شناسهٔ خبر: 46195816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش جلسه ستاد کرونای استان قزوین؛

۲۴مورد جدید کرونای انگلیسی در بوئین‌زهرا شناسایی شد/ تزریق واکسن کرونا به بیش از ۱۳۰۰ قزوینی

قزوین در میانگین بالا از نظر شیوع ویروس جهش یافته در کشور قرار دارد و شرایط در روستای سگزآباد حادتر است و از ۲۸ مورد نمونه‌گیری شده تا به امروز ۲۴ مورد تست مثبت ویروس جهش یافته تشخیص داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که شب گذشته در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد؛ با بیان اینکه استان قزوین در شرایط ثبات به سر می‌برد، اظهار کرد: البته موج‌هایی طی دو سه هفته گذشته داشتیم که نشان می‌دهد هر چه اقدامات ما اصولی‌تر و‌ پیشگیرانه‌تر باشد، دیگر شاهد این پیک‌ها هم نخواهیم بود و همچنین استان‌های همجوار از جمله استان گیلان در شرایط بهتری قرار دارند.

وی افزود: استان قزوین یکی از قطب‌های شیوع ویروس جهش یافته کروناست که تا به امروز ۱۶مورد قطعی کرونای انگلیسی در آبیک شناسایی شده بود و در روز چهارشنبه هفته گذشته هم در سگزآباد بوئین زهرا دو مورد جهش‌یافته اعلام شد که یک مورد متاسفانه فوت شد و در ضیاآباد هم یک مورد جهش یافته شناسایی شد.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه استان قزوین در میانگین بالا از نظر شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور قرار دارد، ابراز کرد: در روستای سگزآباد شرایط حادتری داریم که از ۲۸مورد نمونه‌گیری نیز تا به امروز ۲۴مورد تست مثبت ویروس جهش یافته تشخیص داده شده است.

وی یادآور شد: جلسه‌ای اضطراری در روز چهارشنبه با حضور مسئولین و فرمانداران بوئین زهرا و تاکستان برگزار کردیم که یک همکاری خوب مردمی هم اتفاق افتاد و در بوئین زهرا ۱۷۰نمونه پی‌سی آر گرفته شد و با استقرار تیم واکنش سریع به تمام مغازه‌دارها و اصناف پروتکل‌ها اعلام و از آن‌ها تست دریافت شد.

نامدار با اشاره به رهگیری ۳۰۰خانوار در بوئین زهرا عنوان کرد: اجرای محدودیت و ممنوعیت تردد، تعطیلی مساجد، تجمعات و آرامستان‌ها، تعطیلی دستفروشان و بازار روزها و ایزوله کردن خانواده مثبت و نظارت مستمر بر آن‌ها از جمله اقدامات در مناطق آلوده است و همچنین توزیع اقلام اساسی تنظیم بازار را در این مناطق به تعویق انداختیم چون بیشتر تجمعات در این صف‌ها اتفاق می‌افتد.
 
وی اذعان کرد: گردش سویه انگلیسی در رنگ‌بندی تاثیر گذار بوده به طوری که رنگ صورتی برای مناطق دارای ویروس جهش یافته تعیین شده است؛ طبق تصمیمات احتمالا یکی از شهرستان‌های ما از فردا نارنجی خواهد شد.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به وضعیت فعلی استان قزوین اضافه کرد: در ۲۴ساعت گذشته در مجموع ۲۰۷مورد بستری، ۲۳مورد پذیرش جدید، یک فوتی، ۲۵بیمار بدحال و پنج بیمار در انتظار آی سی یو داریم که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد کل بستری‌ها به ۱۸هزار و ۳۸۸نفر و جمع کل فوتی‌ها به هزار و ۳۳۳مورد رسیده است.

وی یادآور شد: اکنون ۸۰درصد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی و ۲۰درصد در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بستری هستند.
 
بیشترین میزان افراد مبتلا به کرونا را سنین ۲۰ تا ۴۹ سال تشکیل می‌دهند 

نامدار بیان کرد: از هفته گذشته تا کنون بیماران منتظر آی سی یو افزایش یافته و در قزوین بیماران در انتظار آی سی یو داریم؛ اما در شهرستان‌ها مشکلی نداریم؛ یکی از معضلات ما طی هفته گذشته در بحث کیت‌های آزمایشگاهی بود که تا دو روز آینده تعداد بیشتری به دست ما می‌رسد.

وی تاکید کرد: باید اطلاعات بیماران در سامانه ثبت شود که عده‌ای از مردم اکنون همکاری مناسبی با رابطین سلامت نمی‌کنند؛ اما بستری‌های کل استان در شرایط نرمال و تعداد تست‌های مراجعین سرپایی ثابت است که کل فوتی در هفته گذشته ۱۱نفر بوده و روزی یک و نیم نفر فوتی مثبت داشتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بیشترین میزان افراد مثبت را سنین ۲۰ تا ۴۹ سال تشکیل می‌دهند که قشر پویای جامعه هستند، علی رغم اینکه تاکنون بیشترین مبتلایان خانم‌های خانه‌دار بودند اما اکنون میزان ابتلای مردان بالا رفته به طوری که ۴۲و‌نیم درصد مبتلایان را بانوان و ۵۸ و نیم درصد را مردان تشکیل می‌دهند و ۷۸ درصد فوتی‌ها هم افراد بالای ۶۰ سال هستند.

وی افزود: همچنان خانم‌های خانه‌دار، بازنشسته‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان، کارمندان، کارمندان و کارگران شرکت‌ها، معلم و کارمند آموزش و پرورش به ترتیب در صدر مبتلایان هستند.

نامدار ابراز کرد: همچنین در مورد عوامل موثر در ابتلا به کرونا، تماس با موارد مثبت ۶۲درصد، بیماری زمینه‌ای ۱۹درصد، حضور در بازار و میهمانی‌ها هم ۱۷درصد، استفاده از تاکسی و آژانس ۱۰درصد بوده و عدم استفاده از ماسک هم تنها شش الی هفت درصد بوده که قابل تامل است و باید بررسی شود.

وی درباره تزریق واکسن اظهار کرد: یک جلسه هفتگی در زمینه مدیریت تزریق واکسن کرونا شکل گرفت که متناظر با جلسه ملی بود و ما برحسب سامانه تی تک تمام اطلاعات جمعیت هدف و گروه پرخطر را در اختیار داریم و یکی از برنامه‌ها انتشار یک اینفوگرافی به صورت روزانه از افرادی است که واکسن دریافت می‌کنند تا مردم در جریان این روند قرار گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: آمار جمعیت هدف دریافت واکسن حدود ۶۰۰هزار نفر در استان قزوین است که تاکنون هزار و ۶۰۰دوز واکسن وارد و هزار و ۳۲۰دوز تزریق شده است که ۹۰۰دوز دیگر هم در طول این هفته تزریق خواهد شد.
 
انتهای پیام/

نظر شما