شناسهٔ خبر: 46451826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۱۴ فروردین

نظارت گسترده بازرسان بر بازار نوروزی سراسر کشور/ نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر ۹.۸ درصد شد

نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر ۹.۸ درصد شد، بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در پایان ۹۹، نظارت گسترده بازرسان بر بازار نوروزی سراسر کشور، عرضه گسترده مرغ گرم از امروز در استان تهران برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۴ فروردین شبستان به شرح زیر است:

نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر ۹.۸ درصد شد

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در زمستان ١٣٩٩ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٨)، ٠.٩ درصد کاهش یافته است.

در زمستان ١٣٩٩، به میزان ٤٠,٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٨) ١.٥درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ١٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠٠ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٩، بخش خدمات با ٥٠,٤ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣,٨ درصد و کشاورزی با ١٥.٨ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٣٩٩ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٨) ٢.١ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٩، ١٦,٨ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٨، به میزان ١.٠ درصد کاهش یافته است.

 

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در پایان ۹۹

بررسی شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در اسفندماه ۱۳۹۹ بیانگر افزایش ۱.۸ درصدی عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل و رسیدن به ۲۹۸.۱ است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در اسفندماه ۱۳۹۹ بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کرمان با ۲.۷ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با ۰.۸ درصد افزایش است.

همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۸.۷ درصد میباشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان چهارمحال و بختیاری (۵۸.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۲.۹ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به عدد ۳۶.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۴۰.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (۳۳.۳ درصد) است.

نظارت گسترده بازرسان بر بازار نوروزی سراسر کشور

در طرح‌ نظارتی نوروز امسال، بازرسی و عزم جدی در برخورد با تکرار تخلف واحدهای صنفی تشدید و پس از بازرسی واحدهای صنفی ‌کشور، پرونده تخلف این واحدها برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

 در این طرح که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر بازار و با هدف جلوگیری از کمبود و نوسان نامتعارف قیمت ها به ویژه اقلام اساسی و پرمصرف، صورت می گیرد،‌ بازرسان سازمان‌های صنعت با مشارکت سایر دستگاه‌ها، نهادهای ذیربط و انجام گشت‌های متعدد، اقدامات نظارتی و بازرسی خود بر بازار را افزایش داده تا مانع از هرگونه گران فروشی و سوء استفاده سودجویان شوند.
آمارهای ارسالی از سوی سازمانهای وزارت صنعت استانها نیز حکایت از آن دارد که عمده بازرسی های انجام شده در بخش اقلام پرمصرف غذایی نظیر مواد پروتئینی، مواد لبنی، برنج، روغن، قندوشکر، میوه و... بوده است.

با توجه به بررسی های به عمل آمده؛ در روند اجرایی این طرح، نظارت بر روند توزیع و عرضه گوشت مرغ توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تشدید شده و به صورت منظم و مستمر تداوم خواهد داشت.

در این راستا و در بازدیدهای میدانی به عمل آمده از چند واحد صنفی و ذخیره تنی مرغ، تخلفاتی مانند کم‌فروشی و گران‌فروشی محرز بوده که با هوشیاری بازرسان وزارت صنعت، سودجویان شناسایی و متوقف شدند.

در طرح نظارت بر بازار ویژه روزهای پایانی سال و نوروز که از ابتدای بهمن در استان مازندران آغاز شد، تاکنون اکیپ های ویژه بازرسی استان مازندران بیش از ۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و خدماتی استان انجام داده اند.

در این بازرسی ها که توسط کارشناسان نظارت و بازرسی، بازرسان و ناظران افتخاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف به صورت مستمر و روزانه از واحدهای صنفی و سطح عرضه در قالب گشت های مشترک با دستگاه های ذیربط انجام شد، ۴۵۴ مورد تخلف صنفی کشف و برای آنها پرونده تخلف تشکیل شده است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸۴ هزار تومان

امروز (شنبه ۱۴ فروردین) هر گرم طلای ۱۸ عیار  یک میلیون و ۸۴ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۲۹ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۴۶ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه ۱۴ فروردین) در بازار ارز دلار ۲۵ هزار و ۲۱۰ تومان، یورو ۲۹ هزار و ۴۸۴ تومان، پوند ۳۵ هزار و ۸۴۰ تومان، درهم امارات ۷۱۱۴ تومان، سوان چین ۳۹۶۰ تومان و لیر ترکیه ۳۱۳۰ تومان است.

 

همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز کاهش و ۲۵ ارز افزایش یافت. نرخ ۸ ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه چهاردهم فروردین ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز قبل به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۸ هزار و ۹۶ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۳ ریال اعلام شد.

 

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۴ هزار و ۵۵۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۱۹ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۲۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۴۱ ریال، روپیه هند ۵۷۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۳۷۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۹۴۲ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۰۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و  ۳۹۲  ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۴۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۶۶ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و۱۴۳ ریال، روبل روسیه ۵۵۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۹۶۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۱۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۷۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار  و ۱۱۲ ریال، کیات میانمار ۳۰ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۶۰۸ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۷ هزار و ۸۷۹ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۲۵۹ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۳۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۴۹۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۴ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۱۷۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۳۳ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۲۰۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۸۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۴ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۵ هزار و ۹۴۰ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۵۰۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار  و ۷۱۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

عرضه گسترده مرغ گرم از امروز در استان تهران

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با هدف تنظیم بازار مرغ از امروز شنبه ۱۴ فروردین مرغ گرم بطور روزانه در سطح استان تهران عرضه خواهد شد.

با توجه به هماهنگی های بعمل آمده وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن و تجارت توزیع گسترده مرغ در تمامی میادین و فروشگاه های عرضه مرغ استان تهران با قیمت مصوب ۲۴۹۰۰ تومان صورت خواهد گرفت.

این روند از توزیع مرغ گرم تا رفع دغدغه همشهریان عزیز طی روزهای آتی تداوم خواهد داشت.

 

پایان پیام/50

نظر شما