شناسهٔ خبر: 46231518 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه خواستار مذاکره با اروپا در مورد تهیه واکسن روسی شد

مسکو - ایرنا - هندریک دامس رییس مجمع پارلمانی شورای اروپا با ویچسلاو والودین رییس دومای روسیه دیدار کرد و محور مذاکرات دو طرف را مبارزه با کرونا و همکاری در این عرصه و تولید واکسن روسی تشکیل می داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی دومای روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای در مورد دیدار والودین و دامس در مسکو یادآورشد : رییس دومای روسیه توجه طرف اروپایی را به همکاری در مبارزه با شیوع همه گیر ویروس کرونا جلب کرد.

رییس دومای روسیه گفت: بسیاری از شهروندان روسیه که با خرسندی برای کار به اروپا عزیمت کرده بودند همینک با شیوع همه گیر کرونا برخورد کرده و باتوجه به سیستم بهداشت در کشورهای اروپایی از این کشورها می گریزند و تلاش می کنند به روسیه بازگردند.

 والودین گفت: بهتر خواهد بود هر چه که مربوط به تامین سلامتی انسان و حفظ جان او و کمک در وضعیت شیوع کرونا می شود در دستور کار قرار داد.باید درباره مساله قابل دسترس بودن واکسیناسیون و پیشبرد واکسن روسی در بازار اروپایی گفت و گو کرد.

 وی افزود: نمونه های زیادی وجود دارد که تلاش می کنند با پیشبرد واکسن روسی کرونا در بازار اروپا مقابله کنند. این در حالی است که شمار زیادی در کشورهای اروپایی بر اثر کرونا جان خود را ازدست می دهند. 

رییس دوما با بیان اینکه شما خودتان در نوبت واکسیناسیون کرونا نشسته اید، ادامه داد که  اما واکسن کرونا در ماه ژوئن قابل دسترس خواهد بود. چه کسی مقصر است؟ چرا در حالی که واکسن وجود دارد مردم نمی توانند به آن دسترسی بیابند. حقوق اساسی شهروندان کجاست؟

وی گفت که اگر ما و شما در اروپا زندگی می کنیم و مجمع پارلمانی داریم چرا ما در چارچوب این مجمع درباره مساله مربوط به کرونا گفت و گو نمی کنیم.؟

والودین سپس از رییس مجمع پارلمانی شورای اروپا برای بازدید از موزه یهودیان و مرکز خویشتنداری در مسکو دعوت کرد و در آنجا نیز مذاکرات دو نفر ادامه داشت. 

روابط روسیه و شورای اروپا به خاطر زندانی شدن الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه پرتنش شده است و نماینده دائم روسیه در شورای اروپا نسبت به پیامدهای خروج کشورش از این شورا هشدار داد.

به گزارش ایرنا، ایوان سولتانوفسکی  نماینده دائم روسیه در شورای اروپا روز دوشنبه در گفت وگو  با روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا گفت: خروج روسیه از شورای اروپا منجر به خروج این کشور از حدود ۷۰ توافقنامه خواهد شد.

وی افزود: کنوانسیون حقوق بشر اروپا نیز از این امر استثنا نخواهد بود و روسیه از آن خارج خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در حال مذاکره با تعدادی از شرکت ها برای افزایش تولید اسپوتنیک وی در اتحادیه اروپا است.

یک نماینده صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه امروز به خبرنگاران گفت، بنیاد در حال مذاکره با تعدادی از تولیدکنندگان برای افزایش تولید اسپوتنیک وی در اتحادیه اروپا است و آماده آغاز تحویل به آن دسته از کشورهای اتحادیه اروپا است که واکسن را به طور مستقل ثبت می کنند.

وی گفت: از همان ابتدای مبارزه با بیماری همه گیر، بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه متعهد به همکاری فعال با همه شرکا، از جمله از اروپا بود و برای چنین مذاکراتی آزاد است. بنیاد قبلاً با شرکت هایی از ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان برای تولید اسپوتنیک وی توافق کرده است. در حال حاضر، مذاکرات با تعدادی از تولید کنندگان برای افزایش تولید در اتحادیه اروپا در حال انجام است. "

به گفته این نماینده، این امر امکان آغاز تحویل فعال اسپوتنیک وی به بازار واحد اروپا را پس از دریافت تأیید آژانس دارویی اروپا فراهم می کند.

وی افزود: همچنین، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و شرکای آن آماده شروع تحویل به کشورهای اتحادیه اروپا خواهند بود که  اسپوتنیک وی را به طور مستقل ثبت می کنند.  

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون بیش از ۵۰ کشور ازجمله تونس، بلاروس، الجزایر، آرژانتین، ایران، بولیوی، صربستان، تشکیلات خودگردان فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، مجارستان، امارات و گینه این واکسن روسی را ثبت کرده‌اند.

نظر شما