شناسهٔ خبر: 46520208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ظریف در قرقیزستان:

ایران به همکاری کامل با اوراسیا علاقه‌مند است

صاحب‌خبر -
وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد از سفر خود به چهار کشور آسیای مرکزی به قرقیزستان سفر کرد. محمدجواد ظریف در «بیشکک»، پایتخت قرقیزستان با رئیس جمهوری این کشور و همچنین همتای خود دیدار کرد. ظریف در دیدار «صادیر چاپاروف» رئیس جمهوری قرقیزستان در‌خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک انتخاب چاپاروف به عنوان رئیس جمهوری قرقیزستان، به ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اشاره و با قدردانی از رئیس جمهوری قرقیزستان برای توجه به روابط دوجانبه، بر ضرورت پیگیری تصمیمات دور پیشین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و همچنین آمادگی برگزاری اجلاس سیزدهم این کمیسیون تأکید کرد. ظریف با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور، رفاه، امنیت و آرامش مردم قرقیزستان را برای کشورمان بااهمیت ارزیابی کرد.
رئیس جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، وجود مراودات سیاسی و استمرار آن بین دو کشور را بیانگر علاقه دو طرف برای ارتقای سطح همکاری‌ها خواند و با ابراز خرسندی از روابط پارلمان‌های دو کشور، وجود ظرفیت بالا برای همکاری‌های اقتصادی خصوصاً در حوزه‌های کشاورزی، دارویی و ساخت و ساز را مورد تأکید قرار داد. رئیس جمهوری قرقیزستان همچنین مراتب قدردانی خود از کمک‌های انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه کرونا را اعلام کرد.وزیر خارجه کشورمان پیش از این دیدار با «روسلان کازاکبایف» همتای قرقیز خود دیدار کرده بود. ظریف با تأکید بر متناسب نبودن حجم روابط اقتصادی و تجاری فیمابین با ظرفیت‌های موجود، خواستار استفاده از امکانات گسترده موجود برای ارتقای سطح همکاری‌ها بویژه در حوزه‌های فنی - مهندسی، راهسازی، سدسازی، احداث نیروگاه‌های حرارتی، خورشیدی‌ و آبی، حمل و نقل و ترانزیت شد. او همچنین با تأکید بر ضرورت مصون‌سازی روابط فیمابین در زمینه تحریم‌ها، علاقه‌مندی کشورمان به همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد تأکید قرار داد. ظریف علاوه بر این، ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان و گسترش افراط‌گرایی و تروریسم را تهدیدهای مشترک در منطقه خواند.
وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان نیز در دیدار ظریف با تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم قرقیزستان در زمینه مقابله با کرونا، خصوصاً با توجه به شرایط دشوار ناشی از تحریم‌ها، به روابط فرهنگی و ارزش‌های مشترک فیمابین اشاره و آمادگی کشورش را برای همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، تولید دارو، ساخت نیروگاه‌های برقی - آبی کوچک و متوسط و فعال‌سازی مجدد پروازهای بین دو کشور مورد تأکید قرار داد. مسائل منطقه خصوصاً روند صلح در افغانستان و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در این دیدار بود.

نظر شما