شناسهٔ خبر: 46410979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رایزنی‌های ظریف در دوشنبه

وزیر امور خارجه کشورمان در دوشنبه در دیدار با اشرف غنی رئیس جمهور افعانستان، روند صلح در این کشور، مسایل منطقه‌ای و روابط دوجانبه را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
در این دیدار که در حاشیه کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا در دوشنبه انجام شد رئیس جمهور افغانستان با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افعانستان، آمادگی کشورش برای گسترش روابط در همه عرصه‌ها و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

آینده صلح در افعانستان و جایگاه ایران در کمک به استقرار صلح و ثبات در جمهوری اسلامی افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفتگو در این دیدار بود.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه

محمدجواد ظریف در نشستی سه جانبه با وزرای خارجه تاجیکستان و افغانستان هم در شهر دوشنبه آمادگی ایران را برای آغاز همکاری‌های فرهنگی در چارچوب یک برنامه عملیاتی با دو کشور اعلام کرد.
 

در این دیدار سه جانبه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن برشمردن اهمیت همکاری‌های سه کشور در ایجاد همگرایی و ثبات در منطقه، آمادگی ایران را برای آغاز همکاری‌های فرهنگی در قالب یک برنامه عملیاتی اعلام کرد.

«سراج الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان نیز ضمن ابراز احترام به فرهنگ غنی ایران، اشتراکات فرهنگی سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان را نمونه اعلای همگرایی منطقه‌ای خواند و با یادآوری آیین باستانی نوروز، پیشنهاد تعریف برنامه‌های مشترک فرهنگی بین سه کشور را ارائه کرد.

«محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این نشست ضمن ارزشمند دانستن نگاه‌های مشترک هر سه کشور در موضوعات منطقه‌ای، اعلام آمادگی کرد تا همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سه کشور را بر اساس نقشه راه عملیاتی واحد پیگیری کند.

وزیر امور خارجه که شامگاه یکشنبه برای انجام سفری دوجانبه و شرکت در کنفرانس قلب آسیا وارد دوشنبه شد، ضمن شرکت در این کنفرانس با رئیس جمهور تاجیکستان، وزرای خارجه هند، افغانستان و جمهوری آذربایجان و دبیر اجرایی سیکا دیدار و گفتگو کرد.

نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول از روز دوشنبه به مدت دو روز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشور‌های حامی قلب آسیا به شمار می‌روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای پاکستانی هم درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفتگو کرد.
 
آقایان ظریف و شاه محمد قریشی همچنین روند گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی میان ایران و پاکستان را بررسی کردند.

در دیدار آقای ظریف با سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان هم در باره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و همکاری‌های دو کشور در خصوص افغانستان گفتگو و تبادل نظر شد.

نظر شما