شناسهٔ خبر: 46239653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نرخ دیه سال آینده اعلام شد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای سال ۱۴۰۰ نرخ دیه قتل غیرعمد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

"غلامحسین اسماعیلی" امروز (سه‌شنبه، ۲۶ اسفند) در چهلمین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: امیدوارم مردم در سال جدید که آغاز آن با میلاد عالم بشریت است، این سال برای مردم سال گشایش و سال فرج باشد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سالی که بر ما گذشت سالی سخت و توام با صبر و استقامت بود. سالی سخت از نظر وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌های افسار گسیخته و تورم بیش از حد و همراه با دغدغه‌های کرونایی، اما در مقابل شاهد جهاد مقدس مدافعان سلامت بودیم.

او بیان کرد: در سال کرونایی و هوشمندسازی قوه قضائیه توانستیم ۴۰ سامانه جدید برای خدمت رسانی هوشمند ایجاد کنیم و ۳ میلیون نفر از مردم به جای مراجعه حضوری از سامانه‌های هوشمند ما بهره گرفتند و دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۹ با مراجعه به سامانه‌های نوبت دهی قضایی توانستند در وقت و زمان معین به واحد قضایی مراجعه کنند.

اسماعیلی گفت: بیش از یک میلیون گواهی انحصار وراثت و یک میلیون اظهارنظر کارشناسی صادر شد. در سال ۹۹، ۲۵ سرویس مکاتبات آنی در قوه قضائیه به بهره‌برداری رسید و کاهش ۱۰ درصدی رسیدگی به پرونده‌ها را شاهد بودیم.

پرونده ۱۲۰ هزار زندانی بدون اعزام رسیدگی شد

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در سال ۹۹ تمام زندان‌ها به دادرسی الکترونیک مجهز شدند و ۴۰۰ اتاق سیستم الکترونیک دایر شد. با تجهیز حدود ۳ هزار اتاق دادرسی، توانستیم پرونده ۱۲۰ هزار زندانی را بدون اعزام رسیدگی کنیم و ۷۰ درصد اعزام و بدرقه زندانیان کاهش یافت.

اسماعیلی بیان کرد: در دادنامه صادره دادگاه تجدیدنظر استان که منتهی به صدور قطعی حکم شده آقای علیرضا عامری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش به جرم اخذ رشوه و تبانی در معاملات دولتی و سوءاستفاده از مقام شغل به یک فقره ۴ و نیم سال حبس و یک فقره ۴ سال حبس و به‌علاوه ۲ سال حبس و نیز یک سال حبس و جزای نقدی، شلاق و انفصال از مشاغل دولتی محکوم شده که البته مجازات اشد قابل اجراست.

او افزود: خانم لیلا امیرآبادی وکیل دادگستری به جرم پرداخت رشوه، جعل اسناد، اعمال نفوذ و معاونت در تحصیل مال نامشروع به ۳ فقره دو سال حبس و یک فقره یک سال حبس محکوم شده است. در این پرونده متهمان دیگری هم محکومیت یافتند که از بیان جزئیات معذورم و در سایت میزان اعلام می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_365959" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/812802/365959?width=400&height=300"></script></div>

تأیید حکم ۳۱ سال حبس اکبر طبری در دیوان عالی کشور

اسماعیلی گفت: در روز‌های اخیر در دیوان عالی کشور، حکم نهایی قطعی در مورد اکبر طبری صادر شده و محکومیت او در ارتباط با رهبری و سردستگی باند ارتشا، حکم ۳۱ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و همچنین استرداد اموال تأیید شد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: این پرونده مستقل بود، اما اکبر طبری در فرآیند آن اعمال نفوذ کرده بود. قبلا رأی پرونده صادر شد و در دوره اخیر تقاضای اعاده دادرسی شد و محکومیت آقای نجفی در رابطه با اراضی کلاک تأیید و اراضی به بیت‌المال اعاده شد.

او بیان کرد: پرونده مجددا در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری لواسان مطرح شد و این کمیسیون رأی به قلع و قمع بنا‌های احداثی صادر کرد و آنچه به اجرا درآمد، آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ بود و مجموعه اراضی کلاک اعاده به وضع سابق می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_365997" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/812802/365997?width=400&height=300"></script></div>

نرخ دیه سال آینده ۴۸۰ میلیون تومان

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: به موجب قانون در پایان هر سال باید مبلغ دیه توسط قوه قضائیه تعیین و تکلیف شود. این موضوع در دو جلسه متوالی روز گذشته و دوشنبه در شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد. نهایتاً مصوبه ریاست قوه قضاییه این شد که برای سال ۱۴۰۰ نرخ دیه قتل غیرعمد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان باشد و از اول فروردین سال ۱۴۰۰ لازم الاجراست.

<div id="video-display-embed-code_365996" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/812802/365996?width=400&height=300"></script></div>

اسماعیلی با اشاره به پرونده‌های مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال ۹۹ گفت: امسال مبارزه با مفاسد اقتصادی اولویت ما بود و در سال گذشته صرفاً در شعب ویژه مبارزه با اخلالگران اقتصادی در کشور ۲۰۶ پرونده بررسی شدند که ۷ متهم حقوقی هم علاوه بر شخصیت حقیقی داشتیم. در تهران ۱۴۲ نفر، فارس ۱۹ نفر، خراسان رضوی ۱۵ نفر، قم ۸ نفر، اصفهان ۶ نفر و هرمزگان یک نفر و گلستان ۵ نفر محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: نوع محکومیت‌های صادره به این صورت بود که ۳ نفر در شعب محکوم به اعدام، یک نفر محکوم به حبس۳۰ سال و ۸ نفر حبس ۲۰ تا ۲۵ سال و ۷ نفر به تحمل ۱۵ تا ۲۰ سال حبس، ۳۱ نفر به تحمل حبس از ۱۰ تا ۱۵ سال، ۷۲ نفر به تحمل حبس ۵ تا ۱۰ سال، ۵۱ نفر انفصال از مشاغل دولتی، ۶ شرکت حکم انحلال و ۴۷ مورد مجازات شلاق توسط شعب مبازره با مفاسد اقتصادی گرفتند.

رأی غیرقطعی دلالت بر زنده بودن نفتکشان سانچی ندارد

اسماعیلی درباره پرونده کشتی سانچی و ابهام زدایی از این پرونده گفت: آنچه مطرح شد یک رأی غیرقطعی است و به هیچ عنوان آرای غیرقطعی دادگاه‌ها قابل استناد نیست و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و باید دید که دادگاه تجدیدنظر که صادر کننده رأی قطعی است چه تصمیمی می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: رأی غیرقطعی دلالت بر زنده بودن نفتکشان سانچی ندارد و ما به آرای غیرقطعی دادگاه‌ها استناد نمی‌کنیم و ان‌شاءالله دادگاه تجدیدنظر رأی نهایی را صادرخواهد کرد.

ورود دستگاه قضا به گرانی‌های اخیر بازار مرغ

او درباره گرانی‌های اخیر در بازار مرغ گفت: به همه دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کردیم که حاضریم کمک کنیم. در روز‌های اخیر و این هفته دادستان‌ها و معاونان دادستان به کمک تعزیرات حکومتی رفتند و مواردی از سوءاستفاده در حوزه توزیع مرغ را کشف و متهمانی را دستگیر کردند و پرونده‌های آنها در حال رسیدگی است.

احیای بیش از یک هزار واحد تولیدی با اقدامات قوه قضائیه

اسماعیلی ادامه داد: در سال ۹۹، یک هزار و دو واحد تولیدی با اقدامات قوه قضائیه احیا شدند. بیش از ۲ هزار واحد صنعتی در ۲ سال اخیر و دوره تحول با پیگیری‌های قوه قضائیه احیا شدند و شاغلان این مجموعه‌ها عدد بالایی (حدود ده‌ها هزار نفر) است.

هشدار سخنگوی دستگاه قضا به بانک‌ها

سخنگوی دستگاه قضا در هشدار به بانک‌ها گفت: نخستین مسئولیت نظام بانکی کمک به تولیدگران و صنعتگران است و تملک بانک نباید به معنای تعطیلی واحد تولیدی و کارگران باشد. بانک باید همانند مالک قبلی و بهتر از آنها فعالیت و تولید را ادامه دهد. در صورت قصور بانک با آنها برخورد و بازخواست خواهند شد.

او درباره آخرین وضعیت پرونده نگین و مروارید غرب گفت: در این دو پرونده ۱۵ هزار و ۱۸۶ شاکی و مالباخته داشتیم. از آنجایی که صرف زندان رفتن محکومان دردی را دوا نمی‌کرد، تصمیم گرفته شد کار ساماندهی شود و تا امروز ۹ هزار و ۸۵۸ نفر از افراد وجوه نقدی دریافت کردند و بیش از هزار نفر واحد مسکونی گرفتند و با ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر تسویه حساب شده و ۳ هزار نفر دیگر باقی مانده‌اند که تا تابستان ۱۴۰۰ با تکمیل واحد‌های دیگر هم تسویه حساب انجام خواهد شد و می‌توان از محل فروش اموال محکوم علیه با سایر افراد در این پرونده تسویه حساب کرد.

سارقان در ایام نوروز به مرخصی نمی‌روند

اسماعیلی افززود: واحد‌های قضایی قوه قضائیه در روز و ساعت تحویل سال هم فعال هستند و اگر مردم کمکی نیاز داشته باشند خدمت‌رسانی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه برای زندانیان مرخصی نوروزی در نظر گرفته شده است، گفت: چون امنیت و آرامش روانی مردم مورد اهتمام جدی ماست، در این بخشنامه تصریح شده تمام کسانی که به جرم سرقت در داخل زندان هستند مرخصی نخواهند گرفت و مردم اطمینان داشته باشند، افرادی که به مرخصی می‌آیند برای سایر شهروندان مخاطره ایجاد نمی‌کنند. افراد پرخطر و به ویژه سارقان در ایام نوروز به مرخصی نخواهند رفت.

 

نظر شما