شناسهٔ خبر: 4622014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از نشست خبری بخش بین‌الملل فیلم فجر/2

جداسازی بخش بین‌الملل از سینمای ایران همانقدر که فرصت است می‌تواند تهدید باشد

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر گفت: از نیمه دوم سال گذشته و قبل‌تر از آن به این می‌اندیشیدیم که بخش بین‌الملل را از سینمای ایران جدا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم فجر صبح امروز در موزه سینما با حضور علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر، سیداحمد میکائیل‌زاده مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی و آرش امینی مدیر بین‌الملل برگزار شد.

علیرضا رضاداد در این نشست مطرح کرد: جهان امروز جهان حاکمیت رسانه‌ها است و هر کاری که قرار است اتفاق بیفتد و تأثیرگذار باشد برگرفته از زحمات رسانه‌ها و مسئولیتی که آنها برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: باید بپذیریم که تأثیرپذیری رسانه‌ها در جهان امروز بسیار زیاد است و بین هنرمند، مردم و جامعه می‌توانند تعامل چند جانبه ایجاد کنند. با بحث‌های گوناگونی که صورت گرفت شورای مشورتی بلافاصله از 23 بهمن‌ماه همه وقتش را صرف برنامه‌ریزی برای اجرای این بخش کرده است که امیدوارم این تلاش‌ها بی‌ثمر نماند.

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر ادامه داد: می‌دانم همه شما این انتظار را دارید که بدانید دلایل ما برای این تفکیک چه بوده است در این جلسه یک مرور کلی بر این امر خواهیم داشت که در 32 سال گذشته چه گذشته است.

رضاداد افزود: به تعبیر بسیاری از دوستان این جراحی در سینمای ما باید با احتیاط صورت بگیرد اگر می‌خواهیم در حوزه بین‌الملل با همین روش ادامه دهیم و به صورت کج‌دار و مریض ادامه بدهیم شاید اتفاق خاصی برای سینمای ما رقم نخورد.

وی در ادامه گفت: جشنواره‌ فجر تا یک دوره‌ای که مربوط به مرحوم سیف‌الله‌داد بود به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شد. در آن زمان امکان دسترسی به فیلم‌های خارجی به این راحتی نبود و از طرفی شبکه نمایش خانگی هم فعالیتی به این گستردگی نداشت و سینمای ایران نمی‌توانست به بخش فیلم بین‌الملل بپردازد.

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر تصریح کرد: تولیدات سینمای ایران ظرفیتش زیاد است که شاید نیاز باشد از سالن‌های بیشتری برای نمایش فیلم‌ها بهره برد که در این زمینه ما محدودیت داریم. از این‌رو بسیاری از فیلم‌ها به سمت نمایش خانگی روی می‌آورند و در نهایت هم با محدودیت‌های زیادی در تلویزیون نمایش داده می‌شوند. تمام این‌ها شرایط حضور فیلم‌های خارجی را کمی با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

رضاداد گفت:‌این را باید بپذیریم که در زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تا زمانی که بخش بین‌الملل از سینمای ایران جدا نشده بود جامعه سینماگر ما و اهالی رسانه بیشتر توجه‌شان به فیلم‌های ایرانی است و هر کدام از افراد سینماگر به آماده‌سازی آثار خودشان فکر می‌کنند به همین دلیل توجه خاصی به بخش بین‌الملل نمی‌شود.

وی افزود: در بخش بین‌الملل تلاش‌های زیادی صورت می‌گرفت که آثار ایرانی شناخته و دیده شوند. در آغاز دهه 80 تحولات سینما شروع و شرایطی فراهم شد که دسترسی راحتی به نسخه‌های آثار خارجی به وجود آمد که به همان اندازه تمام جشنواره‌ها همچون جشنواره فجر به تکاپو افتادند.

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر در ادامه تأکید کرد: اکثریت جشنواره‌های دنیا بخش بین‌الملل خود را از بخش سینمای ملی جدا می‌کنند شخصاً از سال 82 این دغدغه را داشتم که این مسیر را به صورت استاندارد طی کنیم. در طول این مدت تغییر مدیریت‌ها و سلایق گوناگونی که هر کدام از این دوستان داشتند این روند را کند و یا تند می‌کرد.

وی افزود: جشنواره سینمای ایران به بخش بین‌الملل به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه لطمه‌هایی را می‌زد چرا که توجه بسیاری از دوستان و همچنین اولویت‌های‌شان به برگزاری بخش سینمای ایران بود. در همین راستا جلسات گوناگونی را ترتیب دیدم واقعیت این است که از آبان‌ماه وارد عمل شدیم تا بتوانیم به یک نتیجه مشخص برسیم.

رضاداد گفت: برای اینکه جداسازی بخش بین‌الملل از سینمای ایران به درستی صورت پذیرد برخی از دوستان در همین راستا کارهای پژوهشی اولیه را انجام دادند و آنچه در سی و دو دوره گذشته جشنواره فیلم فجر رخ داده بود را مورد بررسی قرار دادند که آیا این اتفاق می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود یا تهدید.

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر افزود: سینمای ایران در دهه هفتاد فرصت‌های خوبی را به دست آورد و توانست در بخش بین‌الملل جایزهای معتبر و مهمی را کسب کند که نمونه‌های بارز آن نامزد شدن در اسکار و جایزه‌ای است که اصغر فرهادی از همین جشنواره دریافت کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا باید بپذیریم که ظرفیت‌های سینمای ایران کم نیست و بر خلاف برخی که گمان می‌کردند دیگر در بخش بین‌الملل سینمای ما ظرفیتی ندارد شاهد درخشش سینماگران‌مان بودیم به همین جهت می‌توان گفت سینمای ایران به یک زایش قابل قبول رسیده است.

رضاداد بیان داشت: با توجه به این مباحثی که عرض کردم به این نتیجه رسیدیم که یک تغییر اساسی در بخش بین‌الملل باید صورت بگیرد اما باید این تغییرات با آگاهی انجام شود و بخش بین‌الملل از بلاتکلیفی دربیاید. می‌دانیم که این اتفاقی که در حال رخ دادن است ریسک بزرگی است.

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر گفت: با شجاعتی که دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ما ایجاد کرد توانست ما را متقاعد کند تا این ریسک بالا را بپذیریم و ما این را نقطه آغازی می‌دانیم برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر درسطح جهانی البته با اولویت سینمای منطقه.

وی ادامه داد:‌ برای دیده شدن بهتر در بخش بین‌الملل سینمای ایران بهتر است که از رایزنی با کشورهای منطقه این کار را شروع کنیم و کم‌کم کارمان را گسترده‌تر کنیم اگر اینگونه نباشد قطعاً با شلختگی در برنامه‌ریزی روبه‌رو می‌شویم.

رضاداد اظهار داشت: در دو بخش اساسی باید دقت داشته باشیم نخست ظرفیت‌های انسانی خودمان است به اعتراف کسانی که با سینمای ایران آشنا هستند سینماگران ما بسیار فعال، پویا و خلاق هستند. دومین چیزی که باید به آن دقت کرد کارنامه سینمای ایران در بخش بین‌الملل است.

دبیر سی و سومین جشنواره بخش بین‌الملل فیلم فجر در ادامه افزود: همیشه همه جشنواره‌ها سینمای ایران را رصد کرده‌اند حتی اگر فیلم ایرانی در آن جشنواره حضور نداشته باشد مروری بر جایزه‌های سینمای ایران می‌تواند گواه این موضوع باشد. تمام این جمع‌بندی‌ها و همچنین خواست حجت‌اله ایوبی ما را تشویق کرد که این جداسازی را انجام دهیم امیدوارم نقاط ضعف‌مان در این دوره برای دوره‌های بعد تبدیل به نقاط قوت‌مان شود.

انتهای پیام/و

نظر شما