شناسهٔ خبر: 46250132 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تزریق «فخرا» اولین واکسن وزارت دفاع به فرزند شهید فخری‌زاده

صاحب‌خبر -
صبح امروز فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا با عنوان «فخرا» با حضور وزرای دفاع و بهداشت همچنین همسر و فرزندشهید فخری‌زاده در مجموعه سپند وزارت دفاع آغاز شد. فرزند شهید فخری‌زاده اولین فرد تزریق کننده این واکسن بود.
کیانوش جهانپور - سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: این واکسن با فناوری ویروس غیر فعال شده به‌ صورت صددرصد داخلی در مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در وزارت دفاع، مراحل چهارگانه مطالعه حیوانی و پیش بالینی خود را با موفقیت طی کرده و مجوز کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو برای شروع کارآزمایی بالینی و تست انسانی را دریافت کرده است.
سعید نمکی وزیر بهداشت در این مراسم گفت: امروز با افتخار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای دنیا خواهد شد. ما امروز به‌خاطر رعایت حال بیماران آسیب پذیر با التماس و خواهش از جاهای مطمئن جهان واکسن وارد می‌کنیم، گرچه زخم زبان‌هایی را هم تحمل
می‌کنیم.
وی افزود: بارها آقای رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی و سازمان برنامه دستور دادند که در رابطه با واکسن هر منبعی بخواهیم به ما بدهند. وزیر امور خارجه مرتباً پیگیر کمک سفرا در کشورها هستند و واقعاً هم کمک می‌کنند؛ تا آخر اسفندماه تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب پذیر، کادر درمان و سایرین را واکسینه می‌کنیم.
وزیر بهداشت گفت: ان‌شاءالله واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دوم و واکسن رازی هم همدوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت.


نظر شما