شناسهٔ خبر: 46491284 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تماشاخانه‌های سیار کانون، سفر سینما، تئاتر و کتاب به مناطق محروم است

تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری در مراسم رونمایی از دستگاه های جدید کانون گفت: تماشاخانه‌های سیار کانون، سفر سینما، تئاتر و کتاب به مناطق محروم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فاضل نظری در مراسم رونمایی از دستگاههای جدید کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با بیان این که این تماشاخانه‌ها، امکان سرگرمی در فضای باز هستند، گفت: این موقعیت فرهنگی خوبی است که می‌تواند در مناطق کم برخوردار هم استفاده شود. این تماشاخانه‌ها در واقع سفر سینما، تئاتر و کتاب به مناطق محروم است، کاری که از سال ۹۷ شروع شده و تا امروز ادامه پیدا کرده و به عدالت فرهنگی و توسعه فعالیت‌های هنری کمک می‌کند.
نظری ادامه داد: تماشاخانه‌های سیار کانون که قرار است در چهار نقطه کشور مستقر شود به سراسر ایران سفر می‌کند.
این تماشاخانه‌ها شش عدد است که برای راه اندازی آن‌ها سازمان برنامه و بودجه تسهیلات لازم را در اختیار کانون قرار داده است. عروسک‌های کانون در جریان سفر تماشاخانه‌ها که در قالب ماشین‌های تریلی خواهد بود، به شاد پیمایی در طول مسیر می‌پردازند.
به گزارش ایرنا، تماشاخانه‌های سیار جدید کانون تنها یک صحنه برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان نیست بلکه با استفاده از امکانات نوین صدا و تصویر و تلویزیون شهری، امکان نمایش فیلم برای کودکان و نوجوانان و... را نیز فراهم کرده است. بودجه این تماشاخانه‌ها از محل کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تأمین شده است.
اولین تماشاخانه سیار کانون در سال ۱۳۹۷ هم‌زمان با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و دومین آن نیز در سال ۱۳۹۸ در آستانه اربعین حسینی رونمایی شد.
پیش از این نخستین تریلی تئاتر سیار کانون از سال ۱۳۵۱ در روستاهای مختلف سراسر کشور خدمات‌رسانی فرهنگی داشت که همچنان به عنوان خودروی پشتیبان، کتاب‌خانه و حمل تجهیزات مورد نیاز، در کنار تماشاخانه‌های جدید فعالیت می‌کند.

کانون پرورش فکری امیدوار است سفر این تماشاخانه‌ها به شهرها و روستاهای ایران پس از دوران سخت شیوع بیماری کرونا آغاز شود و تماشاخانه‌های سیار کانون نویددهنده روزهای شاد و پر از سلامت و امید برای کودکان و نوجوانان ایرانی باشد.
 دو تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۳ تا ۷ فروردین ۱۴۰۰ با ویژه‌برنامه‌ «پیک امید در تهران ۱۴۰۰» میهمان کودکان و نوجوانان حاشیه شهر تهران بودند.

نظر شما