شناسهٔ خبر: 46535463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میشل عون: حسابرسی دقیق مالی، وظیفه مهم دولت آینده لبنان است

تهران - ایرنا - رئیس جمهور لبنان حسابرسی کیفری دقیق مالی برای پاسخگویی کسانی که پول مردم لبنان و دولت را به سرقت برده اند، از مهمترین وظایف دولت آینده این کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان،  «میشل عون» امروز (چهارشنبه) در دیدار با «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر که در کاخ بعبدا در بیروت برگزار شد، تاکید کرد که با دقت وظایفی به ویژه در زمینه اصلاحات لازم که مطالبه مردم لبنان و جامعه جهانی است و تلاش برای دستیابی به آن‌ها، بر دوش دولت جدید گذاشته خواهد شد.  

وی مهمترین این وظایف را حسابرسی کیفری دقیق مالی، برای پاسخگویی کسانی که پول مردم لبنان و دولت را به سرقت برده‌اند، دانست. 

رئیس جمهوری لبنان در این دیدار با اشاره به موانعی که در مسیر تشکیل دولت لبنان وجود دارد از ابتکار عمل مصر و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور برای حمایت از همه لبنانی‌ها همانگونه که همیشه در طول تاریخ وجود داشته است، تشکر کرد.  

وی از نقشی که مصر تحت رهبری «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور برای کمک به لبنان در مواجهه با بحران‌های مختلف ایفا کرده است، تقدیر و تشکر کرد. 

وزیر امور خارجه مصر صبح امروز برای تسلیم پیام  «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به مشیل عون رئیس جمهور لبنان وارد بیروت شد.    

بر اساس گزارش خبرگزاری ملی لبنان،  «عبدالفتاح السیسی» در این پیام همبستگی مصر با لبنان و حمایت از تلاش‌های انجام شده برای تشکیل دولت جدید را اعلام کرده است.  

 «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر پس از این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه افتخار دیدار رئیس جمهور لبنان را داشتم، افزود: در این دیدار پیام همبستگی «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر که حاوی علاقه مندی به لبنان و ادامه تلاش‌های مصر برای برقراری ارتباط با همه ساختارهای سیاسی لبنان جهت خروج از بحران فعلی است را به رئیس جمهور لبنان تقدیم کردم.   

وی افزود: "این سفر پس از آخرین سفر من به لبنان که هشت ماه پیش پس از انفجار بندر بیروت انجام شد، می‌باشد و باتوجه به اینکه در سطح منطقه‌ای و بین المللی حمایت وجود دارد، انتظار داشتم که نهضتی برای مقابله با چالش‌ها اعم از سیاسی و شیوع بیماری کرونا  که تأثیر مستقیم بر منافع مردم لبنان دارد، شکل گرفته باشد اما هنوز پس از هشت ماه، یک انسداد سیاسی وجود دارد و همچنان تلاش می‌شود تا یک دولت متخصص که قادر به تامین نیازهای مردم باشد، تشکیل شود

وزیر امور خارجه مصر ادامه داد: دست یابی به ثبات لبنان نه تنها برای لبنان بلکه به دلیل پیوند سیاسی و مردمی بین لبنان و مصر برای منطقه و مصر مهم است.  

وی با اشاره به اینکه در سفر به لبنان با سیاستمداران این کشور جلساتی را برگزار می‌کنم، افزود: در این جلسات پیام مشابهی از همبستگی مصر و حمایت‌های این کشور برای  برون رفت لبنان از بحران جهت تشکیل یک دولت که در را برای حمایت منطقه‌ای و بین المللی باز می‌کند و منجر به دستیابی به منافع مشترک کشورهای منطقه به ویژه مردم لبنان می‌شود، ارائه خواهم داد. 

وی در پایان اظهار داشت: قطعاً چارچوب سیاسی بر اساس قانون اساسی، توافق نامه طائف و اهمیت تعهد کامل به این ارکان اصلی موجب ثبات لبنان می‌شود و مصر برای حمایت از لبنان از هیچ تلاشی در این مرحله حساس دریغ نخواهد کرد. 

خاطرنشان می‌شود که  «سعد الحریری» نخست وزیر انتخاب شده برای تشکیل کابینه لبنان 15 بهمن سال گذشته با سفر به قاهره، با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت وگو کرده بود. 

در این پیوند، پایگاه اطلاع‌رسانی «الیوم السابع» مصر در آن زمان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به تضاد آشکار بین دیدگاه‌های «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و الحریری بر سر اسامی نامزدهای تصدی برخی وزارتخانه‌ها، پرونده تشکیل دولت جدید لبنان در برنامه‌های سفر حریری به قاهره است.  

سعد الحریری وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته بر عهده گرفت، اما سایه نفوذ و مداخله دولت های خارجی بر او و تصمیم گیری هایش و نیز اختلافات در روند سیاسی این کشور ، به رغم آنکه این کشور با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار دارد، تاکنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده است.

سعد الحریری مامور به تشکیل کابینه لبنان چند روز قبل از سفر به قاهره، میشل عون رییس  جمهوری این کشور را متهم کرد که می‌خواهد لبنان را به دوره «توافق طائف» برگرداند و تلویحا به عون این اتهام را زد که تنها به سهم مسیحیان از دولت فکر می‌کند.  

دفتر عون رییس جمهوری لبنان نیز در واکنش به این موضع الحریری در بیانیه‌ای که در فیس بوک منتشر شد، اعلام کرد که بیانیه حریری، پر از مغالطه و اطلاعات غیر واقع بود.  

دفتر ریاست‌ جمهوری لبنان افزود: الحریری همواره اصرار دارد کابینه جدید را یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات عون تاسیس کند که خواستار مشارکت در تشکیل دولت است و بیانیه صادره دفتر اطلاع‌رسانی وی، حاوی اطلاعات غلط است.  

با این حال، رسانه‌های عربی بدون اشاره به جزئیات، از ارسال نامه‌ای از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به میشل عون همتای لبنانی وی پیش از سفر سعد حریری به قاهره خبر دادند.  

بر اساس گزارش رسانه‌ها، این نامه از سوی سفیر مصر در لبنان به میشل عون تحویل شده است.   

سعد حریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده، اما ناظران سیاسی لبنان تاکید دارند، آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضد تروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.  

مشکل اساسی و فعلی لبنان، دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است.  

نظر شما