شناسهٔ خبر: 46225921 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی نقطه تاریک بودجه ۱۴۰۰

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مهمترین ایراداتی که بودجه امسال داشت مربوط به کسری بودجه است. همچنین حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی را می توان یکی دیگر از ایرادات وارده به بودجه ۱۴۰۰ دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه یکشنبه شب «پایش» با حضور داوود خدابنده کارشناس اقتصادی به سراغ تحلیل وضعیت لایحه بودجه 1400 پرداخت.

خدابنده در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: شفاف نشدن برخی از منابع و مصارف از دیگر ایرادات وارده بر بودجه ۱۴۰۰ به حساب می آید.

وی درباره نقاط مثبت بودجه 1400 گفت: عادلانه شدن حقوق و دستمزد یکی از مهمترین بخش‌های مثبت بودجه سال آینده است چرا که تا قبل از این تمام افراد مشمول افزایش دستمزد ۲۵ درصدی می‌شدند بدین صورت که در سایه قانون جدید دید افرادی که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق میگیرند ۲۵ درصد افزایش حقوق دارند و افرادی که بالای این مبلغ حقوق دریافت می کنند تنها دو و نیم میلیون افزایش حقوق خواهند داشت.

خدابنده گفت: افزایش وام ازدواج از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون یکی دیگر از نکات مثبت بودجه سال آینده است البته دستورات ازدواج آقایان زیر ۲۵ سال و خانم های زیر ۲۳ سال این وام به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حذف معافیت مالیاتی هنرمندان از جمله دیگر نکات مثبت بودجه ۱۴۰۰ است که با استقبال بسیاری همراه شد.

خدابنده در رابطه با اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اظهار داشت: در گذشته مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کردند اما با قانون جدید این مناطق نیز مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده خواهند شد.

وی در ادامه افزود: حذف معافیت مالیاتی آموزشگاه‌ها و انتشارات کتب کمک درسی و کنکور نیز از دیگر نقاط مثبت بودجه سال آینده به حساب می‌آید، چراکه با افزایش گردش مالی مواجه هستند از این رو مکلف به پرداخت مالیات خواهند بود.

خدابنده با اشاره به این که مسکن پیشران اقتصادی در کشور به حساب می آید اظهار داشت: افزایش میزان تسهیلات در سال آینده برای حوزه مسکن به منظور افزایش حوزه ساخت و ساز می‌تواند چه بسزایی در افزایش عرضه مسکن و برطرف کردن معضل مسکن داشته باشد.

وی ادامه داد: کاهش سقف حقوق نجومی از ۲۱ برابر حداقل حقوق به ۱۵ برابر حداقل حقوق نیز یکی دیگر از تحولات مثبت بودجه سال آینده است. هرچند هنوز ۱۵ برابر حداقل حقوق هم مبلغ بالایی به حساب می‌آید.

خدابنده در خصوص حذف دفترچه های خدمات درمان گفت: این اتفاق می‌تواند با برکات بسیاری هم برای بیمار و هم برای پزشک مواجه شود چرا که در برخی از اوقات به دلیل همراه نبودن دفترچه بیمار باید هزینه های درمان را به صورت آزاد پرداخت می‌کرد که این خود از نظر مالی مشکلات مضاعفی را برای بیمار به دنبال داشت اما این در حالی است که با حذف دفترچه‌های درمان دسترسی به اطلاعات و سوابق پزشکی بیمار به راحتی میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد شاهد این بودیم که بعضی از افراد با فروش برگه‌های دفترچه بیمه خود برای تجویز داروهای خاص اقدام به کسب درآمد می کردند که با حذف دفترچه‌های خدمات درمان این معضل نیز برطرف خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مشخص شدن تعداد ورود داروهای وارداتی و همچنین افراد استفاده کننده این داروها از دیگر مزایای حذف دفترچه‌های خدمات درمانی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما