شناسهٔ خبر: 46413842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حناچی: بازآفرینی در اولویت کاری مدیریت شهری تهران قرار دارد

تهران- ایرنا- شهردار تهران گفت: بازآفرینی شهری که ماموریت تاب آور کردن فضاهای ناکارآمد را بر عهده دارد از مهمترین اولویت‌های شهرداری تهران در چند سال اخیر بوده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از اعلام روز چهارشنبه شهرداری تهران، پیروز حناچی در نشست هیات مدیره متروپلیس که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: تلاش است بازآفرینی در تهران از کوچکترین مقیاس شهری قابل مشارکت، یعنی محله، آغاز شده و نقش های محلی پروژه‌های بازآفرینی در کنار نقش های شهری و فراشهری‌ در هماهنگی با زمینه‌های محلی و بومی شکل بگیرد؛ امری که در نهایت ساکنان شهر را مالک و دنبال کننده فرآیند توسعه شهر دانسته و پایداری آن را از این طریق تضمین می‌کند.  

 وی اضافه کرد: همه‌گیری ویروس کرونا یک بحران جدید و ناشناخته است که ابعاد گوناگونی از تاب آوری در مقیاس های گوناگون را به مدیران شهری یادآوری کرد.

شهردار تهران یادآورشد: بحران کرونا با چالش های دیگر مثل آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، رویدادهای جدی آب و هوایی، دوران رکود اقتصادی و رویدادهایی از این دست قابل مقایسه نیست و ما در عمل به فکر کردن در مورد نوعی از تاب‌آوری فراخوانده شده‌ایم که در آن به گونه‌ای همه جانبه باید مستحکم و سازگار باشیم و باید گفت که شهرهای امروز از این وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی دارند.  

حناچی با بیان اینکه پیچیدگی و نبود قطعیت های ناشی از درهم تنیدگی مسائل متنوع شهری با این بحران ها، مدیریت شهرها را دشوارتر کرده است، اظهارداشت: مدیریت شهری تاب آور به دنبال یافتن روشهای بومی، چندجانبه و عدالت محور در شهرها و نه فقط تدوین ساختارها و قوانین ثابت برای تاب آوری است.  

رییس کارگروه بازآفرینی شهری و معماری متروپلیس با تاکید بر اینکه تهران -پایتخت ایران- با ۹ میلیون نفر جمعیت و بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت،  از این قاعده مستثنی نیست، گفت: در این روزها که آغاز سال نو ایرانی را با نام نوروز (به معنی روز نو یا نو شدن روزها) جشن می گیریم، بیش از هر زمان دیگری به نو شدن نگاه ها، ایده ها و شیوه‌های مدیریتمان در شهر نیازمندیم.  

وی خاطرنشان کرد: بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیر  هستند و همزمان این فرسودگی ساکنان این محدوده‌ها را با چالش های متنوع اجتماعی و فقر شهری مواجه کرده است.

حناچی ادامه داد: تمرکز بر نگاه تبعیض مثبت و تخصیص منابع به مناطق کم‌برخوردارتر شهر به منظور بهره برداری اجتماعی از انواع منابع در مقابل سود اقتصادی، از مهم‌ترین نقاط هدف شهرداری تهران بوده است.  

نایب رییس متروپلیس، افزود: این فرآیند بازآفرینی، حفظ و احیای هویت طبیعی و تاریخی شهر در کنار ایجاد و تقویت شهری جهانی و همزمان با تمام دنیا جهت تبادل آگاهی‌ها و پتانسیل های توسعه و پیشرفت را سیاست خود برای رسیدن به شهری تاب آور قرار داده است.

شهردار تهران بیان کرد: من به عنوان کو-پرزیدنت متروپلیس تمام حضار، شهرداران، متفکران و صاحبنظران شهری و جوانان فعال در این حوزه را به لاین فعالیت جدیدی که در حوزه بازآفرینی شهری، ایجاد کرده ایم دعوت میکنم؛  به نظر می‌رسد تبادل دانش و تجارب از مهمترین منابع یادگیری در مدیریت شهرهاست و این فرصت بسیار ارزشمندی است که امروز پیش روی ما است.

سازمان جهانی متروپلیس که شامل کلانشهرهای مهم دنیا است، آذر ماه سال گذشته شهردار تهران را به عنوان نائب رئیس این سازمان انتخاب کرد.

استقبال شهردار از پیشنهاد ساخت مشارکتی بیمارستان در تهران 

شهردار تهران همچنین در جریان بازدید از پروژه های منطقه ۱۸ پایتخت نیز اعلام کرد: شهرداری اگر نگاه اجتماعی به مسایل نداشته باشد، چالش‌ها و مسایل یا حل نمی شود یا هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند، در صورتی که اگر با نگاه اجتماعی به انها نظر کنیم به نتیجه مطلوب تری دست پیدا خواهیم کرد و شهروندان هم رضایت بیشتری از اقدامات انجام شده خواهند داشت.  

حناچی از پیشنهاد ساخت مشارکتی بیمارستان‌ از سوی خیران و شهرداری استقبال کرد و گفت: این موضوع باید در شورای شهر تهران مطرح و به برنامه تبدیل شود که خیران اگر بخواهند در زمینه ساخت بیمارستان فعالیت کنند، شهرداری هم اقدامات و حیطه وظایفش مشخص باشد. ‌

وی افزود: البته وظیفه شهرداری در حوزه بهداشت و درمان نیست اما ارایه خدمات بهتر و بیشتر به مردم است و سعی کردیم در این حوزه نه فقط مانع نباشیم بلکه کمک هم کنیم.  

شهردار تهران به توسعه مترو در منطقه ۱۸ اشاره کرد و توضیح داد: برای بیمارستان طبی کودکان، از بخش جنوبی خط سه انشعاب گرفته شد و از این طریق خدمات بیشتری به منطقه خواهد داد، ایستگاه ها هم بهتر است در نزدیکترین محل های تجمع و مراجعه کنندگان باشد.  

حناچی با اشاره به آیه‌ای در قرآن کریم درباره اهمیت و آثار کار خیر بیان کرد: در قرآن آمده است؛ کسانی که فوت می کنند وقتی به دنیای دیگری می روند به خدا می‌گویند ما را به دنیا برگردان تا عمل صالحی انجام دهیم؛  به همه کسانی که بانی ساخت بیمارستان طبی کودکان شدند باید تبریک و خدا قوت گفت؛  چه کار خیری بالاتر از اینکه در یکی از محروم‌ترین مناطق تهران برای کودکان دردمند بیمارستان ساخته شود.  

سرمایه گذاری چین در خط متروی ۱۰ کلانشهر ایران 

شهردار تهران همچنین پس از جریان بازدید از پروژه‌های منطقه ۱۸ با حضور در جمع خبرنگاران، درباره بندی در توافقنامه میان ایران و چین درباره تامین واگن قطار شهری برای ۱۰ کلانشهر ایران، توضیح داد: این بند به پیشنهاد شهرداری تهران در توافقنامه میان ایران و چین لحاظ شد.

وی اظهارداشت: در واقع زمانی که نشست‌های مقدماتی برای این توافقنامه طی می شد و دولت نظرات دستگاه های مختلف را دریافت می‌کرد، شهرداری پیشنهاد سرمایه گذاری چین در خط متروی ۱۰ کلانشهر را مطرح کرد.

حناچی ادامه داد: البته روابط با چین در زمینه قطار شهری، کاری است که انجام می‌شد و همکاری چینی‌ها در توسعه خط مترو تهران را داشتیم و اغلب در بخش تجهیزات و واگن ها همکاری های گسترده داریم،  در این توافقنامه نیز این بند برای حمایت از  ۱۰ کلانشهر کشور که شبکه حمل و نقل ریلی در آنها وجود دارد، گنجانده شد.

شهردار تهران درباره پروژه‌های منطقه ۱۸ هم گفت: امروز رخدادهای خوبی در مناطق ۱۷ و ۱۸ در حال وقوع است، گلنگ محور قطار تهران- تبریز که در دی ماه زده شد با سرعت در حال اجراست و امیدواریم به یک حوزه وسیع قلمرو برای بالا بردن کیفیت منطقه بدل شود.

وی خاطرنشان کرد: قطار تهران- تبریز تا شهریور ۱۴۰۰ به مراحل قابل قبولی برای شهروندان خواهد رسید و رخداد خیلی بزرگی است؛ چرا که در مقیاس طراحی شهری شاید یکی از بزرگترین طراحی شهرهای جهان تلقی می شود و با همکاری راه آهن و وزارت راه و شهرسازی و دولت در حال انجام است.

به گفته حناچی این پروژه ۱۵ سال متوقف بود اکنون علاوه بر ایمن سازی،  ظرفیتی برای شبکه ریلی مناطق ۱۷ و ۱۸ ایجاد می‌کند.  

شهردار تهران اعلام کرد: پروژه بعدی بازدید از بیمارستان طبی کودکان ۲ یا طرح توسعه بیمارستان امام خمینی (ره)،  بود که در واقع خیران آن را می سازند و شهرداری که به سهم خود کمک کرده است و به واسطه این اقدام مثبت، سرویس و خدمات بهتری به مردم محروم جنوبی شهر ارایه می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار این همکاری برای ساخت بیمارستان که همه مراحل آن قانونی بوده و مجوزهای لازم را دریافت کرده، شهرداری انشعابی از خط سه مترو به منطقه ۱۸ گرفته است که سعی شده در نزدیکی بیمارستان باشد.

حناچی به دیگر پروژه منطقه ۱۸ با عنوان «پروژه بهار» اشاره کرد و توضیح داد: دسترسی اصلی در منطقه ۱۸ در برخی نقاط بسیار ضعیف است و با دسترسی هایی که اتصال منطقه جاده مخصوص کرج را به کمربندی های جنوبی منطقه آزادگان متصل می کند دسترسی های این منطقه هم مناسب خواهد شد و این بهترین کمکی است که می توان در بهبود کیفیت منطقه انجام داد؛ چون امکان زمانی که دسترسی های مناسبی دارند از حالت محدود بودن خارج می شوند و امکان سرمایه گذاری های بعدی هم فراهم می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ پرسشی مبنی بر تامین مالی پروژه‌ها، گفت: تا پیش از پروژه حکیم پروژه ای که شهرداری به طور مستقیم در آن دخیل باشد، نیست و در مقیاس با پروژه‌ای مانند بیمارستان طبی کودکان کمتر وجود دارد. اما این تجربه مثبت قانون مند نشده بود و نتیجه این که باید در شورای شهر مطرح شود.

به گفته حناچی؛ این رخداد باید تبدیل به فرایندی شود که اگر خیرانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی اقدامی انجام می‌دهند، نحوه چگونگی ورود قانونی شهرداری هم مشخص باشد. ساخت این بیمارستان نتیجه همکاری مدیریتی است و نتیجه بسیار خوبی دارد.

او بر لزوم تبدیل شدن ساخت بیمارستان از سوی خیران به یک جریان مهم تاکید کرد و گفت: خیران در ساخت بیمارستان هم باید بتوانند مانند مدرسه سازی فعالیت کنند و شهرداری هم تعریف شده و قانونی در این بخش کمک‌کند.

نظر شما