شناسهٔ خبر: 46493961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ائتلاف اسراییلی - عربی متهم ردیف اول حوادث اردن

رویدادهای دو روز گذشته اردن که برخی منابع از آن به عنوان کودتا یاد کردند، واکنش عراق همسایه شرقی آن را بدنبال داشت بطوریکه برخی صاحب نظران این کشور معتقدند که ائتلاف اسراییلی – عربی متهم ردیف اول این کودتای نافرجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ساعتی پیش مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با عبدالله دوم شاه اردن بر "موضع استوار عراق در مورد امنیت و ثبات اردن تحت رهبری ملک عبدالله دوم" تاکید کرد زیرا به گفته وی این مساله "یک مکمل جدایی ناپذیر برای امنیت و ثبات عراق" است.

هر چند سایر اجزای دولت عراق به علاوه تعدادی از رهبران سیاسی این کشور در بیانیه ها و مواضع جداگانه از اقدامات دولت اردن برای حفظ ثبات و آرامش در این کشور بدون اشاره به عوامل پشت پرده این اتفاقات اشاره کردند اما صاحب نظران و شمار زیادی از شخصیت های سیاسی دیگر عراقی با واکنش عریان تر، به طور واضح بر عوامل دخیل در این رخداد انگشت گذاشتند.

عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی عراق با نشر توئیتی اتفاقات اردن را حاصل توطئه مشترک مثلث اسراییلی، سعودی و اماراتی با حمایت آمریکا و انگلستان دانست.
«شیخ جلال الدین صغیر» گفته است: «هرکس می خواهد از هویت کودتاچیان در اردن مطلع شود باید ریشه های آن را در کانال آبی «بن گورین» جستجو کند که رژیم صهیونیستی به عنوان جایگزین کانال سوئز (مصر) درصدد اجرای آن با هزینه های سعودی و اماراتی است». 
وی اضافه کرد که نباید در این حوادث مواضع بی روح آمریکایی ها و انگلیسی ها نادیده گرفته شود زیرا همه اینها پرده از داستان «آغوش عربی» بر می دارد.
«هادی جلو مرعی» روزنامه نگار عراقی نیز گفته است که اردن به دلیل اینکه به طور کامل تسلیم پروژه عادی سازی با رژیم صهیونیستی نشد در مرکز توفان های اخیر سیاسی قرار گرفت.
به اعتقاد وی، «بعد از مخالفت با تسلیم شدن کامل در برابر پروژه عادی سازی و عدم واگذاری مسوولیت اوقاف اسلامی در قدس شریف، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در قلب توفان قرار گرفت».
«علی مراد» فعال رسانه ای عراق نیز به طور مشخص عامل بی ثباتی اخیر در اردن را در ارتباط با «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» ولیعهدهای عربستان سعودی و امارات دانست.
وی گفته است: بعد از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته می شد که دوستان ترامپ در منطقه و به طور مشخص محمد بن سلمان و محمد بن زاید بیشتر احتیاط خواهند کرد اما روابط دستگیر شدگان در امان با ریاض و ابوظبی حاکیست که گروه مذکور هنوز درس را فرا نگرفته اند.
وی سپس این سوال را مطرح کرده است: آیا این آمریکایی ها بودند که به پادشاه اردن درباره تلاش برای کودتا در این کشور خبر دادند؟
«محمد صادق الحسینی» روزنامه نگار نیز در یادداشتی که در پایگاه خبری «براثا» عراق منتشر شد؛ نوشت که کودتا در اردن با کمک انگلستان ناکام مانده و نقش امریکا را در خنثی کردن کودتا منکر شده است.
الحسینی در عین حال تاکید کرده است که کودتا حاصل همکاری «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و فرزندان بن زاید و بن سلمان در امارات و عربستان سعودی است.
«سمیر عبید» روزنامه نگار و نزدیک به برخی از شخصیت های سیاسی عراقی نیز گفته است: رژیم صهیونیستی و برخی گروه های معتقد به عادی سازی با این رژیم در طرح کودتای اردن دخیل هستند.
وی درباره علت این کودتای ناکام گفته است: ملک عبدالله دوم به دلیل اینکه از اوقاف اسلامی در قدس شریف کوتاه نیامد و حاضر نشد از «غور» اردن چشم پوشی کند؛ هدف خشم قرار گرفت.

وی همچنین گفت: عبدالله دوم به دلیل ایستادگی در برابر پروژه رژیم صهیونیستی برای تبدیل شدن اردن به کشور جایگزین فلسطینی ها و نیز مقاومت در برابر وابستگی عشایر (اردن) به شیخ نشین های حوزه خلیج فارس در معرض کودتا قرار گرفت.
دیگر صاحب نظران عراقی نیز با بیان اظهارات مشابه؛ همچنین معتقدند که به دلیل شکست طرح های آمریکا و متحدانش در منطقه، اینک آنها به زخم زدن یکدیگر روی آورده و اتفاقات اردن نمونه ای از آن است.
بر این اساس این باور وجود دارد که اتفاقات اردن به همین جا ختم نخواهد شد و تبعات آن دیر یا زود دیگر کشورهای همپیمان را درگیر و شکاف بی اعتمادی را بین آنها قطورتر خواهد کرد.
فعالان سیاسی و صاحب نظران عراقی، نسبت به تبعات اردن بر اوضاع عراق هم هشدار دادند به ویژه اینکه از نگاه آنها در بیانیه‌های اغلب مقامات و رهبران عراق تاکید شده که امنیت اردن و عراق به هم مرتبط است.
 
 

نظر شما