شناسهٔ خبر: 46172408 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بر اساس بررسی‌های میدانی معلوم شد

مشاوران املاکِ بسازبفروش عامل تفاوت قیمت اسمی و معاملاتی مسکن

رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک در حالی دیگران را به قیمت‌سازی در مسکن متهم می‌کند که برخی بسازبفروش‌ها که سالهاست در کار مشاور املاک هستند، تفاوت وحشتناکی بین قیمت اسمی و معاملاتی مسکن ایجاد کرده‌اند و دلیل تفاوت آمار اتحادیه املاک و مراکز آماری همین است.

صاحب‌خبر -

مصطفی قلی خسروی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره بازار مسکن اظهار کرد: مشاهدات ما و بسیاری از مردم کف بازار مسکن نشان می‌دهد که نرخها از آبان ماه روند نزولی داشته و معاملات کساد شده است. ولی بانک مرکزی اعلام می‌کند که قیمتها در تهران طی بهمن ماه سه و هفت دهم درصد افزایش یافته است. خودشان هم خبر دادند که معاملات نسبت به پارسال ۷۰ درصد افت نشان می‌دهد. وقتی مسکن خریدار ندارد اعلام رشد قیمت به چه مفهوم است. وی افزود: مرکز آمار و بانک مرکزی باید از ایجاد تنش در بازار مسکن بپرهیزند. رسانه‌ها بعضا با ارایه گزارش‌های میدانی تلاش می‌کنند قیمتها پایین بیاید اما ظاهرا برخی افراد دلشان نمی‌خواهد مردم خانه‌دار شوند. بانک‌ها تعداد قابل توجهی املاک خالی در اختیار دارند که طبیعی است از کاهش قیمتها خوشحال نباشند.
رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک، برخی سازندگان را نیز عامل گرانی مسکن دانست و گفت: بعضی انبوه‌سازان، بخر و بفروشها و بساز و بفروشها که در بازار مسکن منفعت دارند تلاش می‌کنند به شکل مصنوعی، نرخها را افزایشی جلوه دهند. به نظر من آمار بانک مرکزی و مرکز آمار باید راستی‌آزمایی شود و پلیس امنیت با عوامل رشد قیمت برخورد کند.
خسروی با بیان اینکه برخی انبوه‌سازان داخلی به دلیل توقعات بالا حاضر نشدند با مسکن ملی همکاری کنند خاطرنشان کرد: در زمان اجرای پروژه مسکن مهر نیز سازندگان داخلی حاضر نشدند با نرخ متری ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کار کنند. در آن زمان بنده و آقای نیکزاد وزیر وقت مسکن به ترکیه رفتیم و با شرکت کوزو قرارداد بستیم که حاضر بود با قیمت پایین‌تر از سازندگان داخلی، مسکن مهر را اجرا کند که هم‌اکنون نیز کارنامه بهتری نسبت به بعضی انبوه‌سازان ایرانی ارائه داده است.
رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در اسفندماه گفت: معاملات کساد است و قیمتها که از آبان ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آمده بود در اسفندماه نیز مقداری کاهش نشان می‌دهد. در واقع از حدود سه ماه قبل عرضه به طور چشمگیری بالا رفته و تقاضا کاهش یافته است. خریداران در چانه‌زنی، دست بالا را دارند و فرصت مناسبی برای متقاضیان مصرفی فراهم شده است.
گفتنی است، اگر چه عامل اصلی افزایش چندصد درصدی قیمت مسکن در هفت و نیم سال اخیر سیاست‌های دولت؛ بویژه عباس آخوندی در نساختن مسکن و سرازیر شدن نقدینگی بانک‌هاست اما بررسی‌های میدانی معلوم کرد که دلیل تفاوت قیمت بین مراکز آماری و اتحادیه املاک، رفتار بسازبفروش‌های وارد شده در کار مشاور املاک است. این افراد برای گران فروختن هر چه بیشتر املاک خود اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند اما اگر مردم عادی بخواهند مسکن خود را بفروشند گاه تا 50 درصد پایین‌تر از آن قیمتی که خود ساخته‌اند، املاک را از دست مردم درمی آورند. ملکی را دو میلیارد تومان قیمت می‌گذارند اما همان ملک را از مردم یک تا یک و دو دهم میلیارد تومان می‌خرند و به همین دلیل فروشندگان عادی می‌گویند قیمت‌ها کاهش یافته اما خریداران واقعی چه می‌گویند. برخی مشاوران املاک در مناطق شمالی تهران همراه با برخی سایت‌ها، صرفا به قیمت‌سازی و معاملات سرمایه سالارانه صوری مشغولند که اغلب برج سازند. بنابراین بین قیمت اسمی و معاملاتی املاک گاه تا 50 درصد تفاوت وجود دارد و دلیل اختلاف نرخ مسکن اتحادیه املاک و مراکز آماری، مشاوران املاکِ بسازبفروش هستند.

نظر شما