شناسهٔ خبر: 46101815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صالح در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا،

افغانستان سند آمرانه صلح آمریکا را امضا نمی کند

کابل - ایرنا - معاون رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی در باره طرح صلح جدید گفت که افغانستان سند آمرانه آمریکا در خصوص صلح را امضا نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امرالله صالح روز دوشنبه در مراسم سالگرد مارشال محمد قسیم فهیم معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان در  کابل اظهار داشت نامه وزیر خارجه آمریکا در خصوص طرح صلح جدید نگرانی و تغییری در موضع دولت ایجاد نمی کند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان گفت که ما در گفت وگو با مقامات آمریکایی در دو روز گذشته تاکید کرده ایم که حق رای را از مردم افغانستان سلب نمی کنیم .

وی خاطرنشان کرد آمریکایی ها براین باورند که پاکستان بین آمریکا، طالبان و افغانستان در این سال‌ها فقط یک پیام رسان بوده و اسلام آباد هیچ فشاری را بر طالبان وارد نکرده است.

صالح خاطرنشان کرد افغانستان تاکنون از تهدید،انتخار و بم نترسیده و برای حفظ منافع مردم ایستاده است.

وی با اشاره به طرح آمریکا برای برای نشست رهبران افغان و طالبان در ترکیه خاطرنشان کرد با جمع شدن ۲۰ نفر در یک اتاق نمی شود سرنوشت مردم را تعیین کرد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفت که آمریکا در این طرح فقط بر تسریع روند صلح تأکید کرده است.

وی افزود صلح برای مردمی ‌که همه روزه قربانی می ‌دهند،یک خواست مهم و امر حتمی است.

"محمد محقق" رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ارشد امور سیاسی رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به نامه وزیر خارجه آمریکا به غنی گفت این نامه نشان می دهد که آمریکایی ها با مردم ،ترکیب قومی و ملی مردم افغانستان آشنایی ندارند.

وی اظهار داشت نادیده گرفتن ساختار ملی افغانستان می تواند منجر به آغاز یک بحران در کشور شود.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان ،لحن نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی را آمرانه دانست و گفت که  صلح فرمایشی در افغانستان به جایی نمی رسد.

وی با اشاره به تهدید آمریکایی ها  به خروج از افغانستان خاطرنشان کرد ما آمریکایی ها را به کشور دعوت نکردیم و از رفتن آنها نیز  هراسی نداریم .

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نامه ای که به محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، گفته است که گزینه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هنوز هم  به عنوان یک گزینه روی میز است اما بررسی توافقنامه صلح آمریکا با طالبان تاکنون نهایی نشده است.

نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهوری افغانستان در خصوص طرح جدید صلح با واکنش گسترده ای در بین مردم و فعالان سیاسی افغانستان مواجه شده است ،شماری از آنها خواستار ایستادگی در قبال این طرح شده و تعداد دیگر  نیز معتقدند که اشرف غنی مجبور به پذیرفتن طرح جدید آمریکا است.

طلوع نیوز افغانستان با اشاره به دستیابی به نسخه ای از نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی نوشت واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد نشستی جهانی را با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه، چین، پاکستان و هند و همچنین فرستاده‌ ویژه آمریکا برای بحث روی یک طرح واحد درباره روند صلح افغانستان برگزار کند.

بر اساس این گزارش،"آنتونی بلینکن افزوده است نشست دیگری را با میزبانی ترکیه با حضور نمایندگان هواداران جمهوریت و طالبان برای نهایی سازی یک توافقنامه صلح دیگر برگزار خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این نامه هشدار داده است که عدم توافق بین رهبران افغانستان در دهه ۹۰ سبب پیامدهای فاجعه بار برای این کشور شد و چنین موضوعی نباید تکرار شود.

نظر شما