شناسهٔ خبر: 46453016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ابوالفتح در گفتگو با دانشجو:

رسیدن به دستورالعمل مشترک برای برجام تا سه شنبه بعید است / اظهارات عراقچی مصرف داخلی دارد

یک کارشناس مسائل آمریکا در خصوص ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه نشست روز سه شنبه در وین احتمالا به دنبال رسیدن به یک توافق با ایران و یک توافق جداگانه با آمریکاست گفت ...

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه نشست روز سه شنبه در وین احتمالا به دنبال رسیدن به یک توافق با ایران و یک توافق جداگانه با آمریکاست، گفت: الان و پس از روی کار آمدن دولت بایدن و به ویژه در یک هفته اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای برجام از طرف آمریکایی‌ها صورت گرفته، اما نکته مهم این است که هنوز فاصله مطالبات ایران و مطالبات آمریکا خیلی زیاد است.

*فاصله مطالبات تهران - واشنگنن زیاد است

وی ادامه داد: البته آنچه من بیان می‌کنم محدود به اخبار منتشر شده در رسانه هاست و از اتفاقات پشت در‌های بسته بی اطلاعم با این حساب تا این لحظه فاصله بین مطالبات تهران – واشنگتن خیلی زیاد است.

ابوالفتح تصریح کرد: جمهوری اسلامی در بالاترین سطح خود یعنی مقام معظم رهبری به شکل قاطعانه بار‌ها اعلام کرده است که ایران آماده لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام نیست و ایالات متحده باید ابتدا تمام تحریم‌ها را لغو کند تا جمهوری اسلامی نیز به تعهدات برجامی خود برگردد. این مهم بار‌ها در توئیت‌های منتسب به رهبری صراحتا بیان شده البته این چیزی است که آمریکایی‌ها تا الان در برابر آن مقاومت می‌کنند، اما اینکه تا روز سه شنبه چه اتفاقی رخ دهد و آیا ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر حصول دو توافق جداگانه در مورد برجام در نشست وین محقق خواهد شد یا خیر، معلوم نیست.

*رسیدن به دستورالعمل مشترک برای برجام تا روز سه شنبه بعید به نظر می رسد


این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: اینکه آمریکایی‌ها قبول دارند، تحریم‌ها را باید لغو کنند و ایران نیز پذیرفته است به تعهدات برجامی خود پایبند باشد یک نکته است و رسیدن به نقطه شروع و تهیه یک دستور کار مشترک نکته دیگری است که کاری سخت است و بعید است تا روز سه شنبه چنین اتفاقی عملیاتی شود.

وی در خصوص اظهارات اخیر عراقچی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکایی‌ها نداشته و نخواهد داشت، گفت: این صحبت آقای عراقچی را چندان متوجه نمی‌شوم، چون روابط ایران و آمریکا در طول چهل سال اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مبتنی بر مذاکرات غیرمستقیم بوده است و پیام‌های آمریکا از طریق سفارت سوئیس به تهران منتقل شده است.

*اظهرات عراقچی مبنی بر عدم مذاکره غیر مستقیم احتمالا مصرف داخلی دارد/ جمهوری اسلامی 40 سال است که در حال مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا ست

ابوالفتح افزود: مثلا جمهوری اسلامی با طرف اروپایی صحبت می‌کند اروپایی‌ها نیز با آمریکا صحبت می‌کنند و این می‌شود مذاکرات غیرمستقیم حتی توئیتی که ظریف در پاسخ به ادعای وزیر خارجه آمریکا انجام می‌دهد نیز بخشی از مذاکرات غیرمستقیم است لذا به اعتقاد من مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا همین الان نیز در جریان است و ایران نمی‌تواند به آمریکا بگوید در مورد برجام با اروپایی‌ها حرف نزنید یا به اروپا بگوید پیغام آمریکا در این خصوص را به ما ندهید.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: به نظر می‌رسد سخن عراقچی در خصوص عدم وجود مذاکره غیرمستقیم با آمریکا شاید به دلیل حساسیت‌هایی است که در میان افکار عمومی در این خصوص وجود دارد و برای آن است که دولت متهم به این نشود که تماسی با آمریکا برقرار کرده است.

نظر شما