شناسهٔ خبر: 46234526 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در آستانه چهارشنبه پایان سال

افزایش آگاهی و خودمراقبتی، نخستین گام در امان ماندن از حوادث چهارشنبه سوری

یک کارشناس سازمان آتش نشانی افزایش آگاهی و اطلاعات مردم به ویژه کودکان و نوجوانان را نخستین گام در امان ماندن از حوادث تلخ چهارشنبه پایان سال برشمرد.

صاحب‌خبر -

مجید محمودی نیا کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: پیش بینی درباره آمار مجروحان چهارشنبه پایان سال سخت است و در این رابطه سازمان آتش نشانی فرایندی را تعریف و در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت شهر و اینکه جمعیت فعال تهران در حال افزایش است سازمان آتش نشانی نهایت سعی و تلاشش را می‌کند با صنعت به روز و شیب بسیار زیادی که شهر در حال افزایش است، همین که آمارها را ثابت نگه دارد و شیب نزولی داشته باشد به اهداف خودش رسیده است.

کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی گفت: اگر به این نکته توجه کنیم با سرعتی که شهر افزایش پیدا میکند و اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به موضوعات بیشتر میشود با همان سرعت و شیب مخاطرات شهر هم افزایش پیدا می کند و اگر بتوانیم این آمار را ثابت نگه داریم و شیب نزولی بدهیم تا فرهنگ سازی را به صورت ریشه‌ای و زیرساختی انجام دهیم و در نهایت بتوانیم این‌ها را کاهش بدهیم برای ما کافی است.

 

چهارشنبه سوری خطرناک نیست اگر به دنبال خطر نرویم

محمودی تصریح کرد: متاسفانه اطلاعات و اتفاقات یک ماهه اخیر نشان می دهد که قضیه کرونا نتوانسته مردم و مخصوصا بچه‌ها را که در خانه نشسته‌اند از هیجان این قضیه دور کند و متاسفانه به همان سمت و سو کشیده شدند و درباره اینکه چه کنیم که این اتفاقات را کمتر شاهد باشیم و حادثه‌هایی که این مدت داشتیم و انبارهایی که نیروی انتظامی کشف و ضبط کرد نشان دهنده این است که امسال هم مخاطراتی را در شب چهارشنبه سوری خواهیم داشت.

وی افزود: در رابطه با مجروحان چهارشنبه پایان سال، آمارها با یک شیب بسیار زیاد کاهش پیدا کرده و آتش نشانی به عنوان متولی شهر یک رویکردی در سه سال گذشته پیش گرفته است و شعار سازمان آتش نشانی این است که چهارشنبه سوری خطرناک نیست و اگر یک سری اقدامات را انجام دهیم میتوانیم با خیال راحت به استقبال مراسم بهار برویم.

کارشناس سازمان آتش نشانی گفت: علت این که برخی اتفاقات تلخ چهارشنبه پایان سال تکرار می‌شود این است که شاید کسانی که باید متولی سمت و سو دادن به این مراسم باشند، به جای آموزش مردم مقابله کرده و افراد را نسبت به مخاطراتش آگاه نکرده‌اند.

محمودی تاکید کرد: الزامات را گفتیم و می دانید گفتن الزامات در گام اول یعنی اگر بایدها و نبایدها را در روز اول در گام اول برای مشکل تجویز کنیم قطعا جوابگو نبوده و اولین اقدام دادن آگاهی است و باید شما به شهروندان و مخصوصا به والدین به عنوان کسانی که بچه ها در اختیارشان هستند، نسبت به مخاطرات آگاهی داده و سپس آگاهی را تبدیل به آموزش کرده و در نهایت به الزامات بپردازیم.

وی افزود: متاسفانه گام اول بایدها و نبایدها وارد این قضیه شد و باعث شد بچه ها به جای اینکه تغییر رفتار در اجرای این مراسم بدهند آن را تبدیل به یک مخاطره کرده و در سطح کلان هم با بایدها و نبایدهای موجود مقابله کردند.

 

نقش غیرقابل انکار والدین در افزایش آگاهی فرزندان!

کارشناس آتش نشانی گفت: آتش نشانی تهران چندین سال است که به یک نکته چندین بار پرداخته است و معتقد است برگزاری چهارشنبه سوری با انجام برخی اقدامات خطرناک نیست و در این میان نقش والدین و خانواده‌ها بسیار مهم است.

محمودی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی تهران با 5 هزار نفر نیرو در این شب یک اقدامی را انجام میدهد که در دنیا بینظیر است و در تمام دنیا شیفتهای کاری به سه شیفت یا چهار شیفت تقسیم شده اما ایران در شب چهارشنبه سوری تمام نیروهای عملیاتی خودش حتی نیروهایی که روز استراحت هستند را در ایستگاه مستقر کرده و با کمک نیروهای داوطلب در تمام نقاط شهر سعی میکند که از وجود آتشها و حریقها و اتفاقاتی که جان و مال مردم را به خطر می اندازد ممانعت کند.

وی گفت: در بسیاری از مناطق نقاط شهری حداقل در تهران که با این قضیه درگیر هستیم مردم با این نیرو مقابله هم میکنند و یعنی دوست دارند که یک کار پرخطری را انجام داده و کسی مزاحمشان نشود.

کارشناس سازمان آتش نشانی گفت: آموزش به افراد نباید فقط به چهارشنبه پایان سال ختم شود و میتوانیم خیلی زودتر از این آموزشها را بدهیم و آتش نشانی به عنوان متولی ایمنی نیاز به کمک رسانه‌ها دارد برای اینکه بتواند مخاطرات موضوع را خیلی زودتر از این به خانواده‌ها بگوید و صدا و سیما با پخش کلیپها و تیزرهایی که آماده میکند میتواند افراد را نسبت به خطرات فوق آگاهی بدهد.

محمودی تاکید کرد: بسیاری از خانواده ها خرید می‌کنند و برای اینکه شب لذت بخشی داشته باشند کارهای پرخطری را انجام می‌دهند و ما می‌گوییم اگر دنبال شب لذت بخش هستید کافی است به این نکات توجه کنید و آموزش و آگاهی را فراموش نکنید.

وی گفت: ما به عنوان سازمان آتش نشانی آمادگی داریم برای اینکه برای ارتقای سطح آموزش و آگاهی مردم در سطح شهر و کشور هر نوع اقدامی را انجام دهیم با تمام سازمان ها و نهادهایی که در آموزش فعالیت دارند همکاری کنیم.

 

به شرط آموزش، نسل آینده، نسل آگاهتری هستند

این کارشناس سازمان آتش نشانی گفت: چند سال است برای اینکه در واقع یک فصل و نکته ای به کتاب آموزشی بچه ها اضافه شود در حال فعالیت هستیم چندین ماه است با رفتن آموزش ها به سمت آموزش های مجازی در شبکه شاد آموزش و پرورش هدایت می کند و ما به آن ورود کردیم آموزش های پایه ای است برای بچه ها دارید نسل آینده نسل آگاه تری خواهد بود و ما امیدواریم در آینده ای که بچه هایش آگاهی بیشتری نسبت به اطراف خودشان دارند اما اینکه واقعا بخواهد این تاثیرگذاری ماندگار باشد باید سازمان های دیگر به آتش نشانی کمک کنند آتش نشانی عملیات محور است و در نگاه اول باید اتفاقی بیفتد تا بتوانیم وارد عمل شویم.

محمودی افزود: متولی آموزش وزارت آموزش و پرورش است از ما باید کمک بخواهد ما همیشه فریاد می زنیم آماده هستیم هر لحظه از شبانه روز برای خدمت رسانی اما اگر بخواهیم وارد بحث آموزش شویم که شدیم متولی امر باید این را از ما بخواهد و ما کمک می کنیم این چیزی که می خواهیم پرداخته شود و جزو انتظارات ماست هر چه قدر مردم نسبت به موضوع اطلاعات و آگاهی شان افزایش پیدا کند قطعا مخاطرات سازمان آتش نشانی کمتر می شود.

نظر شما