شناسهٔ خبر: 46184752 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

چابهار به کانون نوین و اصلی تجارت در ایران و آسیای میانه تبدیل می‌شود

شهدادی گفت: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت‌های بالقوه در حال تبدیل شدن به یک کانون نوین، تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حسین شهدادی  معاون بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت‌های بالقوه در حال تبدیل شدن به یک کانون نوین، تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه است.

او گفت: قدرت‌های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در چابهار سرمایه گذاری می‌کنند و هم اینک این امر با دستورات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داده و این روز‌ها چابهار آینه تمام‌نمای تحقق آرمان‌های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.

او افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط در منطقه تغییر کرد بویژه با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه‌ها به ایجاد و توسعه بندر چابهار معطوف شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر چابهار قبل از انقلاب یک بندر ساده و فاقد منطقه آزاد در جنوب شرق ایران بود به طوریکه بیشتر نیرو‌هایی که در این بندر بویژه در بخش درمان وجود داشتند متعلق به کشور‌های همسایه و آسیا بود.

اوادامه داد: اما با پیروزی انقلاب و اجرای فرامین امام راحل (ره) برای داشتن یک کشور مستقل و توسعه یافته توجه به همه نقاط ایران توسط دولت‌ها زیر سایه امام و رهبری انجام گرفت به گونه‌ای که امروز شاهد پیشرفت و گسترش در همه جای این سرزمین هستیم.

شهدادی بیان کرد: شکوفایی و بهره برداری از ظرفیت‌های بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت و گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن ۲مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم‌های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشور‌های آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.

او ادامه داد: ایجاد مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای همه اقشار شرایط را برای تربیت نیروی انسانی بومی فراهم کرده و امروز از سایر کشور‌ها برای کار و درمان به چابهار مهاجرت و سفر می‌کنند.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: شرایط استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی‌های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است.

او با بیان اینکه سال ۱۳۶۲ عملیات احداث بندر چابهار شروع و در سال ۶۳ به بهره‌برداری رسید افزود: به دلیل دور بودن این بندر از تیررس جنگنده‌های عراقی و بمباران بنادر امام خمینی (ره) و بندرعباس توسط عراقی ها، اهمیت بندر این منطقه به عنوان یک بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد افزایش یافت و کشتی‌های تجاری بویژه کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی رهسپار این منطقه جهت تخلیه شدند.

شهدادی بیان کرد: در سال‌های جنگ بندر چابهار به عنوان یک بندر کاملا ایمن جهت تخلیه و واردات کالا‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

او با اشاره به اهمیت و جایگاه بندرچابهار در دوران ابتدای انقلاب تصریح کرد: این بندر در چهار دهه گذشته فراز و نشیب زیادی داشت و در سال‌های اولیه انقلاب با توجه به جنگ تحمیلی این بندر تاسیس و عملیاتی شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اواخر دهه دوم انقلاب مطالعات طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار انجام و در دهه سوم عملیات اجرایی آغاز شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سواحل افزود:در سال ۱۳۹۶ اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار افتتاح شد و با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه این بندر از اولویت‌های ملی کشور بوده است.

شهدادی تصریح کرد: هم‌اینک بندر چابهار با درافت ۱۶.۵ متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی‌های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل‌های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده‌های تخلیه غلات است.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در بندرچابهار اظهارداشت: از جمله مهمترین اقدامات در این بندر استخدام نیرو‌های متخصص و اکثرا بومی در زمینه دریایی و بندری در قالب ساختار اداری آن بود.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با سرمایه گذاری افزون‌بر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های با درافت ۱۶.۵ متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه‌های بندری (انبار رو باز و رو بسته – محوطه‌های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه‌های توسعه‌ای در بندر، ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشور‌های منطقه هند، افغانستان، کشور‌های آسیای میانه از جمله این موارد در این سال‌های اخیر بوده است.

او افزود: همچنین بندر به جرثقیل‌های مدرن ساحلی جهت تخلیه و بارگیری کالا‌ها و دستگاه‌های مکنده جهت تخلیه و بارگیری غلات تجهیز شده است.

شهدادی عنوان کرد: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶ و ادامه فعالیت در راستای بهره برداری از فاز‌های بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.

اوگفت: هم‌اینک بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از لحاظ جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی قرار دارد و ۲۰ درصد از کالا‌های اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/گ

برچسب‌ها:

نظر شما