شناسهٔ خبر: 46196247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دام مرگ مواد محترقه برای نوجوانان

اردبیل - ایرنا- با عصبانیت به دوستش تاکید می‌کند تا محکم‌تر نخ‌ها را دور گلوله کاغذی مملو از مواد انفجاری و سنگ‌ریزه‌ها گره زند؛ سنگ‌ها در حالی که زرنیخ در لابلای آن جای گرفته به هم متراکم شده و ناگهان جرقه‌ای و انفجار؛ بوی دود و سوختگی و دست و پایی که چندین انگشت آن قطع شده است.

صاحب‌خبر -

خودروهای قرمز آتش‌نشانی در تلاش برای مهار آتش‌سوزی خانه‌ای هستند که در آن چند نوجوان تا چند دقیقه قبل مشغول ساختن ترقه‌های دست ساز بودند، آژیرها آمبولانس‌ها نیز  به صدا در آمده‌اند تا چند نوجوان را به بیمارستان برساند، یکی از نوجوانان در آمبولانسی که به سرعت به سمت بیمارستان‌های مجهز تبریز در حرکت است با مرگ جدال سختی دارد. 

هنوز چهارشنبه‌سوری نرسیده حوادث مربوط به انفجار مواد محترقه بویژه از نوع دست‌ساز آن در مناطق مختلف استان اردبیل شروع شده است.

روز جمعه گذشته در ۲ حادثه جداگانه در شهرستان‌های پارس‌آباد و مشگین‌شهر پنج جوان و نوجوان به هنگام ساخت ترقه‌های دست‌ساز مصدوم و راهی بیمارستان شدند، یک باب منزل مسکونی و مغازه نیز بر اثر انفجار ترقه‌های دست‌ساز دچار خسارت شدند. این نوجوانان برای دمی تفریح و یا کسب مبلغی ، هم زندگی خود و هم سلامت جوانان و  نوجوانان دیگر را به مخاطره افکندند.

در روزهای گذشته نه مثل سالیان گذشته اما کم و بیش صدای انفجار ترقه‌ها به گوش می‌رسد و هر چه به آخرین شب چهارشنبه نزدیک می‌شویم این صداها بیشتر و بیشتر می‌شود، بساط فروش انواع ترقه‌های وارداتی نیز که کودکان و نوجوانان را  به خود فرا می‌خواند در کنار خیابان‌ها در حال افزایش است.

تحرک باندها و دلالانی که به صورت غیر مجاز و پنهانی به ورود قاچاق انواع مواد محترقه مشغولند در این روزها در حال افزایش است و با نزدیکی به چهارشنبه سوری بیم آن می‌رود که مشابه حوادث ناگواری که در سال‌های گذشته در استان بوقوع پیوست امسال نیز به نوعی تکرار شود.

در سال ۹۵ حادثه تلخی در شهر اردبیل بوقوع پوست که در آن بر اثر انفجار ترقه‌های دست‌ساز هفت نوجوان قربانی حادثه شدند، در آن حادثه ناگوار ۱۰ نوجوانان در زیرزمین یک ساختمان مسکونی واقع در محله آرازعلی ( شهریار) اردبیل مشغول ساخت مواد محترقه با استفاده از زرنیخ بودند که انفجار موجب شد که از این تعداد هفت نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله جان خود را از دست داده و سه نفر نیز به شدت مصدوم شوند.

در سال ۹۴ نیز در اثر انفجار ترقه دست‌ساز در اردبیل یک نوجوان جان خود را از دست داد و در سال ۹۳ هم انفجار ترقه یک منزل مسکونی را تخریب کرده و یک کشته و یک مصدوم برجای گذاشت. در سال ۹۶ نیز انفجار مواد محترقه در دستان سه جوان اردبیلی در خیایان داروپخش این شهر باعث جان باختن یک جوان و قطع دستان ۲ جوان دیگر در شب چهارشنبه سوری شد.

بر اساس اعلام دکتر مجید غریبانی ، رئیس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل در سال ۹۷ تعداد ۸۰ نفر و در سال گذشته ۵۹ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه سوری در شهرستان‌های مختلف این استان مصدوم شدند.

به گفته وی ، ۴۱ نفر از این تعداد در اردبیل ،۱۲ نفر  در پارس‌آباد، ۲ نفر در نمین، ۲ نفر در خلخال ، یک نفر در مشگین‌شهر و یک نفر هم در بیله‌سوار دچار مصدومیت شده بودند.

امسال نیز بوی حادثه از هم‌اکنون استشمام می‌شود و در گیرودار مبارزه کادر درمانی با بیماری کوید ۱۹ و ازدحام مبتلایان کرونا، بسیار سخت خواهد شد که تجهیزات و نیروی انسانی ماهر سرگرم حوادثی شود که بر اثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی خانواده‌ها در روزهای پایانی سال بویژه چهارشنبه‌سوری بوقوع می‌پیوندد.

پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها این روزها بشدت درگیر مقابله و مبارزه با کرونا هستند و افزوده شدن حوادث احتمالی آیین‌های پایان سال و چهارشنبه‌سوری می‌تواند باری مضاعف بر تن رنجور و خسته آنها باشد.

به گفته مسئولان بیمارستانی استان اردبیل، در روزهای اخیر در حالی که همه توجه بخش بهداشت استان به موضوع کرونا است و کادر درمانی فشار زیادی متحمل شده و اگر در چهارشنبه‌سوری امسال حوادث سال‌های قبل تکرار شود بر این فشار افزوده شده و تحمل آن برای فعالان حوزه بهداشت و درمان بسیار سخت خواهد بود.

برخی از پزشکان و پرستاران بخش‌های اورژانس اردبیل از این بیم دارند که این روزهای پایان سال عده‌ای بویژه نوجوانان و جوانان همچنان اسیر هیجان‌زدگی شده و با اتفاقات و حوادث ناگوار شب و روزهای پرکار و پر دردسری سپری کنند چنانچه در روزهای گذشته نمونه‌های این اتفاقات بوقوع پیوسته است. 

در عین حال مسئولان بهداشتی استان هشدار می‌دهند که به خاطر شیوع ویروس کرونا مردم باید از هرگونه ازدحام و تجمع در روزهای پایانی سال خوداری کرده و در خانه‌های خود بمانند.

دکتر غریبانی به خانواده‌ها توصیه کرد که مراقب فرزندان خود بوده و اجازه ندهند که آنها در این روزها بویژه چهارشنبه‌سوری به بیرون از خانه رفته و با همسالان خود گروه‌های پرخطر ایجاد کنند.

وی بیان‌کرد: علاوه بر بیم آسیب‌های جسمی ناشی از انفجار احتمالی مواد محترقه، خطر شیوع ویروس و ابتلا به کرونا این روزها بیشتر شده و اگر می‌خواهیم از این بیماری در امان باشیم می‌بایست در خانه‌ها مانده و مراقب فرزندان خود باشیم.

در این حال در روزهای اخیر مقادیر زیادی انواع مواد محترقه در استان کشف و ضبط شده و مقام‌های مسئول نیز نسبت به هرگونه اقدام حادثه‌ساز و ایجاد تجمع در شب چهارشنبه‌سوری هشدار داده‌اند.

نیروی انتظامی استان اردبیل نیز به خانواده‌ها هشدار داده است که با توجه به شرایط کرونایی جامعه مواظب فرزندان خود بوده و هیجانات کودکان و نوجوانان بویژه در چهارشنبه‌سوری را مدیریت کنند.

معاونت اجتماعی نیروی انتظامی اردبیل افزود: پدران و مادران بر رفتار فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که آنها به اقدامات پرخطر در روزهای پایانی سال از جمله ازدحام با دوستان ، ساخت ترقه‌های دست‌ساز و بازی‌های خطرناک مشغول شوند.

نظر شما