شناسهٔ خبر: 46467730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای شهر:

اعضای شورای تهران جریمه سد معبر ساختمانی را ۷ برابر افزایش دادند

تهران - ایرنا - اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی الزام شهرداری پایتخت به رفع سد معبر ساختمانی غیر مجاز و ایمن سازی حصار کارگاهی، جریمه تداوم غیرمجاز سد معبر کارگاه های ساختمانی را ۷ برابر افزایش دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بهاره آروین در دویست و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی ماده پنجم طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی حصارکارگاهی»، با اشاره به اینکه سالیان سال است بسیاری از معابر تهران توسط حصارهای کارگاهی ساختمانی اشغال شده است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم این روند متوقف شود باید مالکان متخلف با هزینه‌ای جدی و بازدارنده مواجه شوند.

وی افزود: ما در شهر تهران حداقل سه نوع سدمعبر داریم که شامل سد معبر اصناف، سد معبر ساختمانی و سد معبر مشاغل سیار و دستفروشان است که از این میان متاسفانه به شکلی نامنصفانه و تبعیض‌آمیز اغلب تنها با دستفروشان که قشری فرودست محسوب می‌شوند برخورد شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اما سدمعبر ساختمانی از جمله مواردی است که بسیار گسترده و مکرر بوده و حتی در معابر فرعی شهر دیده می‌شود؛ ضمن اینکه جمع‌آوری این نوع از سد معبر در حوزه ماموریتی خاص شهرداری تهران بوده و با این وجود سالیان سال است که حتی برخی از معابر مشهور تهران توسط ساختمان‌های نیمه‌کاره اشغال بوده و  اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

آروین به عنوان طراح طرح یادشده اظهار داشت: هدف اصلی از ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی حصارکارگاهی» این است که این نوع از سدمعبر برای متخلفان هزینه‌زا شود و مقرر شده مالکان به‌ازای هر ماه اشغال معبر مبلغی پرداخت کنند. اما اگر مهلت تعیین‌شده برای حصار کارگاهی به اتمام رسید و مالک اقدام به جمع‌آوری حصار نکرد، آیا باید بازهم همان هزینه ناچیز دریافت شود؟

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با بیان اینکه چنین اقدامی می‌تواند مصداق معبرفروشی باشد عنوان کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد لازم است برای تداوم سدمعبر هزینه‌ای بازدارنده در نظر بگیریم. به همین دلیل پیشنهاد من این است که در این صورت هفت برابر بهای تعیین‌شده از مالکان دریافت شود.

وی افزود: پیشنهادی که مطرح کردم با متخصصان شهرسازی در شهرداری در میان گذاشته شده و براساس محاسبات کارشناسی به دست آمده است. بهایی که دریافت می‌شود نه باید آنقدر کم باشد که مالک معبر را  محل دپوی مصالح خود فرض کند و نه باید آنقدر زیاد باشد که قابلیت پرداخت نداشته نباشد.

آروین با اشاره به اینکه شهر مشهد تجربه موفقی در زمینه دریافت هزینه بابت تداوم سدمعبر ساختمانی غیرمجاز داشته است، تاکید کرد: شهرداری مشهد این هزینه را به صورت روزشمار دریافت می‌کند. اگر ما واقعا بخواهیم سدمعبر ساختمانی در شهر تهران جمع‌آوری شود باید برای آن هزینه بازدارنده در نظر بگیریم.

نباید پیاده روها به صورت نامحدود در اختیار کارگاه های ساختمانی قرار بگیرد

«علی اعطا» روز یکشنبه در جریان بررسی لایحه حصار ساختمانی در موافقت با پیشنهاد الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیر مجاز و ایمن سازی حصار کارگاهی اظهار داشت: در پایان مدت معین شده در مجوزهای صادره ساخت و ساز ، مالک موظف به جمع‌آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی و  مصالح ساختمانی دپو شده و ماشین آلات کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده رو با رعایت کلیه الزامات ایمنی است.

اعطا افزود: همچنین چنانچه در موعد مقرر اقدام لازم به عمل نیاید شهرداری تهران مکلف است راساً نسبت به جمع‌آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی و رفع سد معبر از پیاده رو با رعایت کلیه الزامات ایمنی اقدام کند و هزینه آن را از مالک برابر قانون اخذ کنند.

وی گفت: همچنین در صورتی که مالک در موعد مقرر حصار و کارگاهی را جمع نکرد باید به ازای هر ماه تاخیر در جمع آوری حصار رقمی پرداخت کند که به لحاظ میزان کاملا جنبه بازدارندگی داشته باشد.

اعطا افزود: اگر جنبه بازدارنده را در نظر نگیریم مصوبه از حیز انتفاع خارج می شود.

وی گفت: اگر  ما قاعده ای را وضع کنیم که در ظرف مدت زمانی معین، برای ساخت و ساز  از پیاده رو استفاده کنند و اگر ساختمان در زمان معین به اتمام نرسید، صرفاً بگوییم باید حصار جمع‌آوری شود، یک نوع تبادل مالی غیر رسمی برای چشم پوشی از تخلف صورت می گیرد، کمکی به آزادسازی پیاده رو صورت نمی گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: وقتی سازنده متعهد شد در یک مدت زمانی معین از لحاظ فنی ساختمان را به پایان برساند و اگر در این زمان مقرر همچنان شهر را به کارگاه ساختمانی تبدیل کرد باید ارقام بازدارنده تعیین شود که از سوی مالک پرداخت شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان پیاده‌رو را تا زمان نامشخصی در اختیار کارگاه ساخت و ساز قرار داد، گفت:  این موضوع در جهت احقاق حقوق شهروندان و حقوق عمومی است.

اعطا تاکید کرد : قطعاً اگر چنین پیش بینی انجام نشود تبادل مالی غیر رسمی فساد زا ایجاد می شود و از سویی حقوق شهروندانی که می‌خواهند از پیاده رو استفاده کنند،  تضییع  می‌شود.

پس از سخنان سخنگوی شورای شهر تهران، پیشنهاد آروین برای افزایش جریمه ۷ برابری سد معبر ساختمانی با ۱۱ رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

میزان جریمه کنونی سد معبر ساختمانی در نشست شورا عنوان نشد.

بیش از نیمی از حوادث تهران در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد

 رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن موافقت با طرح دستورالعمل حصارکارگاهی در پروژه های ساختمانی گفت: طبق آمارها حدود ۵۵ درصد حوادث کار شهرها در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد و بیش از نیمی از حوادث شهر تهران در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می افتد.

مجید فراهانی، ضمن موافقت با طرح دستورالعمل حصارکارگاهی در پروژه های ساختمانی افزود: آمار بالای مرگ و میر افراد بر اساس فعالیت های پر خطر و ساخت و سازها مانند گودبرداری، تخریب و کار در ارتفاع باعث شده مساله ایمنی در کارگاه های ساختمانی جزو ضروری ترین فعالیت های ساختمانی به شمار برود.

وی اضافه کرد: با توجه به مخاطره آمیز بودن این پروژه ها، اشغال معابر و نبود زیبایی و ایمنی برای عابرانی که در حال عبور از این کارگاه ها هستند و ایمنی خود کارگاه ها لازم است این طرح تصویب شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این کار سبب می شود ایمنی در کارگاه ها بالا برود و مساله بعدی رصد کردن این ساختمان ها است،  هیچ ارگانی مساله رصد و پایش ساختمان ها را به طور رسمی در دستور کار خود ندارد و با سامانه بر خطی که پیش بینی شده و با گزارش آنلاین وضعیت ایمنی ارتقا پیدا می کند.

وی تاکید کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۲ برنامه راهبردی و استراتژیک در کارگاه های ساختمانی تدوین کرد و این برنامه شامل ۶ راهبرد و ۲۷ برنامه عملیاتی است و در این خصوص شهرداری ها را ملزم کرد که این مصوبه را انجام دهند و ما اولین شورایی هستیم که این دستورالعمل را تصویب می کنیم تا حقوق شهروندی ارتقا پیدا کند و کارگاه های ساختمانی هم ایمن شود.

گفتنی است طرح دستورالعمل حصار کارگاهی در پروژه های ساختمانی با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

آئین نامه حصار کارگاهی به افزایش ایمنی در شهر کمک می کند

مهدی صالحی مدیرکل طراحی و معماری ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز طی سخنانی اعلام کرد: ساماندهی حصارهای کارگاهی، با بخشنامه های سنواتی که از قبل وجود داشته، در حال پیگیری است اما شاه کلید این طرح که شهرداری هم موافق تصویب آن است نیز باید در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: نخست آنکه برای این اشغال های معابر پیاده راه، یک بهای خدماتی در نظر گرفته می شود که هم آورده ای برای شهرداری است و هم به نوعی به عدالت در شهر کمک می کند.

مدیرکل طراحی و معماری ساختمان شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در مورد ساختمان های بزرگ مقیاس از این پس پلان ایمنی دریافت خواهیم کرد و این را در تفاهم نامه ای که با سازمان مجری داشتیم نیز پیش بینی کرده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که این امر از حجم مخاطرات ساختمان ها بکاهد و در مورد تعیین ساعت کار در پروژه ها که از مطالبات جدی است، به نظر می رسد با همکاری پلیس بتوان بخشی از این مسائل را کاهش داد.

صالحی ادامه داد: اگر ساختمان جنوبی و شمالی را از هم تفکیک کرده ایم به علت موقعیت آن نسبت به معبر و فضای مورد نیاز برای اشغال است، یعنی ملک  شمالی وقتی به فضای هم کف می رسد، اگر زیر زمین های آن نیز ۱۰۰ درصد باشد، فضای بازی جلوی ملک اتوماتیک به وجود می آید و یک ۲۰ درصد فضا ایجاد می شود که می توان از آن برای تجهیز و ایمنی بخشی به کارگاه استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد ملک های جنوبی تا زمانی که سقف آخرین طبقه اجرا نشود، نمی توان به آن سطح از ایمنی رسید و مالکان و مجریان مجبورند که حصار کارگاهی را داشته باشند تا ایمنی حفظ شود، فرمول دریافت عوارض بر اساس زمان رسیدن به حدی از ایمنی است که بتوان آن حصار را جمع کرد.

نظر شما