شناسهٔ خبر: 46255981 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ام‌آی‌تی:

مذاکرات تهران و واشنگتن باید هرچه سریع‌تر آغاز شود/ تحریم در شرایط پاندمی، معادل یک جنگ کامل است/ جمهوری‌خواهان مانع از لغو تحریم‌ها می‌شوند

استاد روابط بین‌الملل گفت: آمریکا برای احیای برجام اکنون باید تحریم‌ها را کاهش دهد؛ ابتدا به برجام بپیوندد و بعد از آن در مورد موضوعات مختلف با ایران وارد مذاکره شود.

صاحب‌خبر -

«جان تیرمن» مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص اینده برجام و تعلل دولت جدید آمریکا در پیوستن به آن گفت: توقع دارم اروپا و آمریکا در دوران «جو بایدن» با یکدیگر در مورد برجام  همکاری کنند تا در نتیجه آن توافق هسته‌ای مجددا احیا شود.

وی گفت: توصیه می‌کنم ایالات متحده یک مجمع دیپلماتیک منطقه‌ای تشکیل دهد تا به چندین مسئله مهم و چالش برانگیز در خاورمیانه از جمله حمله عربستان  به یمن، جنگ داخلی در سوریه، کنترل تسلیحات و حقوق بشر رسیدگی شود. 

تیرمن ادامه داد: آمریکا برای احیای برجام اکنون باید تحریم‌ها را کاهش دهد؛ ابتدا به برجام بپیوندد و پس از آن در مورد موضوعات مختلف با ایران وارد مذاکره شود.البته باید تاکید کرد لغو تحریم‌ها از آن چه به نظر می رسد بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: من شک دارم که بهبود روابط یک هدف آسان باشد و در کوتاه مدت نمی‌توان به آن رسید؛ با توجه به این بی‌اعتمادی، شک، تردید و دشمنی دیرینه‌ای که در میان دو کشور وجود دارد، این که بخواهیم به بهبود امیدوار باشیم کمی سخت است.

جان تیرمن تاکید کرد: مذاکرات باید فورا آغاز شود و هر دو طرف به تعهدات خود بازگردند. برجام بستری می‌شود برای این که سایر موضوعات مورد مناقشه نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اگر همه موضوعات بحث برانگیز مورد مذاکره قرار گیرند، در آن صورت می‌توان به بهبود روابط ایران و آمریکا امید داشت.

وی در ادامه با تاکید بر لغو تحریم‌ها در شرایط فعلی گفت: تحریم در این شرایط  معادل یک  جنگ کامل  است و عملاً توجیهی ندارند و بی نتیجه خواهد بود  که البته جمهوری خواهان برای بیان خشم خود نسبت به ایران مانع از لغو تحریم‌ها در این شرایط توسط بایدن خواهند شد.

نظر شما