شناسهٔ خبر: 46192894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کدخدایی در پاسخ به سوال کیهان:

تنها برنامه شورای نگهبان در قبال هجمه‌ها رعایت قانون است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال کیهان مبنی بر اینکه با نزدیک شدن به ایام انتخابات، باز هم شاهد هجمه برخی جریانات به شورای نگهبان هستیم، هجمه‌هایی که ممکن است موجب تردید و کاهش مشارکت شود، شورای نگهبان برنامه‌ای برای مقابله و پاسخ به این هجمه‌ها ندارد؟ گفت: تنها برنامه‌ای که ما داریم، رعایت قانون است و درخواست از همه که با انصاف نسبت به شورای نگهبان عمل کنند.

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی ـ

آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال جاری، روز گذشته به دلیل شرایط ویژه کرونا با حضور نمایندگان رسانه‌ها در فضای باز برگزار شد. عباسعلی کدخدایی در این نشست گفت: متأسفانه دوستان در مجلس عجله کردند و نظر غیر رسمی شورای نگهبان درباره لایحه بودجه را به عنوان نظر شورا اعلام کردند، در حالی که اعضای این شورا همچنان در حال بررسی هستند و ممکن است ایرادات تغییراتی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه ایرادات به بودجه همان‌ ایراداتی است که شورای نگهبان نسبت به لوایح بودجه سال‌های گذشته هم داشته است، افزود: 10 مورد ایراد اصل 52، 17 مورد ایراد اصل 53 و 5 مورد ایراد اصل 85 داشتیم.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: به محض اینکه به جمع‌بندی نهایی رسیدیم، نظر رسمی شورای نگهبان را به مجلس ارسال خواهیم کرد.
کدخدایی با بیان اینکه هیأت‌های نظارت شورای نگهبان در همه استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکیل شده است، بیان داشت: نظارت بر چاپ تعرفه‌ها از سوی شورای نگهبان انجام شده و تا زمان توزیع تعرفه‌ها ادامه دارد.
وی در پاسخ به سؤال کیهان مبنی بر اینکه با نزدیک شدن به ایام انتخابات، باز هم شاهد هجمه برخی جریانات به شورای نگهبان هستیم، هجمه‌هایی که ممکن است موجب تردید و کاهش مشارکت شود، شورای نگهبان برنامه‌ای برای مقابله و پاسخ به این هجمه‌ها ندارد؟ گفت: تنها برنامه‌ای که ما داریم، رعایت قانون است و درخواست از همه که با انصاف نسبت به شورای نگهبان عمل کنند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد اما این گزارشات قطعا مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و در هنگام بررسی صلاحیت افراد هم مدنظر خواهد بود، ادامه داد: بنابراین فرقی نمی‌کند گزارش را چه کسی برای ما بفرستد. بسیاری از گزارش‌هایی که ما داریم، گزارش‌های مردمی و همچنین از نهادهای مختلف و ذی‌ربط است.
کدخدایی اظهار داشت: در رابطه با تبلیغات، طبیعتا ما باید به استناد قانون عمل کنیم، قانون در این زمینه خیلی روشن و شفاف نیست البته اگر تبلیغاتِ غیرمجاز باشد، آن چیزی که ما می‌توانیم اقدام کنیم، این است که در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار دهیم.
وی درباره پیشنهاد برگزاری انتخابات در بیش از یک روز به‌دلیل شرایط کرونا، گفت: ما تابع قانون هستیم، اگر قانون اصلاح شود، از نظر شورا هیچ منعی وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر تمهیدات بهداشتی درباره برگزاری انتخابات در شرایط کرونا، خاطرنشان کرد: جلسات هماهنگی با دوستان در وزارت کشور داشتیم و همچنان ادامه دارد. از جمله افزایش 15 درصدی صندوق ها را داریم. پای صندوق رأی هم نکات بهداشتی رعایت خواهد شد.
کدخدایی در پاسخ به این سؤال که نظامی ها در تعریف رجل سیاسی می‌گنجند یا خیر؟ اظهار داشت: اگر رویه شورای نگهبان و قوانین را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته و در ادوار مختلف هم افرادی که نظامی بودند حضور داشتند، در این جهت، البته طبیعتا وقتی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. آنچه که قانون برای ما لحاظ کرده و در قانون آمده است، عدم منع ورود اینگونه افراد است و ما هم تابع قانون هستیم، البته دخالت نظامی‌ها که سوگیری و جهت‌دهی داشته باشند، در سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند و به مجلس و شورای نگهبان ابلاغ شد، قطعا منع شده است، این هم شامل ممنوعیت‌ها است اما صرف نامزد شدن برای انتخابات منع قانونی نداشته و در گذشته هم رویه بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که از نظر شما مهم‌ترین مصوباتی که امسال شورای نگهبان به تصویب رسانده کدام‌اند؟ گفت: طبیعتا شورای نگهبان چون اقدام‌کننده اول نیست، نسبت به مصوبات نمی‌تواند از این جهت چیزی را اعلام کند اما مصوبات خوبی را از سوی مجلس داشتیم که آمده؛ از جمله قانونی که مربوط بود به بحث هسته‌ای یا مصوبه‌ای که مربوط به معیشت مردم بود، از جمله مصوباتی بود که فکر می‌کنم مصوبات خوبی بود که از سوی مجلس تنظیم شده بود و مورد تأیید شورای نگهبان هم واقع شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره عدم ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات ریاست‌جمهوری بدون استعفا، اظهار داشت: ما تابع قانون هستیم و قانون افرادی را که دارای مقاماتی هستند، برای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری منع نکرده است، برای ثبت‌نام در انتخابات تنها منعی که وجود دارد، برای افراد و اعضایی است که در حوزه نظارت یا اجرای انتخابات نقش دارند، مانند اعضای شورای نگهبان یا دوستانمان در وزارت کشور. منع دیگری وجود ندارد. طبیعتا تا زمانی که قانون منع نکرده، ما هم نمی‌توانیم افراد را منع کنیم.
لازم به ذکر است، کدخدایی در پایان این نشست، از نسخه انگلیسی سایت شورای نگهبان رونمایی کرد.

نظر شما