شناسهٔ خبر: 46452039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اورتگاس: ایران مستحق کاهش تحریم‌ها نیست!

سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام اینکه ایران مستحق کاهش تحریم‌ها نیست، مدعی شد اقدامات تهران مؤید آن است که واشنگتن نباید به برجام بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه دیلی میل، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا از مواضع دولت جو بایدن در خصوص توافق هسته‌ای ایران و موافقت با از سرگیری مذاکرات انتقاد کرد.

مورگان اورتگاس روز جمعه در اظهاراتی مدعی شد ایران اقدامی که آن را سزاوار از سرگیری مذاکرات نماید، صورت نداده است.

دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: ایران در چند ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت جدید هیچ کاری انجام نداده است تا مستحق کاهش تحریم‌ها باشد و یا شایسته آن باشد که آمریکا به نوعی به توافق (برجام) بازگردد.

اورتگاس افزود: دولت بایدن در گذشته سیر می‌کند و در درک واقعیت موجود در منطقه ناکام مانده است. تصور می‌کنم آنچه اساسا در حال روی دادن است اینکه دولت کنونی درکی از این واقعیت ندارد که خاورمیانه در ۴ سال گذشته تا چه اندازه تغییر کرده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی به موضوع برگزاری نشست وین در روز سه‌شنبه که نخستین دیدار پس از رایزنی‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی است پرداخت. این روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع آگاه از تلاش حاضران در این نشست برای حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام خبر داد. توافقی که دولت ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده است که این نشست در پی تدوین یک توافق با آمریکا و توافقی دیگر با ایران در خصوص تحقق گام‌های لازم برای بازگشت به برجام و همچنین زمان‌بندی آن است. بر اساس گزارش این روزنامه، نشست وین از جمله گسترده‌ترین تلاش‌ها در جهت احیای برجام آن هم پس از روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد می‌شود.

در این نشست مقامات ارشدِ طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله؛ ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا به همراه برخی از مقامات ارشد آمریکا حضور دارند که البته مقامات کشورمان هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در خصوص مسائل هسته‌ای را منتفی دانسته اند.

انتهای پیام/

نظر شما