شناسهٔ خبر: 46161141 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نشان نوروز در تالار وحدت رونمایی شد

نشان نوروز عصر پنج شنبه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
نشان نوروز در تالار وحدت رونمایی شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین روایت جشن نوروز عصر امروز ۲۱ اسفند، با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرور بختی؛ رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، دیپلمات‌های کشور‌های آسیای میانه، رایزنان فرهنگی و نمایندگان سفارت کشور‌های ژاپن، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، عراق و ... در تالار وحدت برگزار شد.
 
حسینی در این آیین با اشاره به روز نکوداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: حکیم نظامی در بهگزینی واژگان و دقت در دقیقه‌ها و دغدغه‌های روزگار خویش نامش را بر تارک آسمان فرهنگ و ادب نشانده است. از سده ششم تاکنون سرآمد داستان‌سرایان خطاب می‌شود، خصیصه‌ای که نام او را از مرز‌های ایران کهن به دروازه‌های دیگر ملل کوچانده است و او به این اعتبار نه فقط یک نام، بلکه سفیر تمدن و سرودخوان هنر و ادب سرزمین ایران است.
 
وی افزود: همچنان که مظاهر اعتباری و مفاخر فرهنگی مولد خویش به شمار می‌آیند از قِبل آفرینش خویش جهان‌وطن به شمار می‌روند و این جهان‌وطنی جز آبرومندی هنر و هنرمند نیست اما قدرشناسی حکم می‌کند که فرزندان فرهیخته‌ای همچون نظامی که گنج گویای گنجه هستند به تیر و تبار خود شناسنامه وطن کهن خود شوند، زیرا که تاریخ بر جغرافیا رجحان دارد.
 
حسینی ادامه داد: فرهنگ آفرینی همچون نظامی میراث جهان‌شمولی است که باید ارزش افزوده روابط بین المللی و پیشینه‌شناسی ملت‌ها شود و فارغ از تبارسازی‌های نسنجیده و هویت‌سازی‌های متعصبانه به کانون دوستی و تعمیق پیوند‌ها بدل شود. ایران فرهنگی چنان در مستندات تاریخی متجلی است که تمسک به آن می‌تواند مقدرات سرزمین‌های قابل احترام را بهبود بخشد و موجب مودت روزافزون باشد.
 
معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: وزارت ارشاد در حوزه‌های متنوع خود با ایجاد دبیرخانه‌ای مشترک به حکیم نظامی و آثارش خواهد پرداخت. نظامی گنجوی را باید در فصل فصل فروزان دانش و فتوحات هنری‌اش به تماشا نشست و از استیلای او به سرزمین جادویی سخن در شگفت شد که همواره ما را به راستی و درستی اشارت کرده و بدین گواه از او برای جهان صلح و صفا آرزو می‌کنم.
 
سرور بختی، رئیس مؤسسه اکو در ادامه در سخنان کوتاهی گفت: ما در آستانه جشن نوروز هستیم. نوروز میراث گرانبهایی است که تمام دنیا را به هم متصل می‌کند و از این روست که سازمان ملل ۲۱ مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز نامگذاری کرده است.  
 
وی ادامه داد: امیدوارم امسال سالی پر از شادی و صلح و دوستی باشد و از دردسر‌ها و بدبختی‌های حاصل از کرونا رهایی یابیم.
 
عابد اکبری، دبیر روایت نوروز در این آیین گفت: روایت نوروز روایت تاریخ و نو شدن است. همچنین روایت جغرافیاست. روایت جغرافیایی که همزمان با نو کردن سال، رفتار خود را نیز نو می‌کنند. روایت نوروز روایت راویانی است که می‌خواهند تلاش کنند دوست و صلح در میان ملت‌های جهان بیشتر شود.
 
وی افزود: رویداد امروز رویداد روایت نوروز است و نشان نوروز نشان همدلی میان ملت‌های نوروز است؛ و می‌خواهیم این نشان را به اهالی فرهنگ و ادب اعطا کنیم تا بدینوسیله صلح و دوستی را در میان ملت‌ها توسعه دهیم.
 
در پایان این مراسم نشان نوروز رونمایی و به هفت نفر از اهالی فرهنگ و هنر از جمله سرور بختی از کشور تاجیکستان، شفیق شرق از افغانستان، امجد المظفر رایزن فرهنگی عراق در ایران، میریان قدسی از کشور فرانسه، رافائل مارائلو از ایتالیا و علی اصغر شعردوست از ایران اعطا شد.
 
نشان نوروز، نشان پرستوی بهاری است که نوید نوروز می‌دهد و دایره آن نشانگر وحدت اقوام و مذاهب گوناگون است.
 
یادآور می‌شود، این آیین با حضور اقوام مختلف ایران و اجرای موسیقی بومی و تئاتر ملاممدجان از سوی گروه هنرمندان افغانستان همراه بود. همچنین سفره هفت سین کشور‌های گوناگون از جلوه‌های دیگر این مراسم بود.
انتهای پیام

نظر شما