شناسهٔ خبر: 46149217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت گزارش می دهد

تداوم سیاسی کاری دولت برای شانه خالی کردن از ساماندهی بازار / مقصر قیمت ارز، مرغ، خودرو، مسکن و ... هم مجلس است؟ چشم و گوش ها پراست از سوء تدبیر و بهانه تراشی های دولت روحانی دولت ۷ سال است به جای کار کردن، ‌دنبال پیدا کردن مقصر است

دولت در روزهای اخیر سناریوی جدیدی کلید زده و تلاش می‌کند، بهانه تازه‌ای برای گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی و نابسامانی بازار بتراشند به گونه‌ای که دولتمردان در صحبت‌های خود با اظهارنظرهای غیرواقع تقصیر را متوجه دیگری می‌کنند، البته که گوش مردم در ۷ سال گذشته به این بهانه تراشی‌ها عادت کرده است زیرا به زعم دولتمردان، همه از جمله دولت قبلی، مخالفان برجام و ... مقصر هستند اما هیچ اشتباهی، قصور یا کم کاری متوجه خودشان نیست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت- سرویس اقتصادی؛ بر کسی پوشیده نیست که دولت در روزهای اخیر سناریوی جدیدی کلید زده و تلاش می‌کند، بهانه تازه‌ای برای گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی و نابسامانی بازار بتراشند به گونه‌ای که هر یک از دولتمردان در صحبت‌های خود با سفسطه کردن و اظهارنظرهای غیرواقع تقصیر را متوجه فرد دیگری می‌کنند، البته که گوش مردم در 7 سال گذشته به این بهانه تراشی‌ها عادت کرده است زیرا به زعم دولتمردان، همه از جمله دولت قبلی، مخالفان برجام و ... مقصر هستند اما هیچ اشتباهی، قصور یا کم کاری متوجه خودشان نیست.

سریال بی‌توجهی دولت نسبت به حل ریشه‌ای مشکلات ادامه داشت تا خرداد 99، که قرعه‌ به نام «مجلس یازدهم» افتاد و این بار دولت تمامی ناکارآمدی و ناتوانی خود را به تصمیمات و اظهارنظرهای وکلای مردم در خانه ملت مربوط دانست و دولتی‌ها در بیشتر صحبت‌های خود به نمایندگان تاخته و کماکان بر روش قبلی خود استوار ماندند.

متاسفانه چیزی که طی سال‌های گذشته بیشتر در دولت و عملکرد قوه مجریه کشور دیده شده نه یک کارآمدی بلکه سیاسی‌کاری و فرار رو به جلو بوده است، این شرایط بود که مجلس تازه نفس یازدهم را واداشت تا با اصلاح سند مالی کشور درصدد کاهش قیمت‌ها و رشد قدرت خرید مردم برآیند اما دولتی‌ها این رفتار را نیز برنتابیده و سخنگوی دولت روز گذشته گفته است: «صف هایی که در هفته های اخیر می بینیم نتیجه فضاسازی هایی بود که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد.»  این در حالی است که تشکیل صف برای خرید روغن و سایر کالاهای اساسی از ماه‌ها قبل در کشور وجود داشت و ارتباطی با پیشنهادات نمایندگان در جریان بودجه نداشت.

حتی رئیس جمهور نیز از این قافله عقب نماند و در اظهارنظرهای خود در جلسه امروز هیات دولت یکی از دلایل گرانی کالاها را مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی دانست، بر فرض محال اگر دلیل نابسامانی بازار را عدم انتزاع وزارت بازرگانی بدانیم، دولت برای وضعیت بازار خودرو چه پاسخی دارد؟ بازاری که ناشی از عملکرد ایران خودرو و سایپا شرکت‌های زیرمجوعه وزارت صمت است؟ یا بانک مرکزی که گلوگاه ارزی کشور محسوب می‌شود چه دلیلی برای دلار 25 هزار تومانی و تلاطم های ارزی دارد؟ جواب مردم برای مرغ 30 هزار تومانی را چه نهادی به جز وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت باید بدهد؟ آیا بازار مسکن و قیمت های نجومی و غیرقابل دسترس آن حتی برای اقشار متوسط به بالا هم به دلیل عدم انتزاع وزارت بازرگانی است؟ شرایط همین بازارها نشان می دهد ادعای دولتمردان صرفا یک بازی سیاسی پشت میکروفن است تا ناکارامدی دولت در مدیریت بازار و سفره معیشت مردم را در هیاهوی آن پنهان کنند. 

واقعیت این است که گرانی کالاها و نابسامانی بازار حاصل بی توجهی دولتمردان به امر تنظیم بازار است و مردم توجیهاتی مانند مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی را به عنوان دلیل نمی‌پذیرند، حال آنکه موضوع تشکیل این وزارتخانه تاکنون در صحن علنی مجلس یازدهم بررسی نشده و این نمایندگان مجلس دهم بودند که با لایحه موردنظر دولت موافقت نکردند.

نمایندگان مردم در مجلس با اشاره به وضعیت نابسامان بازار کالاهای اساسی، در گفت‌وگو با خانه ملت، انتقادهای خود را نسبت به رفتارهای سیاسی دولت اینگونه مطرح کردند؛

وزیر دولت روحانی اختیار جابه جا کردن صندلی خود را هم ندارد

سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس می‌گوید  رئیس جمهور می‌گوید اگر وزارت بازرگانی داشتیم با چنین مشکلاتی در حوزه کالا اساسی نظیر روغن مواجه نمی‌شدیم در حالی که وزرای ایشان اختیار جا به جا کردن صندلی خودش را هم ندارد.

وی می‌افزید اگر مباحث مربوط به حذف ارز دولتی هم در مجلس به تصویب می‌رسید، ارز 4200تومانی از ابتدای سال 1400 که برای عده‌ای نورچشمی رانت بزرگی را ایجاد کرده و زمینه خروج ارز از کشور را به بهانه‌های مختلف فراهم می‌کرد، حذف می‌شد اما اکنون مستمسک دست سخنگوی دولت قرار گرفته و می‌گوید مقصر کمبود روغن و صف‌های طولانی مجلس است.

دولت در خصوص نحوه هزینه کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی گزارشی ارائه نکرده است / صحبت‌های سخنگوی دولت جناحی است

محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید دولت تاکنون در رابطه با سرنوشت ارزهای ۴۲۰۰ و چگونگی هزینه کرد آنها گزارشی ارائه نکرده است که اکنون ادعا می‌کند مباحث مجلس در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی بر روی کالاهای اساسی اثرگذار بوده است.

فرار رو به جلوی دولت با متهم کردن مجلس به دست داشتن در گرانی‌ها/ نخریدن میوه راهکار کاهش قیمت نیست

مجتبی رضاخواه  نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از ادعای اخیر ربیعی آن را فرار رو به جلو دولت دانست و معتقد است رانتی که دولت در بازار ایجاد کرده باعث شده علیرغم تخصیص ارز ترجیحی، کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم نرسد.

وی می‌افزاید وقتی دولت ادعا می کند برای کالاهای اساسی ارز ترجیحی اختصاص داده، انتظار داریم این کالاها با قیمت مناسبت و پایین به دست مردم برسد لذا شوک ایجاد شده در بازار ناشی از احتکار است که قیمت ها را بالا برده و ناشی از بی کفایتی و ناکارآمدی دولت است.

چشم و گوش ها پراست از سوء تدبیر و بهانه تراشی های دولت روحانی

احمد نادری  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس با انتقاد از شانه خالی کردن مسئولان در پذیرش مشکلات کشور پس از گذشت ۷ سال نیم از عمر دولت، می‌گوید دولت به دلیل ناکارآمدی با جنگ روانی و رسانه‌ای به دنبال انداختن تقصیر بر گردن دیگران و فرار رو به جلو است تا دیگران را عامل بروز مشکلات نشان دهد.

وی به اعتراضات مردم در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی که بر اثر ناکارآمدی دولت شکل گرفت، اشاره و می‌گوید در سال 98 به دلیل بی کفایتی دولت و افزایش قیمت بنزین اعتراضاتی شکل گرفت که در اثر آن تعدادی از هموطنانمان جانشان را از دست دادند اما هیچ کس نسبت به بروز چنین اتفاقی پاسخ نداده و هیچ وزیری هم استعفاء نکرد. از این جنس سوء تدبیری ها و کج کارکردها در دولت آقای روحانی کم دیده نشده است، از این رو گوش‌مان از این حرف ها و بهانه تراشی‌ها پر بوده و به آن عادت کردیم.

انتقاد از تداوم صف های روغن در ماه های اخیر/دولتمردان به جای فرافکنی به فکر چاره‌ برای رفع مشکلات باشند

سیدنظام الدین موسوی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معتقد است دولتمردان به جای فرافکنی و فرار رو به جلو در ماه‌های باقیمانده از عمر دولت دوازدهم، برای رفع مشکلات مردم به فکر چاره‌ای اساسی باشند.

وی می‌گوید در دوره نخستِ ریاست جمهوری آقای روحانی، دولتمردان مشکلات را به گردن دولت قبلی می‌انداختند، این روش و شیوه تاکنون نیز ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که در ماه‌های بعدی مشکلات موجود مانند گرانی، تورم و کمبود کالاهای اساسی را به گردن تحریم انداختند و از خرداد ۹۹ «مجلس یازدهم» را مسئول شرایط بازار که در واقعیت حاصل ناکارآمدی خودشان بود، دانستند.

دولت ۷ سال است به جای کار کردن، ‌دنبال پیدا کردن مقصر است

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در این باره می‌گوید: ای کاش رئیس جمهور و معاونان وی چند ماه باقی مانده از دولت را سکوت کرده و جای گشتن به دنبال مقصر گامی در جهت التیام دردها و زخم‌های مردم بردارند.

به گفته سلیمی دولتی‌ها وقیحانه به چشم مردم خیره می‌شوند و می‌گویند ما کاری کردیم که چرخ زندگی مردم راحت بچرخد، اما گویا آن‌ها کاری کرده‌اند که فقط چرخ زندگی خودشان راحت بچرخد.

احصاء راهکارهای بهبود معیشت مردم دغدغه شبانه روزی مجلس

نکته این است که دولتمردان تلاش دارند تا با فضاسازی ناتوانی خود در ساماندهی بازار را برگردن تحریم، تصمیمات مجلس یازدهم و... بیاندازند این در حالی است که دغدغه شبانه روزی وکلای مردم در خانه ملت احصاء راهکارهای بهود معیشت مردم و افزایش قدرت خرید آنها است./

پایان پیام

سیدناصر موسوی لارگانی  اگر مباحث مربوط به حذف ارز دولتی هم در مجلس به تصویب می‌رسید، ارز 4200تومانی از ابتدای سال 1400 که برای عده‌ای نورچشمی رانت بزرگی را ایجاد کرده و زمینه خروج ارز از کشور را به بهانه‌های مختلف فراهم می‌کرد، حذف می‌شد اما اکنون مستمسک دست سخنگوی دولت قرار گرفته و می‌گوید مقصر کمبود روغن و صف‌های طولانی مجلس است. محمود احمدی بیغش مجتبی رضاخواه  وقتی دولت ادعا می کند برای کالاهای اساسی ارز ترجیحی اختصاص داده، انتظار داریم این کالاها با قیمت مناسبت و پایین به دست مردم برسد لذا شوک ایجاد شده در بازار ناشی از احتکار است که قیمت ها را بالا برده و ناشی از بی کفایتی و ناکارآمدی دولت است. احمد نادری  وی به اعتراضات مردم در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی که بر اثر ناکارآمدی دولت شکل گرفت، اشاره و می‌گوید در سال 98 به دلیل بی کفایتی دولت و افزایش قیمت بنزین اعتراضاتی شکل گرفت که در اثر آن تعدادی از هموطنانمان جانشان را از دست دادند اما هیچ کس نسبت به بروز چنین اتفاقی پاسخ نداده و هیچ وزیری هم استعفاء نکرد. از این جنس سوء تدبیری ها و کج کارکردها در دولت آقای روحانی کم دیده نشده است، از این رو گوش‌مان از این حرف ها و بهانه تراشی‌ها پر بوده و به آن عادت کردیم. سیدنظام الدین موسوی در دوره نخستِ ریاست جمهوری آقای روحانی، دولتمردان مشکلات را به گردن دولت قبلی می‌انداختند، این روش و شیوه تاکنون نیز ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که در ماه‌های بعدی مشکلات موجود مانند گرانی، تورم و کمبود کالاهای اساسی را به گردن تحریم انداختند و از خرداد ۹۹ «مجلس یازدهم» را مسئول شرایط بازار که در واقعیت حاصل ناکارآمدی خودشان بود، دانستند. علیرضا سلیمی به گفته سلیمی دولتی‌ها وقیحانه به چشم مردم خیره می‌شوند و می‌گویند ما کاری کردیم که چرخ زندگی مردم راحت بچرخد، اما گویا آن‌ها کاری کرده‌اند که فقط چرخ زندگی خودشان راحت بچرخد.

نظر شما