شناسهٔ خبر: 46292452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

خوش چشم: در گفتگو با دانشجو:

احتمالاً آمریکا در اردیبهشت سال آینده امتیازات کوچکی به ایران بدهد!

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: این امتیاز دهی اندک برای تشویق مردم است تا یک دولت همسوتر با سیاست‎های مذاکراتی بایدن در ایران انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با این تحلیل که برخی می‌گویند دولت آقای بایدن می‌خواهد مذاکره و امتیاز دهی را به دولت بعدی ایران منتقل کند، گفت: این احتمال وجود دارد با توجه به اینکه دوران انتقال 100 روزه دولت بایدن طول می‌­کشد و در ضمن بایدن می­‌داند که بایستی در حقیقت ادامه مسیر با دولت بعدی در ایران باشد؛ زیرا دولت فعلی چند ماهی بیشتر سرپا نیست.

وی افزود: آقای بایدن هم تمام پست­‌ها را پر نکرده است؛ باید دوران انتقال 100 روزه­‌اش تمام شود تا همه پست­‌های خارجه­‌اش را پر کند.

از طرفی به دنبال برداشتن تحریم هم نیست؛ اگر می­‌خواست تحریم را بردارد، در همان هفته اول هم می‌­توانست.

خوش چشم با بیان اینکه آقای بایدن قصد دارد ابتدا هر دو دولت آمریکا و ایران جا بیفتند و بعد صحبت‎ها را آغاز کند، اظهار کرد: بنابراین به دنبال این است که نظام ایران انتخابات بعدی را برگزار کند و دولت بعدی جا بیفتد و خود آمریکایی­‌ها هم، دولتشان جا بیفتد و بعد ادامه مسیر را برود؛ اما تحت هیچ شرایطی تحریم را بر نخواهد داشت مگر اینکه فرمول استراتژی مهار ناکارآمد شود یا کارایی­‌اش کم شود.

وی ادامه داد: خب با توجه به اینکه خواسته­‌های آنها قدرت موشکی و منطقه‌­ای جمهوری اسلامی است، پس دولت همسو یا غیر همسو خیلی فرق نمی­‎کند، زیرا او می‍‌‎­داند که این مولفه‎­های قدرت جمهوری اسلامی است؛ بنابر این با کلیت نظام باید طرف شود و هرگونه تصمیمی در این زمینه باید توسط نظام گرفته شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه امتیاز دهی آمریکایی‎ها اندک است و برای تشویق مردم به انتخاب دولت همسو با سیاست‎های آمریکایی‌ها است، اذعان کرد: مع­ ذالک پیش بینی می‍‌‍‌‎­شود  در اردیبهشت سال آینده ممکن است اندک امتیازات خیلی کوچکی مثل برداشتن تحریم­‌های نمادین یا آزاد سازی سهم بسیار کوچکی از پول­‎های بلوکه شده ایران و یا فروش نفت به میزانی که الان هم یک میلیون بشکه می­‌فروشد، در این حد انجام بدهد؛ این هم برای تشویق مردم است تا یک دولت همسوتر با سیاست­‎های مذاکراتی بایدن را انتخاب کنند اما اقدام عمده نخواهد کرد.

نظر شما