شناسهٔ خبر: 46314669 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

صنعا آماج حملات جنگنده‌های سعودی

جنگنده‌های رژیم سعودی دستکم ۳ بار مناطق مختلف صنعا پایتخت یمن را بمباران کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به گفته سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، ائتلاف متجاوز سعودی در شش سال گذشته بیش از دویست و شصت هزار بار و از ابتدای سال جاری میلادی بیش از هزار بار مناطق مختلف یمن را بمباران کرده است.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن به تشریح آمار‌ها و دستاورد‌های شش سال نبرد و مقاومت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر متجاوزان پرداخت.

به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در کنفرانسی مطبوعاتی به تشریح آمار‌ها و دستاورد‌های شش سال نبرد و مقاومت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر متجاوزان سعودی ـ آمریکایی پرداخت.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح و کمیته‌های مردمی یمن در این کنفرانس مطبوعاتی با ذکر آیه شریفه ”ان ینصرکم الله تعالی فلا غالب لکم و این یخذلکم فمن ذا الذی ینصرکم من بعده و علی الله فلیتوکل المومنون» (اگر خداوند شما را یاری کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد! و اگر دست از یاری شما بردارد، کیست که بعد از او، شما را یاری کند؟! و مؤمنان، تنها بر خداوند باید توکل کنند) گفت چند روز دیگر مردم مقاوم یمن وارد هفتمین سال مقاومت و پایداری در مقابل ائتلاف متجاوزان می‌شوند. مردم ما با امکانات ذاتی و توانمندی‌های محدود توانستند در مقابل این جنایت و تلاش‌های اشغالگران و حملات آن‌ها مقاومت کنند و به لطف خداوند اکنون در حال باز کردن راه خود به سوی پیروزی هستند. امروز به صورت مختصر آمار‌ها و ارقام مربوط به رویارویی نظامی ظرف شش سال مقاومت و پایداری در برابر متجاوزان را ارائه می‌کنیم:
۱ ـ حملات هوایی:
آمار کل حملات هوایی ائتلاف متجاوزان به یمن بالغ بر ۲۶۶ هزار و ۵۱۰ مورد شده است که حدود هزار مورد از این حملات هوایی از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۱) تاکنون انجام شده است. این آمار کل تعداد حملاتی است که از روز نخست از سوی طرف‌های مربوط پایش شده است و باید یاد آور شویم که صد‌ها و چه بسا هزاران مورد حمله هم به ویژه طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ صورت گرفته که پایش و ثبت نشده است. بیشتر این حملات، شهروندان غیرنظامی یمن، روستاها، منازل، شهرها، جاده ها، تاسیسات، مساجد و همچنین تاسیسات دولتی و خصوصی را هدف قرار داده و منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها هزار تن از یمنی‌ها شده است. نهاد‌های مربوط به زودی آمار‌های مربوط به این جنایات و همچنین آمار دقیق شهدا و زخمی‌ها و پیامد‌ها و خسارات ناشی از این حملات را منتشر خواهند کرد.


۲ ـ حمله به نیرو‌های مسلح:
امروز با گذشت ۶ سال از رویارویی تاکید می‌کنیم ائتلاف متجاوز که از بیش از ۱۷ کشور در آن مشارکت دارند‏، حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی خود را در شرایطی به یمن آغاز کرد که نیرو‌های مسلح یمن در حالت آماده باش نظامی به سر نمی‌بردند و آمادگی لازم را برای مقابله با هرگونه حمله خارجی نداشتند. در بیشتر یگان‌های نظامی سطح آمادگی نظامی فراتر از ۲۵ درصد نبود. به لطف خداوند متعال توانستیم در مقابل این تجاوز بایستیم و در شرایطی که همه روی اشغال یمن ظرف چند روز شرط بندی می‌کردند، سید عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر مقاومت یمن (که خدا حفظش کند) تاکید می‌کرد ما به خدا اعتماد و توکل داریم و در شرایطی که همه پیش بینی می‌کردند یمن ظرف چند روز یا حداکثر چند هفته تسلیم شود، اکنون ما در آستانه ورود به سال هفتم مقاومت قرار داریم و از کشور و ملت خود دفاع می‌کنیم و بر ادامه راه آزادی و استقلال تاکید می‌کنیم.


۳ ـ آمار‌های عملیات نظامی نیرو‌های مسلح یمن ظرف شش سال مقاومت و پایداری:
کل عملیات نظامی نیرو‌های ما ظرف شش سال مقاومت بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۶۶ مورد عملیات به شرح زیر بوده است:
الف) بیش از شش هزار و ۱۹۲ عملیات تهاجمی که ۱۶۷ مورد آن ظرف دو ماه گذشته انجام شده است.
ب) عملیات‌های مقابله و مقاومت در برابر حملات متجاوزان بالغ بر شش هزار و ۱۷۴ مورد بوده است که ۱۱۳ مورد از آن‌ها به صورت ناکام گذاشتن تلاش‌های تهاجمی دشمنان ظرف دو ماه گذشته انجام شده است.
اما مهمترین عملیات‌های تهاجمی نیرو‌های ما عملیات ”نصر من الله» در سه مرحله بوده است. همچنین یک عملیات نظامی گسترده صورت گرفته که اعلام نشده است. همچنین عملیات «بنیان مرصوص» و عملیات «فامکن منهم» و عملیات «پاکسازی مناطق البیضاء از عناصر تکفیری داعش و القاعده» و همچنین عملیات نظامی در استان الضالع و عملیات «توازن بازدارندگی» با اسامی مختلف آن و همچنین حدود ده عملیات نظامی اعلام نشده جزو عملیات‌های تهاجمی نیرو‌های مسلح و کمیته‌های مردمی یمن است.
این عملیات‌ها به آزادسازی مناطق وسیعی منجر شده است که دشمن آن‌ها را به اشغال خود در آورده بود. در این عملیات‌ها خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای به دشمن وارد شد. صد‌ها دستگاه زره پوش‏، خودرو‌های نظامی و انبار مهمات دشمن نابود شد و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از دشمن به غنیمت گرفته شد.
اکنون به تشریح عملیات‌های یگان‌های مختلف نظامی در جبهه‌های مختلف نبرد می‌پردازیم:


۱ ـ یگان تک تیراندازان:
این یگان بالغ بر ۵۴ هزار و ۲۵ مورد عملیات در جبهه‌های مختلف نبرد انجام داده است که دو هزار و ۵۰۲ مورد از آن‌ها ظرف دو ماه اخیر انجام شده است. عملیات تک تیراندازان به کشته و زخمی شدن هزاران تن از نیرو‌های مزدور از اتباع سودان و سربازان و افسران ارتش اشغالگر سعودی منجر شده است.


۲ ـ عملیات یگان‌های مهندسی جنگ:
این یگان بالغ بر ده هزار و ۵۶۰ عملیات انجام داده است که اعم از حمله به استحکامات و محل‌های تجمع‏ نیروها، خودرو‌ها و زره پوش‌های دشمن بوده است.


۳ ـ عملیات یگان ضد زره:
این یگان بیش از شش هزار و ۳۸۵ عملیات علیه خودرو‌های نظامی، زره پوش ها، نفربرها، بولدوزر‌ها و دیگر خودرو‌های دشمن انجام داده است.


۴ ـ عملیات یگان‌های توپخانه:
این یگان به لطف خدا بیش از ۵۹ هزار و ۸۵۲ عملیات پشتیبانی‏، حمله و جلوگیری از پیشروی و حملات دشمن انجام داده است که ۶۳۸ مورد از این عملیات‌ها با یگان پهپادی مشترک بوده است. این یگان در عملیات‌های خود از انواع مختلف توپ و خمپاره استفاده کرده است. این یگان همچنین از موشک‌های زلزال ساخت داخل استفاده کرده است. تعداد موشک‌های مورد استفاده این یگان بالغ بر ده هزار موشک از این نوع بوده است.


۵ ـ عملیات نیرو‌های دفاع هوایی:
یگان دفاع هوایی بیش از یک هزار و ۵۳۴ مورد عملیات انجام داده است که اعم از سرنگون کردن جنگنده‌های دشمن‏، مقابله با آن‌ها و وادار کردن این جنگنده‌ها به ترک آسمان یمن بوده است. نیرو‌های دفاع هوایی موفق شدند بیش از ۴۵۴ فروند هواگرد متعلق به ائتلاف متجاوز‏، اعم از هواپیما‏، بالگرد، هواپیمای شناسایی و جنگنده و همچنین هواپیما‌های شناسایی و جاسوسی را سرنگون کنند. عملیات مقابله و وادار کردن هواپیما‌های جنگی به فرار، بالغ بر یک هزار و ۸۰ مورد شده است.


۶ ـ عملیات نیرو‌های دریایی و دفاع ساحلی:
نیروی دریایی و دفاع ساحلی بیش از ۳۴ مورد عملیات نظامی بی نظیر انجام داده که در جریان آن کشتی ها‏، رزم ناو‌ها و قایق‌های جنگی و همچنین بنادر و تاسیسات دشمن را هدف قرار داده است. نیروی دریایی و دفاع ساحلی به لطف خداوند چندین مورد عملیات پیاده سازی نیرو و استقرار نیرو‌های دشمن را ناکام گذاشته است. این نیرو همچنین توانسته است چندین فروند کشتی را که به آب‌های سرزمینی یمن تجاوز کرده بودند، توقیف کند. از مهمترین عملیات‌های نیروی دریایی و دفاع ساحلی یمن‏، هدف قرار دادن ناوشکن المدینه و ناوشکن الدمام متعلق به دشمن سعودی و همچنین کشتی جنگی سوویت متعلق به امارات است. این نیرو عملیات‌های دیگری نیز انجام داده که هنوز اعلام نشده است.


اکنون به سلاح‌های بازدارندگی راهبردی می‌پردازیم.


۱ ـ عملیات یگان موشکی:
یگان موشکی یمن به فضل الهی بیش از هزار و ۳۴۸ عملیات با شلیک موشک بالیستیک و موشک کروز انجام داده است. از جمله این عملیات‌ها می‌توان به ۴۹۹ مورد شلیک موشک بالستیک کروز به تاسیسات نظامی و حیاتی دشمن سعودی و اماراتی اشاره کرد و بالغ بر ۸۴۹ مورد شلیک موشک بالیستیک به محل‌های تجمع، تاسیسات و مقر‌ها و مراکز نظامی دشمن و مزدوران آن داخل خاک یمن صورت گرفته است.
ظرف دو ماه اخیر، نیروی موشکی به لطف خدا، ۵۸ موشک بالستیک شلیک کرده است که برخی از آن‌ها به اهداف نظامی عربستان سعودی و برخی نیز به مواضع متجاوزان و مزدورانشان داخل خاک یمن شلیک شده است.


۲ ـ عملیات یگان پهپادی:
یگان پهپادی یمن به فضل الهی بیش از دوازده هزار و ۶۲۳ مورد عملیات انجام داده است که بالغ بر یک هزار و ۱۱۷ مورد آن تهاجمی بوده است. به این ترتیب که تعداد عملیات‌های تهاجمی یگان پهپادی به اهداف دشمن در خارج از خاک یمن یعنی به خاک امارات و عربستان سعودی بالغ بر ۵۷۲ مورد شده است. این در حالی است که بالغ بر ۵۷۸ مورد حمله پهپادی هم به مقرها، پادگان‌ها و محل‌های تجمع نیرو‌های دشمن داخل خاک یمن صورت گرفته است.
تعداد عملیات‌های شناسایی پهپادی داخل و خارج از خاک یمن هم بالغ بر یازده هزار و ۴۷۳ مورد بوده است. از آغاز سال کنونی میلادی کل عملیات‌های یگان پهپادی بالغ بر یک هزار و ۴۶۴ مورد شده است که از این تعداد عملیات بالغ بر یک هزار و ۳۴۰ مورد عملیات شناسایی و بالغ بر ۱۲۴ مورد هم عملیات تهاجمی داخل و خارج خاک یمن یعنی به داخل خاک عربستان بوده است.


۳ ـ عملیات‌های مشترک میان یگان موشکی و یگان پهپادی:
از برجسته‌ترین این عملیات ها، عملیات «ان عدتم عدنا [اگر (به عصیان و ستمگری) برگردید ما هم (به عقوبت و مجازات شما) بازمی‌گردیم]» در تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ بود که در جریان آن ۹ فروند موشک بالیستیک و بیش از ۲۰ فروند پهپاد به کار گرفته شد.
همچنین تعدادی از عملیات‌های مشترک در چارچوب عملیات نظامی «بنیان مرصوص» به اجرا در آمد که برخی از آنها، تاسیسات مهم و حیاتی عربستان سعودی و همچنین پایگاه‌های نظامی وابسته به دشمن سعودی را در چند منطقه هدف قرار داد.
در جریان عملیات نظامی تهاجمی ”فامکن منهم» یگان موشکی به همراه یگان پهپادی بیش از ۵۰ عملیات انجام داد که بیشتر آن‌ها هنوز اعلام نشده است. در این عملیات‌ها پایگاه‌های نظامی و تاسیسات مهم دشمن سعودی هدف قرار گرفت.


از جمله مهمترین عملیات‌های مشترک میان یگان موشکی و یگان پهپادی می‌توان به عملیاتی اشاره کرد که هنوز به طور کامل اعلام نشده است و در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰ انجام شد که در جریان آن تعدادی از مراکز حساس نظامی در ریاض، پایتخت دشمن سعودی با موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها هدف قرار گرفت.
همچنین عملیات ”توازن بازدارندگی اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم» و همچنین عملیات اخیر موسوم به عملیات «ششم شعبان» جزو عملیات‌های مشترک یگان موشکی و پهپادی است.


اما خسارت‌های دشمن که پایش شده به شرح زیر است:
۱ ـ خسارت‌های انسانی (جانی):
ـ نخست خسارت‌های انسانی دشمن سعودی:
خسارت‌های جانی نیرو‌های ارتش سعودی از آغاز تجاوز تاکنون بالغ بر ده هزار و ۴۰۳ کشته و زخمی شده است که بالغ بر ۴۰۳ کشته و زخمی آن‌ها از آغاز سال کنونی میلادی تا امروز بوده است. در این مقطع نیرو‌های نظامی ما عملیاتی نظامی انجام داده اند که هنوز آن را اعلام نکرده ایم و این عملیات منجر به وارد آمدن خسارات گسترده‌ای به دشمن سعودی شد که ان شاء الله در زمان مناسب جزئیات آن را ذکر خواهیم کرد.
ـ دوم: خسارت‌های دشمن اماراتی تا تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۰: خسارت‌های جانی دشمن اماراتی بالغ بر یک هزار و ۲۴۰ کشته و زخمی بوده است.
ـ سوم: خسارات وارد شده به نیرو‌های مزدور ارتش سودان: خسارت‌های جانی وارد شده به نیرو‌های سودانی بالغ بر هشت هزار و ۶۳۴ کشته و زخمی شده است که از این تعداد‏ بالغ بر چهار هزار و ۴۱۶ نفر کشته و چهار هزار و ۲۱۸ نفر زخمی شده اند.
ـ چهارم: خسارات وارد آمده به مزدوران از اتباع سایر کشوها: خسارت‌های جانی وارد آمده به نیرو‌های نظامی مشارکت کننده در ائتلاف کشور‌های متجاوز از جمله کشور‌هایی که از ائتلاف خارج شده اند و همچنین خسارت‌هایی که شرکت‌های امنیتی مانند شرکت بلک واتر و دیگر شرکت‌های امنیتی که در جریان جنگ علیه کشور ما مشارکت داشتند.
ـ پنجم: خسارت‌های جانی وارد شده به نیرو‌های مزدور، خائنان و وابستگان داخلی: خسارت‌های جانی وارد شده به این گروه بالغ بر ۲۲۶ هزار و ۶۱۵ کشته و زخمی شده است. دشمن ظرف روز‌های گذشته به کشته شدن ۱۸ هزار تن از مزدوران و ۵۰ هزار زخمی از آن‌ها طی سال ۲۰۲۰ فقط در جبهه مارب اذعان کرد. با کمال تاسف بیشتر کشته‌ها و زخمی‌ها از مزدوران داخلی یعنی کسانی هستند که قربانی این تجاوز شده اند بدون آن که هیچ پاداشی جز خیانت به کشورشان دریافت کرده باشند.
تنها طی ماه‌های گذشته تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها میان مزدوران و خیانتکاران یمنی بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ کشته و زخمی شده است که این آمار از طریق اطلاعات شناسایی و اطلاعات دقیق برای ما اثبات شده است.


۲ ـ خسارت‌های مادی:
به لطف خداوند، مجاهدان شجاع ما موفق شده اند بیش از ۱۴ هزار و ۵۲۷ خودرو‏ نظامی، زره پوش، تانک، نفربر نظامی‏، بلدوزر و سایر تجهیزات گوناگون دشمن را به آتش بکشند‏، از کار بیندازند و نابود کنند. از این تعداد بالغ بر هفت هزار و ۷۵۹ مورد با صوت و تصویر مستند سازی شده است. نیرو‌های مسلح ما طی سال‌های گذشته در سایه تجاوز و محاصره موفق شدند دستاورد‌های متعددی در همه زمینه‌ها کسب کنند که همه این موارد به تحکیم مقاومت نظامی و تغییر معادله در عرصه میدانی کمک کرده است و مهمترین چیزی که باید هر یمنی به آن افتخار کند، صنایع نظامی کشور است که شاهد تحول و پیشرفت چشمگیری بوده است و نیرو‌های مسلح ما توانسته اند تعداد زیادی سلاح‌های تهاجمی سنگین، متوسط و سبک بسازند. اکنون تاکید می‌کنیم موشک‌های جدید و همچنین نسل‌های جدید پهپاد ساخته ایم که هنوز از آن‌ها رونمایی نشده است و این سلاح‌ها پس از اثبات موفقیتشان در عملیات‌های آزمایشی، در نبرد‌ها به کار گرفته خواهند شد.


نیرو‌های مسلح ما به لطف خدا طی سال‌های محاصره و تجاوز توانسته اند صنایع نظامی پیشرفته را بنیان گذاری کنند و موفق به توسعه صنایع نظامی به ویژه در عرصه موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین در عرصه ساخت پهپاد شده اند.
در زمینه نیروی انسانی هم نیرو‌های مسلح ما طی ششمین سال تجاوز، به لطف خدا موفق شده اند تعداد زیادی از نیرو‌ها را پس از گذراندن آموزش‌های فشرده، به جبهه‌های نبرد اعزام کنند و تشکیلات بیشتری در نبرد‌ها به کار گیرند و قرار است ساختار‌ها و تشکیلات نظامی جدیدی هم در سال هفتم جنگ در جبهه‌های مختلف نبرد به کار گرفته شوند. دشمن باید بداند که سال هفتم مقاومت شاهد عملیات‌های نظامی بیشتری خواهد بود که جز با توقف تجاوز و لغو محاصره یمن پایان نخواهد یافت.
نیرو‌های مسلح یمن آمادگی خود را برای اجرای هر طرح و برنامه‌ای که سید عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر یمن برای پاسخ مشروع به ادامه محاصره و تجاوز به ملت اتخاذ کند، اعلام می‌کند.

نظر شما