شناسهٔ خبر: 46144467 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام کرد:

آزادسازی ۵۷ هکتار از اراضی حریم رودخانه‌های قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: امسال به منظور کنترل و مهار سیلاب‌ها ۵۷ هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها و تالاب‌های استان قزوین آزادسازی شده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، یداله ملکی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان قزوین، اظهارکرد: بیشترین میزان آزادسازی حریم و بستر رودخانه و تالاب در شهرستان‌های بوئین‌زهرا، قزوین و البرز با تلاش دادستانی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه در استان قزوین ۳۳ هزار کیلومتر بستر رودخانه وجود دارد، افزود: امسال ۱۰۱ کیلومتر رودخانه، نقشه‌برداری و تعیین حدود شده‌اند و از رودخانه های خررود، ابهر رود و داغلام رفع تصرف صورت گرفته و در شهرستان البرز ۲ رودخانه و رودخانه شترک هم بازگشایی شده است.

ملکی در خصوص تصرف در حریم رودخانه‌های استان قزوین، بیان کرد: همچنین مواردی از تصرف در رودخانه‌های امامزاده اباذر، عبدل آباد و در رودخانه رزجرد شناسایی شده است و مالکان ساخت و سازهای غیرمجاز نیز اخطار گرفته‌اند.

وی با اشاره به آبگیری سد نهب  به عنوان یکی از پروژه‌های مهم آبی در استان تا پایان سال، تصریح کرد: با تکمیل و آبگیری این سد مخزنی می‌توانیم بخشی از نیازهای استان در بخش کشاورزی را تامین کنیم.

این مسئول اضافه کرد: این سد با هدف کنترل سیلاب‌های رودخانه خررود، تغذیه مصنوعی و تامین سالانه ۱۱۰ میلیون متر  مکعب آب برای مصارف ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در حال تکمیل شدن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اضافه کرد: این سد که نقش مهمی در رونق و توسعه پایدار استان خواهد داشت در آینده نیز می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال این منطقه کمک کند.

ملکی با بیان اینکه حفاری چاه‌های غیر مجاز به صفر رسیده است، افزود: سال آینده اتاق مرکزی برای کنترل برداشت آب از چاه‌ها و کنترل کنتورهای نصب شده بر روی چاه‌ها احداث می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳۴۰ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان به استان قزوین وارد شده است و امسال هم ۳۰۸ میلیون مترمکعب دیگر از این محل وارد استان می‌شود.

این مسئول در خصوص مشکل سیلاب بالادست منطقه مهرگان، تاکید کرد: باید زمین‌های بالادست شهرک با کمک دادستانی تملک شوند تا مخازن کنترل سیل در آنجا احداث شود.

نظر شما