شناسهٔ خبر: 46469141 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی:

۶۰ درصد مبتلایان کرونا در کاشان نوع انگلیسی هستند

کاشان - ایرنا - معاون بهداشتی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: افزون بر ۶۰ درصد مبتلایان به کرونا در این منطقه از نوع ویروس انگلیسی هستند، از این رو رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دلاوری روز یکشنبه در وبینار رسانه‌ای با تاکید بر قدرت بالای سرایت کرونای انگلیسی و روند افزایشی موارد بستری‌ و سرپایی کرونایی‌های منطقه کاشان در روزهای اخیر افزود: احتمال آلودگی در فضاهای بسته ۸۰ درصد است.

وی تصریح کرد: تداوم رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در این منطقه وضعیت رنگ‌بندی ماسک را از نارنجی به قرمز تغییر خواهد کرد.

به گفته وی، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری در منطقه کاشان از ۷۵ و حتی ۸۰ درصد در برخی روزها به ۴۵ درصد نگران‌کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: این دانشگاه بر پایه قانون در بازدید مراکز حساس از طریق معاونت بهداشت محیط و حرفه‌ای می‌تواند اخطاریه صادر یا پلمب کند و برخورد در دیگر موارد رعایت ‌نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از عهده دانشگاه خارج ‎است و همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

وی با یادآوری تلاش بی‌وقفه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا با ارسال نامه‌ها و ابلاغیه‌ها اضافه‌ کرد: برخورد با رعایت ‌نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و قطع زنجیره شیوع این ویروس کشنده افزون بر همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های دیگر، نیازمند همکاری مضاعف مردم نیز است.

دلاوری یادآور شد: شرایط حساس و ویژه منطقه کاشان در رعایت ‌نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی آمار بستری را سه رقمی کرده است.

نزدیک چهار هزار بازدید از مکان‌ها و مرکزهای حساس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با یادآوری چهار هزار و ۹۵۴ مورد بازدید از مرکزها و مکان‌های حساس از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فرودین ۱۴۰۰ اضافه کرد: ۴۴ مورد به مرجع‌های قضایی معرفی شدند، ۷۴۷ مورد اخطار بهداشتی صادر شد، ۱۰۵ مورد نمونه‌برداری آب، ۳۲ مورد بررسی‌های میکروبی انجام و ۶ هزار و ۱۳۲ کیلوگرم مواد غذایی مختلف فاسد معدوم شد.

دلاوری افزود: ۲۵۹ مورد مرکزهای بین راهی، ۱۴۰ مورد مرکزهای اقامتی و میهمانپذیرها، اعلام ۱۴۶ مورد از سامانه ۱۹۰ و گزارش‌های مردمی، ۱۸۱ مورد کارگاه‌ها، واحدهای صنعتی و جایگاه‌های سوخت، ۷۵ مورد پایانه‌های مسافربری برون‌شهری و درون‌شهری و یکهزار و ۲ مورد از اداره‌ها، بانک‌ها و صنوف، ۲۸۱ مورد اخطار واحدهای صنعتی، پنج مورد معرفی متخلفان این واحدها به مراجع قضایی و سه مورد نیز بازدید شد.

وی از همشهریان و هموطنان خواست که با مشاهده هرگونه رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی یا موارد بهداشت حرفه‌ای مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ اطلاع دهند.

تزریق واکسن به بیماران خاص

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره مرحله‌های تزریق واکسن گفت: از چهارشنبه ۱۱ فروردین تزریق واکسن سینوفارم برای بیماران خاص و سرطانی آغاز شد.

دلاوری با اشاره به ساخت کیت تشخیص کرونای انگلیسی در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: این کیت در حال گذراندن روند مرحله‌های تایید قطعی انیستیتو پاستور است که افزون بر تشخیص کرونایی انگلیسی می‌تواند کرونای برزیلی و آفریقایی را نیز شناسایی کند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل بر پایه نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت جمعه شب از رنگ‌بندی زرد به نارنجی پرخطر تغییر یافته است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

نظر شما