شناسهٔ خبر: 4643142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

روسای جمهوری ایران و افغانستان دیدار کردند

امضای ۲سند همکاری میان ایران و افغانستان

صاحب‌خبر -

۲ سند تفاهم و همکاری میان وزارت خارجه دو کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تحصیلات عالیه افغانستان در حضور روسای جمهور امضا شد. رییس جمهوری با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان در راستای تامین منافع دو کشور در عرصه‌های مختلف،

گفت: سفر رییس‌جمهوری افغانستان که نماینده دولت وحدت ملی و دولت جدید افغانستان است، آغازی برای همکاری‌های وسیع‌تر خواهد بود.حسن روحانی دیروز در نشست مشترک خبری، گفت: ایران و افغانستان خواهان گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، صنایع و معادن، تجارت، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و راه‌آهن هستند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و مشترک بر حل و فصل مسئله مهاجران افغانستانی در ایران گفت‌وگو شد، گفت: بر مبنای مذاکرات، همه مهاجران افغانستانی که در ایران حضور دارند، ثبت‌نام خواهند شد و ترتیبی اتخاذ می‌شود تا کسانی که برای کار به ایران می‌آیند در چارچوب قانون حضور و تردد داشته باشند.
روحانی بر همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور در زمینه مبارزه با موادمخدر تاکید کرد و گفت: ایران و افغانستان همکاری‌های بیشتری در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به‌ویژه در مناطق مرزی خواهند داشت.
رییس‌جمهوری همچنین بر فعالیت‌های چندجانبه میان ایران و افغانستان با کشورهای هند، چین، ترکمنستان و تمامی کشورهای ساحلی دریای خزر و آسیای میانه به منظور تامین منافع دو کشور و منطقه تاکید کرد. رییس‌جمهوری با اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی ایران برای کمک به مردم افغانستان به منظور کشت جایگزین، گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با آماده‌سازی مسیر ترانزیت شرایطی فراهم کنیم تا محصولات کشاورزی و معدنی افغانستان به کشورهای هدف صادر شوند.
روحانی همچنین در پاسخ به خبرنگار تلویزیون شمشاد افغانستان درباره حقابه هریرود گفت: امروز اراده مشترک دو طرف را برای حل و فصل مسئله آب به خوبی مشاهده می‌کنیم. در مسئله آب در هیرمند توافق و چارچوب داریم. برای محیط‌زیست و حقابه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید به توافق و تفاهم جدید برسیم و مسائل را حل کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما