شناسهٔ خبر: 46246009 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک بام و دو هوای غرب درباره کاریکاتورهای شارلی ابدو

تهران – ایرنا - بسیاری از واکنش هایی که در غرب به کاریکاتورهای اخیر مجله فرانسوی «شارلی ابدو» درباره ملکه انگلیس صورت گرفته است، در مقایسه با زمانی که کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام (ص) در این مجله منتشر شد، گویای رفتاری متناقض و یک بام و دو هوا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، انتشار این کاریکاتور موجب واکنش های رسمی و غیررسمی در انگلیس حتی برخی کشورهای اروپایی شده و بسیاری این اقدام را توهین آمیز توصیف کردند.

این در حالی است که در رویکردی دوگانه و تبعیض آمیز، هنگامی که شارلی ابدو دست به انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) و مقدسات مسلمانان کرد نه تنها دولت های مدعی آزادی بیان این کار نشریه فرانسوی را محکوم نکردند بلکه از آن نیز حمایت کردند.

این موضع غربی ها نشان می دهد که مفاهیم ارزشمندی مانند آزادی بیان و حقوق بشر تنها وسیله ای برای پیشبرد رویکردهای ناصواب دولت های اروپایی و غربی است و در عمل مادام که به ارزش های آنها تعرض نشده باشد از این حربه علیه دیگر مذاهب، ملت ها و کشورها استفاده می کنند.

نشریه شارلی ابدو در تازه ترین اقدام جنجالی با چاپ کاریکاتوری بر روی جلد خود از «ملکه الیزابت» و عروس وی «مگان مارکل»، ملکه انگلیس را با پلیس نژادپرست آمریکایی مقایسه کرد.

در این کارتون ملکه الیزابت روی گردن مگان مارکل زانو گذاشته که این به نوعی تداعی کننده مرگ «جورج فلوید» است که این اقدام شارلی ابدو بسیاری را در انگلیس خشمگین کرد. 

بر پایه اعلام رسانه های غربی، کاریکاتور این مجله جنجالی پس از گفت‌وگوی مگان مارکل، دوشس ساسکس و همسرش «پرنس هری»، با «اپرا وینفری» چاپ و منتشر شده که در آن از نژادپرستی آشکار در خانواده سلطنتی حکایت دارد.

در این کاریکاتور که روز شنبه گذشته با عنوان «چرا مگان (خانواده سلطنتی را) ترک کرد» دوشس ساسکس به تصویر کشیده شده است که می‌گوید: «چون دیگر نمی توانم نفس بکشم.» 

«حلیما بیگم»، مدیر اجرایی اندیشکده برابری نژادی انگلیس گفت که این کار در هر سطحی اشتباه است.

او در صفحه توییتر خود در واکنش به این کارتون نوشت که ملکه در نقش قاتل جورج فلوید گردن مگان را خرد می‌کند، مگان می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد؟

به گفته وی، این (کاریکاتور) نه مرزها را جا به جا می‌کند، نه کسی را به خنده می‌اندازد و نه نژادپرستی را به چالش می‌کشد. در عوض موضوع اصلی را کوچک می‌کند و توهین‌آمیز است.

در فرانسه جایی که سکولاریسم در قانون اساسی جمهوری گنجانده شده است، این مجله به عنوان نمادی مهم از کشوری که محدود به قوانین دینی نیست، دیده می‌شود. اما برخی دیگر شارلی ابدو را تحریک‌آمیز و بی‌توجه به مسائل جدی گروه‌های تحت ستم معرفی می کنند.

اعتراض ها به این اقدام شارلی که خانواده سلطنتی انگلیس را نشانه رفته نشان می دهد که چارچوب های اخلاقی در اروپا و غرب فارغ از ارزش های انسانی و حتی قانونی تعریف می شود و پای بندی به این ارزش ها که غرب خود را مظهر آنها می داند تنها در راستای منافع آنها قابل تعریف است.

نظر شما