شناسهٔ خبر: 46128231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پافشاری قاطع شورا بر مصوبه HSE | شورا ایراد فرمانداری را رد کرد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن رد ایراد فرمانداری به مصوبه تمرکز ماموریت های HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) بر مصوبه خود پافشاری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای شهر تهران در جریان جلسه دویست و هفتاد و نهم شورا، بررسی اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «تمرکز مأموریت‌های HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) شهرداری تهران و تغییر نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به «سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی محیط کار شهر تهران» در دستور کار قرار گرفت.

زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با قرائت گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: فرماندار تهران به استناد دو بند این مصوبه را رد کرده که جای تعجب است چرا که این مدل برخورد با مصوبات درست نیست و منطبق با آیین نامه‌های مربوطه نیست.

وی ادامه داد: نامه فرمانداری مورد بررسی قرار گرفت و در چهار بند پاسخ فرمانداری داده شد. در این نامه اعلام شد که این اقدام شورا متناسب با قوانین بالادستی است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در ادامه مفاد نامه را قرائت و تاکید کرد: از این رو با نظر به موارد فوق، مصوبه مدنظر نه تنها مغایرتی با اسناد و قوانین فرادست و وظایف احصا شده برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ندارد، بلکه دقیقاً در جهت تحکیم، تقویت و کمک به پیشبرد و اجرای بهینه وظایف شهرداری‌ها بر اساس قانون مدیریت بحران کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۳است.

در ادامه، سید ابراهیم امینی نائب رئیس شورای شهر گفت: هیات تطبیق دو ایراد وارد کرده است که یکی از آن ها وارد است. ذکر شده است که این مصوبه با قانون مغایرت دارد، اما اصلا مشخص نکرده که کدام بند یا قانون مغایرت دارد. لذا این ایراد وارد به نظر نمی‌رسد. همچنین با توجه به اینکه قانون مدیریت بحران مصوب سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی، اهداف سازمان مدیریت بحران با هدف پیش‌بینی و پیشگیری و کاهش خطر ایجاد شده است. تمرکز HSE شهر تهران و تغییر نام مرکز مدیریت بحران تهران به سازمان مدیریت بحران و بهداشت و ایمنی در کار عنوان جدیدی است و قاعدتا نباید بتوانیم تغییری در ساختار تشکیلاتی کشور ایجاد کنیم.

 سید حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: دو بندی که فرمانداری ایراد گرفته و خواهان اجرا نشدن مصوبه شده است از اختیارات هیات تطبیق نیست. تا قبل از اصلاح قانون مدیریت بحران در مجلس در شهر تهران بر خلاف سایر استان ها  که در مواقع بروز بحران همه دستگاه ها ملزم به تبعیت واحد از استاندار هستند، به عهده شهردار است لذا از این جهت شهردار تهران تا قبل اصلاح قانون اخیر همطراز استانداران بود.

او ادامه داد: پس از تغییر قانون توسط مجلس قانون دیگر شهردار مسئول مدیریت بحران پایتخت نیست بلکه این وظیفه متوجه وزیر کشور است و وزیر کشور هم شهردار و سازمان شهرداری را به عنوان سازمان کمکی ماموریت داده است. بنابراین ایردای گرفته شده با توجه به این قانون فاقد وجاهت است.

در پایان نظر صدراعظم نوری مبنی بر اصرار بر مصوبه شورا بدون موافق و مخالف به رای گذاشته شد که در نهایت با ۱۷ رای به تصویب رسید و بخ این ترتیب، شورای شهر بر مصوبه خود اصرار کرد.

نظر شما