شناسهٔ خبر: 46387779 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو مطرح کرد؛

بازار ۸ هزار میلیاردی محصولات نانو فناوری ایران

سرکار گفت:ژاپن، اروپا و روسیه مصرف کننده محصولات نانو ما هستند، باید به قابلیت خودمان باور داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت‌های علمی کشور در سالی که گذشت امشب ۸ فروردین ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور اکبری مشاورعالی وزیر بهداشت، شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان مورد بررسی قرار گرفت.

شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه اگر نیمه پر لیوان را در سال ۹۹ ببینیم باید بگویم که سال گذشته ایام خوبی برای امتحان جامع علمی کشور بود گفت: باید از تجربه سال ۹۹ به خوبی استفاده کرد، ما متوجه شدیم که بایستی در زیرساخت‌ها توجه ویژه ای داشته باشیم ، لذا باید در علوم جدید کارهای مستمر داشته باشیم و به سمت علوم روز حرکت کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه باید با کار‌های کیفی و مصداقی به اعتماد برسیم اظهار کرد: در بحث واکسن به دلیل داشتن زیر ساخت‌های لازم پیشرفت‌های خوبی داشتیم، ما تجربه خوبی در علوم پایه به دست آورده ایم.

او یکی از کار‌های خوب را دست کاری ژنتیک دانست و عنوان کرد: موفقیت‌های ژن درمانی را در کشور فراهم کردیم لذا اگر زیرساخت‌ها باشد در صورت وقوع مشکل می‌توانیم به داد جامعه برسیم، لذا ما موش آزمایشگاهی دارای ژن انسان را برای آزمایش واکسن کرونا، در سال ۹۹ تولیدکردیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ با همت همکارانمان توانستیم موش دستکاری شده ژنتیکی یا مهندسی شده را برای بیماری کووید تولید کنیم اظهار کرد: در این موش، ژن انسانی است که در ژنوم حیوان قرار گرفته و به وزارت بهداشت اعلام شده تا به عنوان مدل بیماری در اختیار محققین کشور قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه باید کار فرهنگی انجام دهیم گفت: در کشور ما کار‌های خوبی انجام می‌شود، اما متاسفانه به دلیل یکسری فضا‌هایی که صورت می‌گیرد اعتماد شکل نمی‌گیرد، همچنین در بحث واکسن قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است زیرساخت‌هایی که داشتیم در این راستا به کار گرفته شد.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه ۹خرداد ۱۴۰۰، ۳۰ سالگی پژوهشگاه رویان است افزود: ما توانستیم تجربیات خوبی را در علوم پایه به دست آوریم، سال ۹۹ سالی پربار بود و به رشد علمی خودمان ادامه دادیم.

او با اشاره به اینکه باید از نیروهای مجرب و به روز استفاده کنیم خاطرنشان کرد: امکانات در کشور ما در چهار دهه گذشته به خوبی شکل گرفته است.

هنوز در حوزه علوم انسانی و مدیریت مشکلاتی وجود دارد

محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در سال ۹۹ اپیدمی ویروس کرونا نشان داد که چقدر بشر ضعیف است گفت: از طرف دیگر دانش بشر در مقابله با ویروس کرونا دستاورد‌هایی داشت لذا کشور‌ی مانند آمریکا از نظر علمی قابل مقایسه با کشور‌های آسیایی نیست، اما دیدیم که آن‌ها نتوانستند در مقابله با ویروس کرونا خوب عمل کند.

او با بیان اینکه تازه یاد می‌گیریم که قدرت عملکرد برای مردم داشته باشیم اظهار کرد: ما پشتوانه خوبی داریم، مدیریت اعتقادی در خیلی از حوزه‌ها ما را بی نیاز کرده است، هر وقت رویکرد ما مدیریت اعتقادی بودموفق عمل کردیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر چند پیشرفت‌های علمی ایران جای خوشحالی دارد، اما در ساختار مدیریتی و مسئله فرهنگی مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود ادامه داد: هنوز در حوزه علوم انسانی و مدیریت مشکلاتی وجود دارد.

اکبری با اشاره به اینکه بصیر بودن مدیریت خیلی مهم است افزود: متاسفانه هنوز انسجام مدیریتی در حوزه علوم انسانی نداریم، اگر کاری انجام شده به صورت تکنیکال بوده و انسجام جامع نداشتیم، ذهنیت ما اینست که تجارت بهتر از تولید است و ما بیشتر از ساختار مدیریتی آسیب دیدیم.

او با اشاره به اینکه در درمان سرطان یکی از موفق‌ترین کشور‌های جهان هستیم خاطرنشان کرد:ما در سال گذشته در زمینه تولید واکسن و کنترل بیماری کرونا عملکرد خوبی داشتیم.

محصولات نانو ایران به ۴۵ کشور  دنیا صادرات می شود

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سال ۹۹ در حوزه نانو پربار بود اظهار داشت: ما از مرز ۱۲ هزار مقاله عبور کردیم و رتبه چهارمی خود در جهان حفظ کردیم، نانو تکنولوژی در صنعت رسوخ کرده است و ما هر دو روز یک محصول به بازار عرضه می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه خیلی از مشکلات صنعت حل شده است عنوان کرد: برنامه ریزی ما برای هر روز یک محصول است لذا قابلیت صارداتی برای محصولات نانو به وجود آمده است.

سرکار با اشاره به اینکه بازار محصولات نانو در سال ۹۹ بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: ژاپن، اروپا و روسیه مصرف کننده محصولات نانو ما هستند، با رفع موانع و مسئله فرهنگی که یکی از مشکلات ماست باید به قابلیت خودمان باور داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: محصولات نانو ایران به ۴۵ کشور عمدتا پیشرفته دنیا در حال صادرات است.

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سال ۹۹ دستاورد‌های خوبی در حوزه دانش پزشکی بود گفت: ما خیلی از دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی را می‌سازیم و حتی صادر می‌کنیم لذا حمایت ما از حوزه دانش بنیان جدی است و در حال مانع زدایی هستیم.

او خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ در حوزه امنیت غذایی خوب عمل کردیم، امروزه با سرمایه گذاری حوزه دانش بنیان در تولید انواع بذر‌ها دستاورد‌های خوبی داشتیم.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه الان همه دستگاه‌های ایران ساخت می‌خرند و از نظر فرهنگی در داخل کاملاً این موضوع جا افتاده است گفت: ما در سال ۱۴۰۰ به صادرات فکر می‌کنیم، ما در تولید دستگاه دیالیز و ونتیلاتور به خودکفایی کامل رسیده ایم و درحال صادرات آن هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما