شناسهٔ خبر: 46359079 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تشخیص نوین بیماری آبزیان به همت محققان شیرازی

مدیر عامل مرکز تحقیقاتی نوآوران فارس با اشاره به تشخیص بیماری آبزیان گفت: مهمترین عاملی که صنعت آبزی پروری را تحت تاثیر قرار داده بیماری‌های ویروسی است. با اجرای این طرح اقدامات لازم برای ریشه کنی بیماری‌ها صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا جلیلی، مدیر عامل مرکز تحقیقاتی نوآوران استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، با اشاره به تشخیص بیماری‌های آبزیان گفت: علی رغم پیشرفت‌های اخیری که در صنعت آبزی پروری کشور به وجود آمده است، در سالیان اخیر عوامل بیماری‌زای عفونی پرورش قزل آلای رنگین کمان، کپور‌های ماهیان و میگو را با چالش‌های اساسی مواجه کرده و در تولید داخلی ماهی و صادرات میگو و کپور که ارزآوری مناسبی برای کشور دارد، تاثیر بسزایی داشته است.

جلیلی ادامه داد: مهمترین عاملی که این صنعت را تحت تاثیر قرار داده بیماری‌های ویروسی است که متاسفانه باعث خسارت جبران ناپذیری می‌شود؛ لذا هدف از اجرای این طرح در وهله اول تشخیص به موقع بیماری‌های ویروسی است تا به کمک خدمات مشاوره‌ای و در دسترس قرار دادن دستورالعمل‌های لازم برای پرورش دهندگان اقدامات لازم برای پیشگیری و ریشه کنی بیماری‌ها صورت پذیرد.

مدیر عامل مرکز تحقیقاتی نوآوران استان فارس مطرح کرد: این طرح می‌تواند در حوزه‌های آبزیان، بیماری‌های مرتبط با آن‌ها و هم چنین سایر حوزه‌های شاخه‌ای و ویروس شناسی فعالیت کند. این مرکز می‌تواند به جز این کاربرد‌های متنوعی داشته باشد، ولی در ادامه ۶ مورد از مهمترین کاربرد‌های آن را اشاره می‌کنیم.


وی خاطرنشان کرد: تشخیص به موقع عوامل عفونی با استفاده از تکنیک‌های رایج مولکولی ایجاد بانک سلولی آبزیان و فراهم سازی ایجاد مطالعات سم شناسی، تهیه و تکثیر تیره‌های پرکاربرد سلولی و تامین سایر نیاز مراکز تحقیقاتی، تاسیس بانک ویروس شناسی و جداسازی خالص سازی سویه‌های ویروسی، فراهم سازی بستر تحقیقاتی مرتبط با واکسن و ایمنی در آبزیان، طراحی و تولید کیت‌های تشخیصی برای شناسایی عوامل عفونی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه بیوتکنولوژی آبزیان و واکسن نسل‌های سوم مهمترین کاربرد این طرح است.

جلیلی با اشاره به وجه تمایز این طرح گفت: دستاورد‌های این مرکز تشخیصی یعنی تشخیص به موقع عوامل عفونی با تکنیک‌های نوین، ایجاد بانک ویروس و طراحی کیت‌های تشخیصی می‌تواند با کاهش هزینه‌های سنگین مربوط به واردات کیت‌های تشخیصی خارجی و بعضا بی کیفیت در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی داشته باشد و صنعت آبزی پروری را تا حد زیادی از بحران‌های موجود خارج سازد.

مدیر عامل مرکز تحقیقاتی نوآوران استان فارس در مورد اصول و روش کار بیان کرد: تشخیص عوامل ویروسی ماهی، میگو نیازمند زیرساخت‌های مشخصی است با توجه به اینکه دانشکده دامپزشکی شیراز در حال حاضر به عنوان اولین دانشکده در کشور توانسته بخشی از امکانات را فراهم کند و نیز به دلیل همجوار بودن با استان‌های تولید کننده عمده ماهی میگو قصد دارد با فعال کردن بخش ویروس شناسی آبزیان اقدام به راه اندازی این مرکز تشخیصی کند.

نظر شما