شناسهٔ خبر: 46131147 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اتلاف ۴۰ درصدی مرغ در شبکه توزیع/ مالیات ۴۳ شرکت خراسانی به دیگر استان‌ها واریز می‌شود‌

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از اتلاف ۴۰ درصدی مرغ در شبکه توزیع، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشست خبری مدیران حوزه اقتصادی خراسان رضوی امروز در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ابتدای جلسه به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه اقتصادی پرداخت‌ و ضمن بازشماری اثرات منفی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی درباره اقدامات انجام شده، گفت: با همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، یک شبکه نظارتی در حوزه تولید و توزیع تشکیل و با بهره‌گیری از ابزار و امکانات الکترونیکی بر شبکه توزیع کالا و محصول نظارت می‌کنیم. 

مرتضی اشرفی بیان کرد: در بحث صادرات نیز با وجود کاهش صادرات نسبت به گذشته، تراز صادراتی استان مثبت است.

وی ضمن منفی دانستن اثر کرونا بر واحدهای صنفی، گفت: با وجود اینکه کرونا باعث ضربه خوردن ۲۲۰ هزار واحد صنعتی استان شد، ولی با پیگیری و حمایت‌های انجام شده تا حدودی شرایط کنترل شد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه تولید درحال پیگیری مسائل زیست محیطی برای توسعه شهرک‌های صنعتی در فاز پنجم و جانمایی برای احداث شهرک‌های کشاورزی هستیم، علاوه بر این طبق دستور استاندار محترم دستوری مبنی بر مشخص شدن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی برای شهرستان‌ها صادر و تدوین شده است.

اشرفی درباره اقدامات انجام شده استانداری در بحث جهش تولید، بیان کرد: بیش از ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار به ۱۲۰ پروژه در استان تخصیص داده شده است. 

وی تصریح کرد: حدود یک میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومان تسهیلات از منابع بانکی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اختصاص یافته است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: حدود ۱۹۰ جلسه در پنج حوزه کاری در ستاد تسهیل فضای کسب‌وکار داشتیم که منجر به تصویب دو هزار و ۲۰۰ مصوبه در زمینه‌های تسهیلات، صدور مجوز، مشکلات حوزه تامین اجتماعی، مالیات و مسائل مراکز تولیدی اقدام شده است. 

اشرفی افزود: بیش از ۶۰ پروانه قدیمی بهره‌برداری از معادن سلب و فرآیند مجدد برای مزایده آنها مشخص شده است. در زمینه اکتشافات معادن استان نیز اتفاقات مثبتی مخصوصا در زمینه مس رخ داده است. 

وی در ادامه به طرح‌ریزی یک برنامه مدون برای ساماندهی مرزها و گمرکات اشاره کرد و از ارتباط‌گیری مؤثر با شرکت‌های دانش بنیان و تسهیل فضای کسب‌وکار، گفت: ۳۰ فرآیند تسهیل فضای کسب‌وکار پایش و در مرحله تصویب قرار دارد.

سپس نوبت به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه و مسئولان و مدیران حاضر در جلسه رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت کالاهای اساسی در شب عید، گفت: قیمت‌ کالاهای اساسی باید در ستاد تنظیم بازار مصوب شود و براساس آن قیمت‌ها مشخص می‌شود.

انتظار می‌رود در بحث مرغ منجمد شاهد گرانی و کمبود نباشیم 

همچنین معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در پاسخ به سؤال فوق گفت: بخشی از اقلام اساسی در دست توزیع است و طبق جلساتی که با استانداری داشتیم شاهد افزایش سهمیه استان در برخی از اقلام ضروری بودیم. 

علی غفوری مقدم ادامه داد: با افزایش سهمیه خراسان رضوی در مرغ منجمد از ۸۰۰ تن به ۱۳۰۰ تن به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، انتظار می‌رود در بحث مرغ منجمد شاهد گرانی و کمبود نباشیم. 

وی بیان کرد: سهمیه شهرستان‌ها نیز تعیین و ابلاغ شده است و به‌زودی توزیع و در شهرستان‌ها نیز انجام می‌شود. 

افزایش سهمیه گوشت گوساله، برنج هندی، روغن و شکر

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین سهمیه گوشت منجمد گوساله نیز که ۲۱۰ تن بود، ۱۵۰ تن افزایش یافت، برنج هندی نیز با افزایش۱۵۰۰ تنی از دو هزار و ۴۰۰ تن به سه هزار و ۹۰۰ تن رسید. 

غفوری مقدم ادامه داد: در بحث روغن و شکر نیز که از جمله کالاهای اساسی بودند، افزایش سهمیه قابل توجهی را شاهد بودیم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های پخش نیز به‌صورت مجزا سهمیه‌های مشخصی را دریافت می‌کنند، برای بحث تأمین میوه نیز جای نگرانی نیست و طی جلسات برگزار شده تصمیماتی گرفته‌ایم که پیگیر آن هستیم.

وی همچنین در بحث نظارت در شبکه توزیع مرغ، گفت: یک روز درمیان جلساتی با جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سایر نهادهای نظارتی برگزار می‌شود، در تمام ۱۴ کشتارگاه ناظران حاضر هستند و در حال پیگیری بر زنجیره تولید و توزیع با همکاری جهاد کشاورزی هستیم.

اتلاف ۴۰ درصدی مرغ در شبکه توزیع

همچنین در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر کمبود مرغ تعاونی و تشکیل صف برای خرید مرغ با وجود کشتار روزانه ۴۰۰ تن در کشتارگاه‌های استان و خبر از اتلاف ۴۰ درصدی مرغ در شبکه توزیع، از ۹ میلیون جوجه‌ریزی خبر داد و گفت: با وجود اینکه در زمان پیک مصرف مرغ ۷.۵ میلیون جوجه‌ریزی نیاز است، ولی ما بیش از ۹ میلیون جوجه‌ریزی در ماه گذشته را شاهد بوده‌ایم. 

اشرفی اضافه کرد: یکی از علت‌های کمبود مرغ، گران‌تر بودن قیمت مرغ در استان‌های مجاور است که باعث خارج شدن مرغ از استان و کمبود مرغ شده است. 

وی ادامه داد: ما بیش از یک هزار و ۷۰۰ مرغداری و ۱۴ کشتارگاه در سطح استان داریم که مرغ تولیدی آن‌ها توسط حدود ۲۰۰ کامیون در استان و کشور توزیع می‌شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  بیان کرد: شبکه نظارتی ما برای این حجم از افراد ضعیف است، مشکل گرانی و کمبود مرغ مربوط به سراسر کشور است و صرفا درون استانی نیست.

در ادامه رئیس اتاق اصناف مشهد نیز از انبار کردن کالاهای اساسی و پخش و فروش توسط عمده فروش‌ها‌ با بهره‌گیری از سامانه‌های مجازی به خرده فروش‌ها خبر داد.

محمود بنانژاد مشهدی اضافه کرد: ۲۰۸ واحد صنفی و شرکت‌های تعاونی در این سامانه ثبت نام کرده و نزدیک به یک میلیون کدملی در این سامانه ثبت شده است.

مالیات ۴۳ شرکت خراسانی به دیگر استان‌ها واریز می‌شود‌

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر خروج جریمه‌های مالیاتی گفت: گاهی پرونده مالیاتی یک متهم در استانی دیگر است و به همین علت جریمه این فرد نیز به استانی که پرونده در آن است، فرستاده می‌شود.

مدبرنیا بیان کرد: ۴۳ شرکت در استان وجود دارد که پرونده واریز مالیاتی آنها در استان‌های دیگر است ولی با پیگیری‌های انجام شده تصمیم گرفته شد ۲۴ پرونده به خراسان رضوی بازگشت داده شود و تاکنون ۲۰ پرونده به استان بازگشته و چهار پرونده نیز به‌زودی به استان فرستاده می‌شوند. 

وجود ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یک میلیاردی معوق در استان

همچنین معاون امور اعتبارات بانک ملی که به عنوان نماینده شورای هماهنگی امور بانک‌ها در جلسه حاضر شده بود، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اعلام اسامی ابربدهکار بانکی استان، گفت: اسم اشخاص را آوردن و اینکه چه میزان بدهی دارند مگر با دستور مرجع قضایی، صحیح نیست. 

افشین کاظمی تصریح کرد: مرجع این امر اصحاب رسانه نیستند، بلکه مرجع قضایی متولی این امر است و قوانین به ما اجازه نام بردن از کسی را نمی‌دهد.

وی ابراز کرد: به‌طورکلی طبق اعلام شورای بانک‌های استان، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بالای یک میلیارد داریم که معوق شده است.

پرداخت ۶۸۲ میلیارد تومان تسهیلات کرونا در خراسان رضوی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا گفت: بحث حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا همان‌طور که دولت مصوب کرد، طبق پرداخت اعتباراتی که به استان‌ها از جمله استان خراسان رضوی صورت گرفت، بیش از ۳۸ هزار پرونده در این سامانه ثبت شده و چیزی حدود ۸۵۲ میلیارد تومان رقمی بود که برای ما ارسال شد.

حمیدرضا پناه افزود: ۶۸۲ میلیارد تومان از این مبلغ تاکنون پرداخت شده و پیگیر پرداخت کامل به این عزیزان هستیم. 

وی تصریح کرد: در حوزه مشاغل خانگی ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری به استان ابلاغ شد که تا آخر همین هفته به‌صورت ۱۰۰ درصد به حساب صاحبان این مشاغل واریز می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۱

نظر شما