیشرفت در فرایند تشکیل دولت جدید مشاهده نمی‌شود.

روزنامه مذکور همچنین عنوان کرده است: به نظر می‌رسد که در این میان، فرانسه نیز تلاش می‌کند تا طرح خود را در لبنان به ثمر بنشاند. برخی معتقدند که راه تشکیل دولت جدید لبنان از مسیر پاریس می‌گذرد. به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده برخی شخصیت‌های لبنانی به پاریس سفر کنند.

الاخبار در ادامه یادآور شده است: در همین حال، موضع ریاست جمهوری لبنان در کاخ بعبدا در قبال تشکیل کابینه کاملاً ثابت است و هنوز این موضع دستخوش تغییر نشده است. «میشل عون» رئیس جمهور لبنان همچنان معتقد است که تشکیل دولت جدید باید از مسیر قانون اساسی انجام شود و در این زمینه سازوکارهای قانونی مد نظر قرار گیرند.

چندی پیش بود که دیدار نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در لبنان با رئیس جمهور این کشور درباره پرونده تشکیل کابینه جدید بدون نتیجه به پایان رسید. پس از پایان این دیدار، سعد الحریری مدعی شد: «رئیس جمهور عون برگه‌ای را به من داده که دربرگیرنده یک سوم تعیین کننده برای تیم سیاسی‌اش است».

الحریری گفت که این اقدام رئیس جمهور برخلاف قانون اساسی است، چرا که به گفته وی، بر اساس قانون اساسی لبنان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، برگه کابینه پیشنهادی را قبول نمی‌کند.

این درحالی است که رئیس جمهور لبنان نیز به رسانه‌های این کشور گفته است که حریری در جریان حضور در کاخ بعبدا خیلی عجله داشت و تمام تلاش خود را به کار بست تا جلسه مهم برای تشکیل کابینه بیش از ۱۰ دقیقه به طول نینجامد. رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که تلاش‌های عون برای متقاعد ساختن حریری جهت تشکیل یک کابینه توافقی با بن بست مواجه شد.

نظر شما