شناسهٔ خبر: 46476700 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

خانه های خالی، دولتی یا خصوصی است؟

کارشناس بازار مسکن گفت: بیشترین خانه های خالی از سنکه در شهرها مربوط به بخش های دولتی یا خصولتی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  "مهدی روانشادنیا" در گفتگو با ۱۸:۳۰ با بیان اینکه از ۴ روز دیگر پنجشنبه ۱۹ فروردین دارندگان املاک، باید نسبت به ثبت ملک خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir اقدام کنند گفت: این سامانه از سال ۶۷ مطرح بوده است، اما در یکی دو سال اخیر درباره آن اقدام جدی صورت گرفته است.

کارشناس بازار مسکن افزود: تمام مالکان و مستاجران در شهر‌ها و در همه روستا‌های کشور موظف شده اند اطلاعات محل سکونت خود را ثبت کنند.

او درباره تاثیر ثبت اطلاعات مسکن در کنترل قیمت مسکن و اجاره بها در کشور گفت: با اجرایی شدنِ این قانون جدای از اینکه منبع درآمدی جدیدی برای دولت ایجاد می‌شود تاثیر چندانی بر قیمت مسکن و آمارگیری خانه‌های خالی نخواهد گذاشت.

مهدی روانشادنیا گفت: عمده خانه‌های خالی مربوط به بخش‌های دولتی و خصولتی (دولتی و خصوصی) است.

"محمود محمودزاده" معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگوی تصویری با ۱۸:۳۰ گفت: همه مالکان و مستاجران موظفند تا دو ماه دیگر اطلاعات ملک محل سکونت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

محمود زاده با بیان اینکه دولت به دنبال درآمد زایی نیست، افزود: این طرح صرفا برای ورود خانه‌های خالی به املاک دارای ساکن طراحی شده است.
او گفت: سرپرست خانواده برای ثبت محل سکونت خود تنها می‌تواند در یک شهر یک واحد با یک کد پستی به ثبت برساند.
محمود زاده با بیان اینکه تا دو روز دیگر مکانیزم ثبت اطلاعات راه اندازی می‌شود، افزود: ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها، جرایم مالیاتی و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

محمود محمودزاده گفت: در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی است، اعمال می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: این قانون برای املاک حقیقی در شهر‌های بالای صد هزار نفر و بیش از ۱۵۰ متر در نظر گرفته می‌شود. برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی است.

او ادامه داد: اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.

محمود زاده با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، افزود: سرپرستان خانوار می‌توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت ومشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند.

او گفت: نخستین مالیات در سال اول به اندازه شش برابر ارزش اجاره ماهیانه آن خواهد بود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحد‌های مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود.

"محمود علیزاده" معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هم گفت: واحد‌های مسکونی‌ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد ماه ۱۴۰۰ اخذ می‌شوند به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.
علیزاده با بیان اینکه ملاک تشخیص خانه‌های خالی سامانه املاک و اسکان است، افزود: از دی ماه ۱۴۰۰ شروع به مطالبه مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه می‌شود.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: چنانچه خانه‌ای به اشتباه خالی از سکنه درج شده باشد؛ مالک می‌تواند با ارائه اسناد اجاره یا فروش ملک در رفع حذف مالیات و جرایم اقدام کند.
<div id="video-display-embed-code_370952" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/814010/370952?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما