شناسهٔ خبر: 46361245 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عرضه مرغ با نرخ ۳۷ هزار تومان منطقی نیست/ مرغدار نقشی در تعیین قیمت ندارد

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: مرغدار نقشی در تعیین قیمت ندارد و سال‌های قبل که مرغ ارزان شده بود هم مرغدار حتی یک روز نتوانست قیمت را بالا ببرد.

صاحب‌خبر -

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ مصوب فعلی جوابگوی هزینه های تولید نیست، اظهار کرد: با توجه به آنالیز هزینه های تولید، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است که انتظار می رود ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر با اعلام قیمت واقعی به التهابات بازار و ایجاد صف های طولانی پایان دهد.

وی در واکنش به اذعان برخی مسئولان مبنی بر ثبات قیمت مصوب تا ماه مبارک رمضان افزود: با وجود افزایش قیمت تمامی مولفه های تولید بعد از اعلام نرخ مصوب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان، نرخ مصوب ذرت و کنجاله افزایش یافته است، از این رو انتظار می رود هرچه سریع تر قیمت واقعی اعلام شود یا آیتم های تولید به نرخ ۴ ماه قبل بازگردد چرا که مرغدار تنها بدنبال افزایش قیمت کالا نیست. 

حجت با بیان اینکه مرغدار نقشی در تعیین قیمت ندارد، گفت: در طول سالیان گذشته که قیمت مرغ پایین بوده، مرغدار نتوانسته حتی یک روز قیمت را بالا برد و به عبارتی مرغدار در تعیین قیمت نقشی ندارد و تنها شرایط بازار تعیین کننده قیمت است‌.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی که تولید مرغ در حال انجام است و کمبودی در عرضه وجود ندارد، صف های طولانی خرید مرغ بیانگر مشکلات توزیع و عدم اعلام نرخ منطقی و اقتصادی کالاست.

وی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ های بالا در بازار گفت: عرضه با نرخ های های ۳۵، ۳۶ و حتی ۴۰ هزار تومان هیچگاه سودش بدست تولیدکننده نمی رسد و عرضه با نرخ های غیرمنطقی واسطه گری در بازار را نشان می دهد که برخی افراد برای عرضه مرغ با نرخ های گزاف و کسب سودهای غیرمنطقی اقدام به قطعه بندی و فروش با نرخ های دلخواه در بازار می کنند.

حجت درباره آخرین وضعیت تخصیص نهاده دامی افزود: براساس مبنای ۴۵ روز نگه داری مرغ در سالن ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله در اختیار مرغدار قرار می گیرد، اما در واقعیت ۲۰ درصد از بازار آزاد تامین‌ می شود چرا که مرغدار به سبب کاهش کیفیت نهاده، واکسن و دارو و عدم رسیدن مرغ به وزن ایده آل، مجبور است که ۵۵ روز مرغ خود را در سالن نگه داری کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با وجود کاهش کیفیت نهاده با استاندارد و دریافت کرایه پشت بارنامه و همچنین افزایش سایر مولفه های تولید، انتظار می رود که ستاد تنظیم بازار واقعیت ها را در اعلام نرخ مصوب در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما